Balearische Roodkopklauwier · 14-05-2025 · Lentevreugd, Wassenaar, Zuid-Holland · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  14 mei 2025  22:30

vanwege vragen: het bruinig wit aan de basis van de handpennen zichtbaar in vlucht komt in zit niet onder de zwarte handdekveren uit en dat staat bekend als 'het' kenmerk van badius;

verder zijn vergeleken met gewone roodkop grijze zweem op bovenstaartdekveren, smal zwart op voorhoofd, niet al te brede witte schouderbaan, iets hogere snavelbasis en iets donkerdere kruin typerend voor badius;

het staartpatroon met veel wit in buitenste pennen is ongeveer als van gewone roodkop (maar dat kan bij badius begrijp ik uit Svensson en Duivendijk)

Garry Bakker  ·  15 mei 2025  00:26, gewijzigd 15 mei 2025  01:43

Ik heb ook foto's van deze vogel gemaakt, zie hier en hier. Mijn interpretatie van de kenmerken is toch iets anders: de bovenstaartdekveren zijn lichtgrijs, als bij veel senator, het zwart op het voorhoofd is mijns inziens niet duidelijk smaller dan bij veel senator, de witte schouderbanen zijn afhankelijk van de houding dan weer breed, dan weer smaller, als bij senator, de snavel lijkt me aan de langere kant maar niet per se dikker/dieper aan de basis en de kruin is m.i. even warm roodbruin als bij mannetjes senator. Het vele wit in de buitenste staartpennen 'mag' wellicht, maar is dan wel aan het extreme eind van het spectrum voor badius en past beter op senator. Het enige opvallende onderscheid aan de vogel vind ik het ontbreken van witte bases aan P1-4 en beperkte beige vlekjes op de bases van P5-10. Dat dit een badius is lijkt me nog geen uitgemaakte zaak. Op ebird vind je onder badius vluchtfoto's van vermeende exemplaren gefotografeerd op het Spaanse vasteland die hierop lijken of zelfs extremer zijn in handpentekening; bijvoorbeeld deze, deze (lichte hp-bases, maar let op de donkere staart), deze (smalle voorhoofdsbaan, donkere staart, maar veel meer wit in binnenste handpennen) en deze (zeer donkergrijze bovenstaartdekveren, donkere staart, smalle voorhoofdsband maar relatief veel wit in handpennen). Vraag is alleen of de determinatie overal juist is...

Max Berlijn  ·  15 mei 2025  12:11

Misschien de naam weer veranderen in Roodkopklauwier?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?