Geluidengalerij · Petsjorapieper · 01-11-2024 · De Vulkaan, Westduinpark, Den Haag · Gerjon Gelling
Folkert Jan Hoogstra
·
1 november 2024 17:11
Goh bekend geluid. Beetje herinnerend aan zowel een kwikstaart als graszanger. Tja... sinds de Vlieland vogel nog steeds nooit een andere soort naar voren gekomen die ook zo'n roep produceert.
Jan Hein van Steenis
·
1 november 2024 17:14
Lijkt me weinig tegen in te brengen, maar de waarnemers van het mysterie van Vlieland hebben misschien nog andere opties (haha, ik had de reactie van Folkert Jan niet gezien).
Wat mij betreft gefeliciteerd!
Garry Bakker
·
1 november 2024 20:07
Een felicitatie is wel op zijn plaats, pas het tweede (nog) officieuze geval voorzien van degelijke documentatie. Een mooie beloning voor je vele uren op die duintop!
Folkert Jan Hoogstra
·
1 november 2024 20:49
@Garry,
Hier nog één, al is het verschil wellicht dat deze vogel helemaal niet gezien is.
Max Berlijn
·
2 november 2024 06:30, gewijzigd 2 november 2024 06:32
Heel knap, zal vast kloppen met wat we nu weten over wat we horen. Een uitdaging voor de commissie om dit goed te beoordelen in combinatie met het feit dat het een eerste voor NL is. Een bevriende vogelaar wees me er gisteren op dat het beroemde geval van Vlie immers toch ook gezien is (herkent als pieper) maar nooit aanvaard.
Maarten Wielstra
·
20 april 2026 05:23, gewijzigd 20 april 2026 07:22
Zou deze opname van een pitfallsoort zijn? Ik kan deze (op sonogram) hobbelige en iets flauwer dalende roep niet terugvinden in de petsjoravariatie op xeno-canto. Op basis van klank is deze ook niet helemaal lekker (scherper en minder nasaal). De Vlie-vogel (die ook wat meer hobbelige roepjes deed dan gewoonlijk) zou echter wel de missing link kunnen zijn tussen deze en Petsjora's op xenocanto. Misschien is dat hobbelige/gemoduleerde wel een plastic dingetje van een jong beest en daar kom je niet zoveel van tegen op internet...
Hier nog even een geinig voorbeeld van een pitfall wanneer je een verre Petsjora probeert te determineren. De klank is wel anders (voller, dalender) dan Petsjora, maar wanneer het opgaande pootje in het begin van het sono bij een verre pieper wegvalt, wordt het een lastige om deze roep van Sperwer uit te sluiten :O.
Tot zover mijn losse flodder bijdrage aan de discussie ;)
Jan Hein van Steenis
·
20 april 2026 09:00, gewijzigd 20 april 2026 09:00
Deze heb ik in Nederland ook wel eens gehoord:
Gerd Wichers
·
20 april 2026 13:43, gewijzigd 20 april 2026 13:45
Zoals jullie je wellicht nog herinneren (Maarten gaf dezelfde voorzet inzake Graszanger), deed mij de roep in 2008 eerst denken aan Grote Gele Kwik maar was het nooit helemaal. Ik zou het beschrijven als een hard, weinig vloeiend 'tsjep' of 'tjip'. Echt wel in de lijn van kwikstaarten en wat grotere piepers.
Toentertijd was één van de problemen het koppatroon en komende vanaf de mantel was de kruin evenzo oranje en hard gestreept als de mantel. De 'boze' of 'strenge' blik van de vogel werd echter in het laterale aangezicht weggenomen door een groot oog als van een plevier of lijster. Dit werd gecompliceerd door het doorlopende suboculaire veld. Daarnaast waren wenkbrauw, oogstreep en omlijning van het oordek zo sumier; mijn eigen terminologie luidde: "als in een geest" (vs vette, beefy belijning als op de kruin en mantel) dat ik het koppatroon heb weggestreept. Ergens op een ander forum las ik toevallig een Brit die het koppatroon "non-descript" noemde. Dat was een eye-opener en een terminologie waar je normaal mee door de bocht kunt komen.
Het oog van Petsjora is disproportioneel groter dan andere kleine piepers en het is een origineel kenmerk. Ik had de vogel uit Noorwegen in 2004 op een foto gezien en daar was dit ook aanwezig maar had het niet onderkend. Een vogel uit 2006 op Helgoland en één in de Pembrookshire, 2007, zag ik het niet hebben. Olive-backed heeft individueel misschien weleens een uitschieter maar Petsjora heeft het specifiek.
Graszanger heb ik in 2024 kortstondig verward met een invallende Cirlgors. Die hield begin juni twee opeenvolgende dagen verblijf in Twente en het voorgaande najaar had ik een Graszanger gevonden. In het opperen van Graszanger werd dezelve gelijk verworpen en daarop volgde de zichtbare gors..
Gerd Wichers
·
20 april 2026 20:36, gewijzigd 20 april 2026 20:36
Cirlgors?
Maarten Wielstra
·
20 april 2026 20:50, gewijzigd 20 april 2026 20:51
Cirl heeft minder "klank" en volgens mij mist die een voorpootje in het sono als ik het me goed herinner? (En zonder modulaties)
Gerd Wichers
·
20 april 2026 21:34, gewijzigd 25 april 2026 15:27
Roepje op 35 sec. klinkt goed .. ..die andere zijn eigenlijk hetzelfde zonder dan die ene Rietgors. Klinkt niet als Cirl- of Gras-
2 dagen later A.gustavi op Helgoland
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.