Maart 2024

Wim Wiegant  ·  7 april 2024  21:00

Natuurlijk is er weer veel hartelijke dank voor Toy Janssen en Garry Bakker, de onvermoeibare ondersteuners op het gebied van ICT en spelling en fact checking die het leven zo waard maken om geleefd te worden...!  

Jan Verboom  ·  7 april 2024  22:08

Weer een mooi verslag, Wim! Ik lees ze altijd met veel plezier. Zeker als er uit de eigen regio zoveel moois te melden is. Wel een vraagje: moet bij de Taigarietgans 3 februari niet 3 maart zijn? Vriendelijke groeten, Jan Verboom

Jan Hein van Steenis  ·  7 april 2024  23:16, gewijzigd 7 april 2024  23:16

Mijn in Oog in Al woonachtige broer vertelde me dat de Humes Bladkoning zeker niet in Oog in Al zat. Hij zat in Den Hommel.

Geloof niet alles wat waarneming.nl u voorspiegelt!

Wim Wiegant  ·  8 april 2024  00:13

Jan Hein, en met excuses aan je broer: ik heb de passage aangepast...!

Michel de Lange  ·  8 april 2024  07:42, gewijzigd 8 april 2024  07:46

Die pterodroma van Camperduin is natuurlijk nog veel zeldzamer op wereldschaal dan de Spaanse Keizerarend.

Wouter Puyk  ·  8 april 2024  08:47

Oog in Al als locatie voor de Humes is niet per se fout. Welgelegen Den Hommel is een buurt van subwijk Oog in Al dat dan weer onderdeel is van de wijk Utrecht West. Altijd leuk zo'n stadse overwinterende zanger.

Wim Wiegant  ·  8 april 2024  08:51, gewijzigd 8 april 2024  09:06

Michel, de pterodroma in kwestie - die ik overigens op 2 minuten gemist heb -  is geen soort, maar een soortgroep. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet aan de soort(groep) had gedacht. Getalsgewijs is de stelling ook maar matig waar: P feae (Gon-Gon) is waarschijnlijk zeldzamer dan Spaanse Keizerarend, met 1.000 - 2.000 geschatte vogels, maar de andere twee, P mollis (Donsstormvogel) en  P incerta  (Schlegels Donsstormvogel) zijn met respectievelijk > 10.000 en enige miljoenen vogels weer wat algemener...

Wim Wiegant  ·  8 april 2024  08:57, gewijzigd 8 april 2024  09:00

Wouter, om een handgemeen tussen de bewoners van Utrecht over de juiste locatie van de Humes Bladkoning in Utrecht te voorkomen wacht ik met wijzigingen in de tekst totdat er een gezamenlijk besluit naar buiten wordt gebracht...! Kennelijk is de taxonomie van de wijken en subwijken van Utrecht nog niet onomstreden...

Jan Hein van Steenis  ·  8 april 2024  10:28

De fylogenie is:

Wijk: West

Subwijk: Oog in Al/Welgelegen

Buurt: Welgelegen, Den Hommel (Welgelegen ten oosten, Den Hommel ten westen van de Pijperlaan). "Oog in Al" en "Halve Maan" zijn de andere buurten in deze subwijk.

West (Utrecht) - Wikipedia

Michel de Lange  ·  8 april 2024  10:58, gewijzigd 8 april 2024  11:09

Beste Wim, zou die pterodroma niet als Desertas/Freira op de lijst moeten staan? Donsstormvogel lijkt mij wat voorzichtig en Schlegels heeft hier weinig mee te maken.

Peter de Knijff  ·  8 april 2024  11:10

Wim, de Humes van Noordwijk zat er ook nog in maart….

Wouter Puyk  ·  8 april 2024  19:22

Wim, het is maar net hoe gedetailleerd je de locatie wil duiden. Meestal volsta je met jouw team met plaats en tussen haakjes de afkorting van de provincie. Veilig en consistent!

Edwin Schuller  ·  8 april 2024  20:19

Als je in Utrecht zegt dat je je in "Den Hommel op houdt", dan heb je doorgaans je zwembroek aan. Oog in Al lijkt mij derhalve de beste plaatsaanduiding. 

Wim Wiegant  ·  8 april 2024  21:32, gewijzigd 9 april 2024  00:39

Michel, hoe de pterodroma op de Nederlandse lijst staat, daar ga ik niet over. Mogelijk heb je gelijk, dat het vast en zeker een P feae (Gon-gon) of een P madeira (Freira) zou moeten zijn, al is het voor wat betreft P mollis (Donsstormvogel) niet zo duidelijk. Bij zeevogels zijn "extralimitaire" gevallen nog wat straffer dan bij de Horus Gierzwaluw, dus op dat gebied mogen we zo gauw niets uitsluiten, zou ik denken. Dus ik denk dat de determinatie tot op het niveau van drie soorten niet slaat op de kleine kans dat het mollis betreft, maar op de herkenning. In mijn eerdere reactie had ik  P incerta (Schegels Donsstormvogel) er nog bij gehaald, maar excuus daarvoor, dat betrof een vergissing.
De aantallen van Gon-gon en Freira zijn natuurlijk zeer laag, met name van de laatste, maar die van Donstormvogel dus niet...

Wim Wiegant  ·  9 april 2024  00:35

Jan Hein, Peter, Wouter, Edwin: de tekst bij Humes Bladkoning is opnieuw radicaal aangepast.

Jan Verboom  ·  9 april 2024  11:02

De ‘ gebroken vogel’ in het stukje over de Grote Burgemeesters is een fraai staaltje van een totum pro parte!

Robert de Groot  ·  9 april 2024  13:02

Dacht dat Reuzenalk ook op NL lijst staat, minstens zo zeldzaam als Dunbekwulp.

Wim Wiegant  ·  9 april 2024  13:07, gewijzigd 9 april 2024  15:41

Jan Verboom, ik kende pars pro toto maar de uitdrukking voor het omgekeerde, totum pro parte, kende ik nog niet. Ik heb "de gebroken vogel" in ieder geval verbeterd. 

Robert de Groot, je hebt natuurlijk in zekere zin gelijk, maar Reuzenalk staat niet op de Nederlandse lijst. Mogelijk omdat niet duidelijk is of de vele resten niet zijn aangespoeld van buiten de - destijds nog niet bestaande - territoriale wateren. Het kan ook zijn dat niemand de moeite heeft genomen om gevallen in te dienen...!
Maar bij nader inzien denk ik dat gevallen van vóór het jaar 1800 niet op de Nederlandse lijst staan. 

Albert Noorlander  ·  9 april 2024  14:26

Ik meen me te herinneren dat er een goede waarneming was van een Donsstormvogel in Noorwegen, maar ook in Israël. Of die ook geaccepteerd zijn weet ik niet.

Jan van der Laan  ·  9 april 2024  14:48, gewijzigd 9 april 2024  15:00

Over de Donsstrormvogel, de noordelijke populaties hebben volgens BirdLife International de volgende aantallen:

  • Gon-Gon (Desertas Petrel): 250-999 mature individuals
  • Freira (Madeira of Zino's Petrel): 160 mature individuals
  • Fea's Petrel (Cape Verde): 1000-2000 mature individuals

De Spaanse Keizerarend heeft volgens BLfInt 1060-1080 mature  individuals.

Ik denk dat Spaanse Keizerarend het dan wint, zeker als je bedenkt dat er in dat jaar (2007) minder dan 100 (?) vogels van dat kleed (geboren 2006) waren op de wereld.

Edwin Schuller  ·  9 april 2024  23:04

Wim, hij is 030-approved :)

Ronald Nuiver  ·  10 april 2024  14:33

Een Cettis Zanger op een vensterbank midden in het centrum van Groningen is ook wel het vermelden waard toch? 

Bert de Bruin  ·  10 april 2024  18:52, gewijzigd 10 april 2024  18:56

Albert, die van Noorwegen is in ieder geval wel aanvaard als mollis soft-plumaged petrel , gezien en gedocumenteerd in de Varangerfjord in juni 2009 door één waarnemer.

Wim Wiegant  ·  10 april 2024  22:11

Ronald Nuiver,

  1. De vogel is niet zeldzaam
  2. De waarneming is op waartneming.nl niet te vinden 
  3. Curieus is het natuurlijk wel, daar niet van...

Folkert Jan Hoogstra  ·  10 april 2024  22:21

@Wim ik kan me goed voorstellen dat je het gemist hebt, maar de waarneming staat zeker wel op waarneming.nl ;)

https://groningen.waarneming.nl/waarneming/view/302210006

Wim Wiegant  ·  10 april 2024  22:50

Sorry, ik had waarneming.nl kennelijk niet goed bekeken.
Toch is het iets anders als een Vale Gierzwaluw tussen de kamerplanten in de huiskamer. 
Het is gaaf, maar net niet gek genoeg...

Joep Heldoorn  ·  3 mei 2024  12:47, gewijzigd 3 mei 2024  12:48

Ja, die vale gierzwaluw is zonder meer de zeldzaamste vensterbanksoort bij ons thuis  :-)

Wim Wiegant  ·  5 mei 2024  00:56

Ja Joep, en ook in de ongeveer alle andere - circa 7,8 milijoen - thuizen van Nederland...!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?