Aasgier · 25-02-2018 · Herreruela, Extremadura, Spanje · Marc Guyt

Jos Welbedacht  ·  10 januari 2024  09:07

Gaaf plaatje! Fascinerend hoe die gieren te werk gaan overigens. Ik was vorig jaar in het Franse Maison de Vautours, waar ze de cyclus mooi uitlegden. Eerst komen de vogels en zoogdieren die een inkeping in het aas maken, dan volgen als eerste de Vale Gieren die het vlees opeten. Vervolgens komen de Monniksgieren voor de hardere delen (spieren en pezen etc.). Daarvan is er veel minder, dus er zijn relatief gezien veel meer Vale Gieren dan Monniksgieren. Als ook dat verorberd is, dan doet de Aasgier inderdaad de restjes die nog aan de botten zitten. Tot slot is het dan de Lammergier die de botten nuttigt. Een zeer effectief systeem! 

Max Berlijn  ·  10 januari 2024  10:07

Inderdaad een gaaf plaatje en eind februari moet deze soort best zeldzaam zijn daar? Dit is wat HBW schrijft; Present in N breeding areas mainly Mar–Sept; winter sightings very rare in Europe, although small numbers remain in Spain, particulary in Guadalquivir Valley and Extremadura (10).

Marc Guyt  ·  10 januari 2024  18:30

Max, het valt me altijd op hoe snel vanaf (eind) februari de 'zomervogels' Spanje al weer binnenvliegen - of zelfs in kleine aantallen overwinteren. 

Maar heb die trip buiten 3 aasgieren op deze plek ook verder niet gezien. Dus zou zo maar kunnen.

Hans Pohlmann  ·  11 januari 2024  10:13

In Spanje en zelfs Zuid-Frankrijk is inmiddels een aanzienlijke (relatief dan) en groeiende populatie overwinterende Aasgieren. In Extremadura niet zo moeilijk.

Frank Neijts  ·  11 januari 2024  13:44, gewijzigd 11 januari 2024  13:45

Twee jaar geleden in febr. 2022 zagen we gedurende 8 dagen in Extremadura (Montfragüe) slechts 2 Aasgieren waaronder n onvolwassen vogel ver weg. Overigens zonder er speciaal moeite voor te doen. Maar heb je deze soort op je wensenlijstje staan (evt. voor leuke foto's) zou ik misschien toch wat later in het (voor)jaar gaan.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?