FAQ Dutch Patchwork Challenge

Lonnie Bregman  ·  9 januari 2024  12:49

Ik wil even melden dat we een aantal problemen waar mensen tegenaan liepen bij Waarneming.nl inmiddels hebben opgelost. Zo tellen exoten niet meer mee (kan eventueel zijn dat dit nog niet ververst is, maar dan gebeurt dat in de loop van de tijd) en als je de grenzen van je gebied aanpast, kun je nu direct de nieuwe oppervlakte zien (ververs de pagina nog even een extra keer na het opslaan).

Vincent Stork  ·  9 januari 2024  13:49, gewijzigd 9 januari 2024  13:49

Ja, super. Veel dank aan Hisko en iedereen bij waarneming.nl voor alle inspanningen. 

Vincent van der Spek  ·  9 januari 2024  21:23, gewijzigd 9 januari 2024  21:25

Ik vind het een leuk initiatief! Gaaf dat het aanslaat. Motiverend ook. Vandaag tóch nog een half uurtje en zie daar: mijn eerste Geoorde Fuut op mijn patch in vele jaren. 

Het enige is dat ik het wel een ietwat luie gebiedsomvang vind ;-)
3km2 is echt weinig. Daarom een aanvullende wens voor volgend jaar: een challenge voor de hoogste soortenlijst alleen lopend en gebruik makend van de fiets (het liefst ook nog zonder batterij). Voor degenen die zich ook nog beperkt voelen door een straal van 10km ;-)

Robbin van Dijk  ·  10 januari 2024  08:18

Als ik de link voor de Whatsappgroep aanklik krijg ik de melding 'verkrijgen groepsinformatie mislukt'...

Vincent Stork  ·  10 januari 2024  14:09

Klopt Vincent, maar we hebben de 3 km2 aangehouden omdat we voortboorduurden op de Britse PWC en het rond Kerst een beetje uit de losse pols de wereld in us geholpen. Er zijn voor 2025 zeker opties voor 5 km2, 10 km cirkel of meer. Kom vooral met suggesties. De LocalBigYear op Twitter beperkte zich tot straal 10km maar meer kam ook. Als het maar zo groen mogelijk is wat mij betreft

Jelle Scharringa  ·  11 januari 2024  08:55

@Vincent Spek: ik doe nu alles al op de gewone fiets binnen een straal van 50km rondom mijn huis.  3km2 vind ik echt veel te weinig. Volgend jaar mogen jullie ook meedoen...

Jelle Scharringa  ·  11 januari 2024  08:56

Die Britten zijn gewoon lui!

Hein Prinsen  ·  11 januari 2024  11:31

@Jelle: ik geloof dat je het concept van een 'local patch' niet begrijpt. Je kunt toch moeilijk beweren dat een straal van 50 km2 je local patch is. Het doel van DPWC is om vogelaars te stimuleren een gebied(en) dicht bij huis beter te leren kennen en uit te spitten, niet om te kijken hoeveel soorten je op de racefiets of tijdens het trainen voor de marathon kunt zien. Maar het idee om volgend jaar een categorie 'vogels gezien zonder daarvoor de auto te hebben gebruikt' toe te voegen staat genoteerd!

Vincent van der Spek  ·  13 januari 2024  08:40, gewijzigd 13 januari 2024  20:37

Volgens mijn matige kennis van de wiskunde geeft een straal van 50km een oppervlakte van 7.850km2 ;-) Maar je hebt gelijk Hein, dat is een ander spel (waar ik graag aan mee doe)!

Als zelf ontdekken óók een doel is, dan kun je volgend jaar nog werken met a) soort getwitcht (hoe zeldzaam ook) = altijd maar 1 punt en b) een zeldzamere soort meermaals ontdekt = elke keer ontdekpunten erbij.  Just a thought.

En nu ga ik naar buiten, naar de 3km2.

Wim Wiegant  ·  13 januari 2024  16:51, gewijzigd 13 januari 2024  18:23

Er ontbreekt overduidelijk een parameter in de omschrijving van de de local patch, maar daar zal ik pas tijdens mijn jaaroverzicht op de DBA-dag, vergezeld van instructieve lichtbeelden, op ingaan... 

Jelle Scharringa  ·  14 januari 2024  10:39

7850 km2 is hard werken, dr Wiegant !

Albert Noorlander  ·  14 januari 2024  14:59, gewijzigd 14 januari 2024  15:00

Dat lijkt mij ook Jelle, 7850km² is bijna twee keer de oppervlakte van Kaap Verdië of 3x Luxemburg.

Folkert Jan Hoogstra  ·  15 januari 2024  08:37

Als je op waarneming.nl een specifiek taxon invult dan verschijnt de soort niet in de lijst. Bijvoorbeeld Witstuitbarmsijs ssp Exilipes komt niet als Witstuitbarmsijs in mijn lijst. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als je alleen Witkopstaartmees invoert. Dan komt er geen enkele Staartmees in de lijst.   

Bas van der Burg  ·  15 januari 2024  08:57

Dat klopt Folkert Jan. Hisko heeft hier op 5 januari een berichtje over geplaatst op facebook.

'Aan deze categorie bioblitzen is een aparte soortenlijst gekoppeld. [...] Deze lijst bevat alleen inheemse soorten plus een paar anomalieën die in de rest van de wereld als ondersoort worden gezien. '. 

Met daarbij een voorbeeld. Merel Turdus merula telt wel mee maar Merel Turdus ssp merula niet. Dit zal dan ook gelden voor witkopstaartmees

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?