Friesland Big Year 2023

Folkert Jan Hoogstra  ·  4 januari 2024  19:59

Mooi verslag Vincent, al hadden er wat mij betreft nog wel iets meer plaatjes in gemogen 😃

Note: de Balkankwikstaart wordt pas ingediend als het project van de Kwikstaartroepjes is afgerond en ik heb begrepen dat dit project momenteel stil ligt dus dat duurt nog even. 

Gijsbert van der Bent  ·  4 januari 2024  23:30

Mee eens FJ, maar de weinige foto's zijn wel heel fraai!

George Sangster  ·  5 januari 2024  00:15

Proficiat Vincent voor dit leuke verslag met erg mooie foto's, en gefeliciteerd met jouw record.

Kun je nog nagaan hoeveel vogelsoorten jezelf hebt ontdekt en hoeveel je er hebt getwitcht? Zou die verhouding verschillen tussen jaarlijsten van de diverse provincies, of verschillen tussen provinciejaarlijsten en landelijke jaarlijsten?

Verder vraag ik mij bij jaarlijsten altijd af hoeveel tijd (in het veld, en reistijd) erin gestoken is (inclusief trips die niets nieuws hebben opgeleverd). Dat zal achteraf (dus voor 2023) moeilijk te reconstrueren zijn, maar wellicht is dit iets dat de jaarlijsters van 2024 kunnen bijhouden? Ik ben best benieuwd of de gemiddelde tijd per soort (i) verschilt tussen provinciejaarlijsten en landelijke jaarlijsten, en (ii) toeneemt of afneemt in de loop der jaren.

Wellicht een leuk onderwerp om vooraf over te speculeren en later te verifiëren met echte data.

Jeroen Breidenbach  ·  6 januari 2024  19:18

Gaaf Vincent! Proficiat met het record, mooi dat het gelukt is en dat het anderen maar weer mag inspireren tot verbetering hiervan in de toekomst. Duidelijk is dat, in deze provincie, de potentie er echt nog wel is er goed overheen te kunnen gaan!

Vincent Douwes  ·  6 januari 2024  23:56

Dank FJ, Gijsbert, George en Jeroen!

@Folkert Jan; duidelijk, dit stukje van het verslag had ik al een poos geleden geschreven en ik was er vanuit gegaan dat bij verschijnen van het verslag, de waarneming van de Balkankwikstaart wel was ingediend.

Ik heb in 2023 maar weinig (goede) foto's van vogels gemaakt, de focus lag echt op het waarnemen, zeker toen ik het big year idee echt helemaal omarmd had, vandaar het relatief lage aantal foto's in het verslag (al snap ik heel goed dat een verslag met foto's wat lekkerder leest). Op waarneming.nl staan bij diverse waarnemingen nog wel wat matige bewijsplaatjes daar waar aanwezig. Deze leken me echter voor een leuk verslag als dit beoogd te zijn, niet toereikend en waarde toevoegend.

@George, van de 76 rode soorten op waarneming.nl heb ik er 44 soorten getwitcht. Hier zitten echter ook soorten bij die ik later zelf nogmaals een keer vond (bijv. dwerggors, kuifaalscholver, pestvogel). Hoeveel tijd ik er vorig jaar in totaal in gestoken heb is inderdaad niet meer te traceren. Wat ik wel heb kunnen achterhalen is dat ik in ieder geval tot en met april er op 50 dagen of dagdelen op uit getrokken ben, de rondjes in mijn eigen wijk niet mee gerekend. Hierin zit bijvoorbeeld ook de eerste twitch naar de Alpengierzwaluw van Franeker, de enige soort voor die dag die ik heb ingevoerd. Maar ook zitten hier een paar trektelpostdagen in (Lauwersmeer Bantpolder). In mei was ik in totaal 20 dagen buiten te vinden (los van waarnemingen in Leeuwarden zelf) maar in juni t/m augustus "slechts" 23 (o.a. vanwege lange vakantie). Van september t/m december was ik 54 dagen buiten, soms voor een twitch van een uur, soms een hele dag of een lang weekend op pad. In totaal over 365 dagen in 2023 dus 147 dagen (dat ik ook iets op waarneming.nl heb ingevoerd, ruim 40% van de dagen dus. Weet dus waar je aan begint.... ;-).

Qua reistijd spelen de Waddeneilanden natuurlijk een belangrijke rol; die slokken veel tijd op, zeker de tripjes naar Vlieland en Terschelling natuurlijk. Ik woon in Leeuwarden en dat ligt redelijk centraal gelegen in de provincie. Elke uithoek op de vaste wal van de provincie is binnen ca. 40-45 minuten te bereiken.

Al met al interessante vragen voor een volgend Big Year (maar voorlopig niet meer door mij).

Lieuwe van Welie  ·  6 februari 2024  08:57

Wat een mooi verslag, Vincent, en wát een prestatie!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?