December 2023

Wim Wiegant  ·  6 januari 2024  10:04

En als eerste wil ik natuurlijk de heren Toy Janssen en Garry Bakker hartelijk danken voor hun schier eindeloze inzet op het gebied van respectievelijk ICT en correctheid van data en taal om deze rubriek in de lucht te krijgen...!

Wouter Puyk  ·  6 januari 2024  11:48

Wimpie, bedankt voor uw tomeloze inzet en enthousiasme waarmee je deze rubriek vult.

Mark Bos  ·  6 januari 2024  15:02

Bedankt weer voor een mooi overzicht! Kleine aanvulling: op 30 december zat er nog een Dwerggans tussen de Kollen in Hazerswoude nabij Alphen aan de Rijn.

Ben Gaxiola  ·  6 januari 2024  17:54, gewijzigd 6 januari 2024  17:55

Hoi Wim,

Volgens een Duitser zijn er van de vrij vliegende groep Sneeuwganzen in Duitsland die bij Neuss broedt van de 59 vogels er maar 2 ongeringd, een oudere vogel en een 3 kj.

Buiten Neuss zijn er geen broedende vogels in Duitsland (bekend).

Beste wensen nog! Ben

Wim Wiegant  ·  6 januari 2024  18:16, gewijzigd 6 januari 2024  18:18

De vraag is dus:
+  hoeveel vogels broeden er
+  en worden alle jongen ook geringd.

En dan hebben we het nog niet over de oneindig moeilijke en onbeantwoordbare vraag of er in Duitsland misschien ook vogels broeden waar we geen weet van hebben. 

Op internet is van al deze wetenschap niet veel te vinden... 

Verder wens ik, en met mij vast ook het hele DB Terugblik-team, niet alleen Ben, maar ook alle andere vogelaars, een heel mooi 2024, met vrede, levensgeluk, gezondheid en dreunend zeldzame soorten...!

George Sangster  ·  6 januari 2024  23:10

Het is weer een leuk en goed leesbaar verslag geworden, Wim.

Kleine correctie: Hop is geen 'bijna zangvogel' maar zit op een heel andere tak van de stamboom (zie p. 2). Papegaaien zitten het dichtst bij zangvogels, gevolgd door valken, en seriemas.

Jan Hein van Steenis  ·  6 januari 2024  23:34, gewijzigd 6 januari 2024  23:41

Sneeuwganzen vallen zelfs in Duitsland genoeg op lijkt me. Op watervogels wordt relatief goed gelet. De Duitse broedvogelatlas meldt 80 exemplaren in 2009, maar ook (wellicht interessanter) 11 broedparen in Nederland dat jaar.

Hoe is dat nu?

Op het Jröne Meerke in Neuss werden dit jaar max. 70 exx waarvan "4 Paare mit 5, 2, 1 und 1 Pulli" gemeld. Verder geen broedgevallen.

Jan Hein van Steenis  ·  6 januari 2024  23:51

Iedereen die door een volkomen onomstreden toevoeging een langere Nederlandse lijst wil krijgen moet blij zijn met een Amerikaanse Meerkoet!

Wim Wiegant  ·  7 januari 2024  00:25

Dat is natuurlijk waar, Jan Hein, maar van sommige soorten wordt je nu eenmaal warmer dan van andere. Van alle soorten rallen die je mogelijk nieuw zou kunnen zien in Nederland, lijkt me de Amerikaanse Meerkoet wel echt de minst leuke...! Maar ook een kleine parel aan het snoer is een parel, dat dan weer wel...!

Vincent van der Spek  ·  7 januari 2024  19:24, gewijzigd 7 januari 2024  19:35

Mooi Wim! Laten we Vorkstaartmeeuwen midden in winter zonder bewijs in vredesnaam niet serieus nemen. Als er zelfs geen beschrijving bij zit heeft de waarnemer blijkbaar ook geen flauw benul van de zeldzaamheid van de waarneming. Alsof je zonder foto's of ook maar enige extra info een Izabeltapuit of Schreeuwarend meldt (bewezen Vorken in de winter zijn denk ik zelfs nog zeldzamer). Verder weer mooi leesvoer! 

Wim Wiegant  ·  7 januari 2024  22:23

Ik had de indruk dat de waarnemer zeker benul van de zeldzaamheid van de Vorkstaartmeeuw in de winter had, en echt wel de soort kan herkennen, tenzij er meerdere mannen met dezelfde naam zijn (dat is zo, maar ik weet niet hoeveel ervan vogelaar zijn) ... 

Vincent van der Spek  ·  7 januari 2024  23:07, gewijzigd 7 januari 2024  23:09

Wim, zekere Vorkstaartmeeuwen tussen december en juli zijn kneiterhard. Ze worden aantoonbaar vaak verkeerd gedetermineerd (gecorriceerd op waarneming.nl) als er wél foto's zijn. Bewijs van echte Vorken is dan weer opvallend zeldzaam. Dus laten we het erop houden dat in de elf jaar dat ik zelf de rubriek in het blad (mede) schreef, een Vork eind december zonder zelfs maar een toelichting op RBA, waarneming.nl of trektellen.nl de rubriek niet gehaald had. Maar jij moet natuurlijk vooral je eigen afwegingen maken! 

Vincent Hart  ·  8 januari 2024  17:16

Ik kan gelukkig sterven met vermelding in een maandoverzicht van Wim! Op diezelfde local patch hielden twee van de genoemde Europese Kanaries bezuiden Lelystad vanochtend nog altijd stand, een uur later in hetzelfde boompje vervangen door patch-mega Goudvink!

(Word jij ook blij van geneuzel in de marge op je eigen lokale rondje met een minieme kans op een landelijke (pseudo-)zeldzaamheid? Doe mee met de Dutch PatchWork Challenge!)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?