Dutch Patchwork Challenge

Folkert Jan Hoogstra  ·  29 december 2023  22:22

Ik loop zelf tegen het volgende aan. Ik probeerde een gebied in te tekenen maar die bleek 4km2. Vervolgens klik ik op bewerken en sla het nieuwe polygoon op. De oppervlakte blijft echter op 4km2 staan, ondanks dat het gebied een stuk kleiner is geworden. Ik moet nu dus telkens opnieuw beginnen tot het goed is....

Vincent Stork  ·  29 december 2023  23:15

Hoi Folkert Jan, bekend probleem wat ik al een keer bij Hisko heb neergelegd. Als je een beetje in de buurt van 3 km2 zit zijn we op zich al blij hoor. Wat misschien helpt is je patch er even uitknikkeren en opnieuw beginnen. Dan update hij ook de oppervlakte. Niet de mooiste manier. Ik zal de mensen bij waarneming.nl nog een keer vragen of dit verholpen kan worden. Maar alvast heel leuk om te horen dat je mee gaat doen!

Robbin van Dijk  ·  30 december 2023  10:13

Erg leuk, en fijn dat het eindelijk naar NL komt. Een aantal jaar terug ben ik zelf begonnen met een patch jaarlijst en ik kan zeggen dat dit mijn vogelgedrag fundamenteel heeft veranderd. Relatief algemene soorten op landelijk vlak (zoals de groene specht of boomklever) krijgen een lokale herwaardering en ook de beleving van lokale biotopen wordt echt anders. 

Begrijp ik goed dat het 'court of appeal' inhoud dat de patcher zelf een voorstel doet voor puntenaantal gekoppeld aan een lokale zeldzaamheid, en dat die vervolgens door iemand van de PWC wordt beoordeeld en toegekend?

Helemaal fantastisch zou een digitaal systeem zijn waarbij gegevens over lokaal voorkomen (van wrn.nl of Sovon) automatisch worden gekoppeld aan het puntensysteem, maar dat is wellicht een volgende stap...

Erg tof sowieso. 

Vincent Hart  ·  30 december 2023  11:44

Robbin, ja dat is vooralsnog hoe we het in gedachten hebben. Met de aantekening dat de 'bewijslast' bij de patcher ligt.

Vincent Stork  ·  30 december 2023  11:55

Dat oppervlakte van je patch niet meteen lijkt te veranderen als je de contouren aanpast ligt aan de cache volgens Hisko. Dus zou de dag erna wel opgelost moeten zijn Folkert Jan

Vincent Stork  ·  30 december 2023  11:58

Idee is dat we 2024 gaan gebruiken voor een beter systeem. Maar eerst maar lekker vogelen en genieten en mail evt ideeën en zaken voor Court of Appeal naar PWC@dutchbirding.nl. Er komt binnenkort een scoreformulier online om tussenstanden door te geven. Jullie horen!

Verder: spread the word! In jullie lokale appgroepen, met familie en vrienden, de vogelwerkgroep. 

Robbin van Dijk  ·  30 december 2023  14:00

Helder Vincent en Vincent. Ik heb er zin in. 

Wim Wiegant  ·  30 december 2023  16:20, gewijzigd 30 december 2023  16:48

En nu maar hopen dat Jeroen de Bruijn dit niet leest!
Als hij zijn achtertuin als local patch kiest, dan is de rest van Nederland helemaal kansloos...!

Ik ga natuurlijk wel meedoen, en niet rusten voordat ik de Bruine of Pallas' Boszanger op de local patch heb, of anders wel de Groene Bijeneter...!

EDIT:
[1] Dat van Jeroen de Bruijn is natuurlijk niet waar. Alle Texel-bewoners - althans, die van de noordelijke helft, zullen we maar zeggen - kunnen 3 km2 aan de noordpunt van Texel kiezen en de rest van Nederland het nakijken geven...!
[2] Vroeger had ik vrienden in Wageningen (nu nog steeds, maar ze wonen niet meer in Wageningen), die vonden dat je de Maasvlakte natuurlijk ook als local patch kunt kiezen. 

Vincent Stork  ·  30 december 2023  17:36

Leuk Wim, welkom aan boord. We hebben al 6 patches op Texel, maar high-rollers als Arend, Jeroen en Ruud moeten nog tot actie overgaan. En meer dan welkom. Zou natuurlijk helemaal super zijn als er uit deze Challenge zoveel uren in het veld extra rollen dat er minimaal een nieuwe soort voor NL uit getrokken wordt. Actie dus! Carl Zuhorn op Vlie mag natuurlijk ook niet onderbreken. Overigens kan iedereen elke patch kiezen die ze willen, maar of een patch aan de andere kant uiteindelijk slim zal blijken.... 

Ruud van Beusekom  ·  30 december 2023  17:59

Tsja, ik ben bang dat een local patch van 3 km2 op Texel me juist nog méér keuzestress gaat opleveren. Want het is hier overal goed vogelen, ik kan overal op de fiets komen en wil eigenlijk alles zien (niet alleen zeldzaamheden) en overal naar toe.  Met goede najaarstrek naar paal 9, als er kruisbekken zijn naar het bos, bij oostenwind in het voorjaar naar de noordpunt en bij goede zeetrek naar de Noordzeekust. Of juist weer naar de Waddenkant, als het echt stormt uit NW, afijn zo kan ik wel door gaan. En elke keer als ik weer in een prachtig gebied op Texel loop, denk ik: ik kom hier te weinig! Als je dan vogelt buiten je local patch, krijg je dan geen stress omdat je eigenlijk naar je local patch moet? Nee, ik ben nog niet om, ik hou het wel bij mijn tuinlijst. Oké, misschien voer ik mijn tuin wel in als local patch, ideetje van Wim :-)

Vincent Stork  ·  30 december 2023  19:01

Ik snap je punt hoor Ruud. En het is altijd wikken en wegen. Maar ik zou idd gewoon een gebied rond je huis maken van 3 km2 (misschien De Bol erbij) en dan zien waar je uitkomt. En vooral lekker ontspannen je eigen ding blijven doen. Ik ben benieuwd!

Jelle Scharringa  ·  30 december 2023  20:12

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Ruud. Mijn local patch is nogal groot:  de provincie Utrecht, west Gelderland en het Gooi. Dit kan ik bijna elke keer met de fiets doen. Ik zie me nog niet in het goede jaargetijde iedere dag naar het Griftpark gaan vlak bij mijn huis middenin de stad.


Rob van Bemmelen  ·  30 december 2023  20:22

Het één sluit het ander niet uit, Ruud! Afgelopen jaar vrijwel alleen in de regio gevogeld (de 10km radius: 241 soorten) en daarbinnen zoveel mogelijk mijn patch bezocht. Dat was nog niet eens heel vaak (want net een beetje te ver), maar leverde toch nog 165 soorten op, waaronder wat krenten. In m'n patch wel mijn best gedaan voor wat extra soortjes door even over zee te kijken of vanaf m'n patch te posten voor rovers. Volgend jaar weer!

Vincent Stork  ·  30 december 2023  22:17

Allereest voor Ruud en andere mensen met keuzestress: we draaien ook een subcompetitie in lijn met #LocalBigYear op Twitter. Trek een cirkel met straal van 10km om je eigen huis. Dat is je gebied en houdt daar de soorten die je ziet van bij. Kan nog niet op waarneming.nl dus doe het handmatig. Er komt een gedeeld document waar jullie scores, hoogtepunten en zaken voor Court of Appeal kwijt kunnen.


Verder zitten we nu op 99 patches (en volgens mij 95 deelnemers). Wie tikt de 100ste patch vanavond nog in?

Daan van Braak  ·  30 december 2023  23:12

Die 100 hebben we inmiddels aangetikt Vincent! +1

Maurice van Veen  ·  31 december 2023  09:46

Voor de Ruud en Jelle’s onder ons met keuze stress hier een tip: start dan je local patch vanuit huis (of via polygoon of 10km radius). Hoe vaak staan we immers niet in de ochtend met een kop koffie en verrekijker de lucht af te turen. Of zitten we daar met familie/vrienden te borrelen terwijl ons oor en oog altijd alert is. Je beperkt jezelf wel, maar de PWC gaat echt om het plezier van vogelen dicht bij huis te stimuleren. En afgezien van de prijzen is de hoofdprijs toch een twitchbare bijzondere soort te vinden bij jou om de hoek!

Vincent Hart  ·  31 december 2023  11:34

De competitie is natuurlijk grappig maar ik kan nu alvast verklappen dat die ook met een goedgekozen patch, eindeloze uren en punten gecorrigeerd voor lokale zeldzaamheid, niet door een binnenlander gewonnen gaat worden. Dus daag vooral jezelf uit om tot een prachtige patchjaarlijst met zoveel mogelijk #patchgold te komen vanaf morgen! Ikzelf zag in 2023 - zeker ook tot mijn eigen verbijstering - meer dan 100 soorten op/vanaf een patch van zo'n 2km2 binnen de bebouwde kom van Rotterdam om maar aan te geven dat er heel veel kan!

Jeroen Breidenbach  ·  31 december 2023  13:29, gewijzigd 31 december 2023  13:32

Geweldig initiatief mannen! Prachtig om meer waardering voor lokaal/regionaal vogelen voor elkaar te krijgen. Hoewel je proeft dat het hier voor velen natuurlijk gaat om vinden van zeldzaamheden, zitten er zoveel meer waarden aan.

Je eigen omgeving leren kennen is zo waardevol, om de ecologie van het terrein te begrijpen. Denk dat de meeste het wel herkennen, precies de plek te weten waar je moet zijn in de eerste week voor januari om die ene wulp, grote zaagbek of bokje te vinden. Alles is gekoppeld aan het landschap en die kennis hebben is zo belangrijk, zeker als je dat ook nog om weet te zetten in goed contact met gebiedsbeheerders en de basis kan leggen voor bescherming en uitbreiding van lokale ecologische waarden. Veldkennis die aan het verdwijnen is, en de basis voor het nemen van goede beslissingen. Dat kan heel klein, en groot! Doe bijvoorbeeld ook eens mee binnen de local patch aan BMP-, watervogel- en/of PTT-tellingen, is heel waardevol om juist waarden vast te leggen voor eens en altijd. Maar hoe dan ook, levert het een goede ecologische voetafdruk op en kan het zoveel plezier opleveren.

Heel veel succes allemaal, laat je niet tegenhouden door het gevoel van 'kansloosheid' door de fanatiekelingen die op plekken wonen met een verhoogde kans op zeldzaamheden. Alles kan altijd en overal, denk maar na over waar grote knallers de afgelopen jaren al gevonden zijn. Er zitten er een hoop tussen waarbij menig vogelaar zich wel eens heeft afgevraagd; als dit hier kan, kan het overal. Fijne jaarwisseling, en laat de competitie maar beginnen over een paar uur!

Vincent Hart  ·  31 december 2023  14:02

Voor de deelnemers, gebruik #dpwc24 en @patchbirding @dutchbirding op je socials!

Vincent Hart  ·  31 december 2023  16:03

Er zijn wat vragen over de scorelijst (link in stap 4 hierboven). Daar moet nog wat aan gefinetuned worden, we hopen de definitieve lijst (soortenlijst compleet, totale punten per soort worden automatisch berekend, toelichting bij kolommen) binnenkort beschikbaar te stellen.

Folkert Jan Hoogstra  ·  31 december 2023  20:05

Video gemaakt over mijn patch voor 2024. Op verzoek van Stork senior link ik em hier ook even. Fijne jaarwisseling iedereen en succes komend jaar!

Roef Mulder  ·  31 december 2023  20:39

Over de scorelijst en  finetuning; misschien leuk idee om ook punten toe te kennen als je een goede soort vindt in iemand anders’ local patch? (en bonuspunten als die soort eind van het jaar ontbreekt op de lijst van de “patcheigenaar” :-)


Robbin van Dijk  ·  1 januari 2024  18:44

De exoten worden vooralsnog meegeteld zie ik. Wordt dit nog aangepast?

S. van Vliet  ·  2 januari 2024  07:49

Hi Vincent,  ik heb je al even gemaild. Ik krijg op de een of andere manier 'mijn' gebied niet gekoppeld aan de pwc. Het gebied zou net 3km2 moeten zijn. superleuk idee overigens!

Vincent Stork  ·  2 januari 2024  09:46

Zag idd dat exoten meetellen in de lijst. En embargosoorten blijkbaar niet. Ga even checken bij Hisko of dat aangepast kan worden. 

Jan Hein van Steenis  ·  2 januari 2024  10:39

Op mijn binnenste binnenlandtelpost/local patch zag ik vorig jaar zo'n 140 soorten, terwijl ik het idee had dat het geen best jaar was. Ik fietste er in de wijde omgeving 37 soorten bij. Als je aan de kust woont hoef je je aanzienlijk minder in te spannen...

Vincent Stork  ·  2 januari 2024  12:25

Je moet je net zo inspannen, maar het levert iets meer op (zeg ik als geboren en getogen Achterhoeker)

Peter de Vries  ·  2 januari 2024  14:45

Heel wat jaren geleden (1996) was er een Zelf-Ontdek-Competitie waarbij een in het binnenland ontdekte 'kustsoort' meer zelfontdekpunten opleverde dan als die soort langs de kust was ontdekt. 

Albert de Jong  ·  2 januari 2024  14:58, gewijzigd 2 januari 2024  15:04

Heel leuk initiatief. Hulde. 

Vincent noemde de LiveAtlas al even als project waar je het patchwork mee kunt combineren. Met een paar klikken kun je instellen dat al je waarnemingen uit lijstjes voor LiveAtlas automatisch naar je waarneming.nl-account gaan en zo dus ook in je patch terechtkomen. Geen dubbel werk dus. Hier zie je meer info: https://sovon.nl/actueel/nieuwsberichten/lijsten-liveatlas-delen-met-waarnemingnl Ik heb er zelf veel plezier van.

Het voordeel van lijstjes via LiveAtlas bijhouden: het is nog leuker, want je krijgt aan het einde van je telling meteen het aantal soorten, je gelopen afstand en andere meta-gegevens te zien. En je waarnemingen vormen samen een telling (je hebt alle soorten bijgehouden en je precieze inspanning is bekend, twee basisingrediënten die mensen die data analyseren fijn vinden). Waardevolle context voor monitoring van vogels in Nederland! 

Overigens herken ik me in wat Robbin van Dijk zegt over herwaardering van gewone soorten. Heel leuk, dat lokale vogelen.

Albert de Jong, Sovon





Vincent Stork  ·  2 januari 2024  17:41

We hebben absoluut oog voor de kustsoorten in het binnenland (en andersom; Boomklever op Texel? Graag!), maar daar één allesomvattend syteem van maken lukte op korte termijn niet. Waar houdt de kust op en begint het binnenland? Dus al deze kwesties kunnen jullie voorleggen aan het Court of Appeal (hoe en wat volgt z.s.m.) en we zullen sommige kwesties aan jullie voorleggen in een poll. Er wordt gewerkt aan een Whatsappgroep voor snelle nieuwsvoorziening van de organisatie aan jullie. Als je content hebt als video's, foto's, verhalen dan halen we die graag bij jullie op.

Voorlopig aan animo geen gebrek! We zijn door de grens van 200 patches heen.

Robbin van Dijk  ·  3 januari 2024  07:47, gewijzigd 3 januari 2024  07:50

Hieruit volgt de vraag waarom een boomklever op Texel minder punten op zou moeten leveren dan een renvogel. Van beide soorten is daar namelijk (als ik het goed zie) maar één gedocumenteerde waarneming bekend...edit: ik heb niet bekeken hoe het zit met de puntentoekenning van deze soorten op het exceldocument.

De stelling dat een binnenlander het nooit gaat winnen van een kustpatcher is begrijpelijk vanuit het perspectief van landelijke zeldzaamheid of het absolute aantal soorten, maar niet per definitie als (meer) waarde wordt toegekend aan de betrekkelijke zeldzaamheid in een bepaald gebied. Voor eilanden is het vrij duidelijk waar de grenzen liggen (al zijn watergrenzen wat lastiger) en kan die zeldzaamheid vrij makkelijk bepaald worden, maar voor veel plekken in het binnenland ligt dit anders. 

Toch denk ik dat de enorme hoeveelheid data bekend bij wrn.nl, Sovon etc. mogelijkheden bieden om met bepaalde algoritmes veel nauwkeuriger die betrekkelijke zeldzaamheid te bepalen. Als je daar dan een puntensysteem aan koppelt lijkt me dat een binnenlandpatch best nog wel eens voor verrassingen kan zorgen t.o.v. de bekende hotspots aan de kust. 

Vincent Stork  ·  3 januari 2024  13:36

Court of Appeal zal bijvoorbeeld naar regionale status kijken (bijvoorbeeld op provincieniveau op waarneming.nl). Zo kan je als je een Eider vindt in Drenthe makkelijk 3-4 punten toegekend krijgen)

Peter Planken  ·  3 januari 2024  15:09

Regionale status zal niet op provincie moeten zijn. Bijvoorbeeld Drieteenmeeuw wordt langs de kust van Zuid-Holland veel gezien maar is in Delft echt zeldzaam. Zou het eerder zoeken op het niveau van de subsites van Waarneming.nl. Een lastige klus maar ik denk wel zo objectief.

Robbin van Dijk  ·  3 januari 2024  16:12

Precies Peter. En dan nog; mijn patch ligt op het eiland (tevens gemeente en subsite op wrn.nl) Goeree-Overflakkee. Die drieteenmeeuw is op mijn patch aan de oostkant van het eiland 'retezeldzaam' terwijl dit rond Ouddorp toch echt anders ligt. Het is (letterlijk) de vraag waar je de grens trekt. Later komt dan de kwestie of het analyseren van data/toekennen van punten mensenwerk zou moeten zijn of dat dit door een digitaal systeem kan worden gedaan.

Toekomstmuziek, maar wel een interessant vraagstuk. 

Even voor de duidelijkheid; dit is niet bedoeld als kritiek op het huidige initiatief, maar eerder erop voortbordurend. Niets dan lof voor de initiatiefnemers.

Dus zoals eerder gezegd: eerst maar lekker het veld in.

Peter de Knijff  ·  4 januari 2024  10:20

Het is natuurlijk niet alleen de zeldzaamheid van een soort op een bepaalde plek, maar ook het aantal soorten dat op die plek kan worden waargenomen.

Dat aantal kan lokaal sterk veel verschillen. Deze twee aspecten omrekenen naar een soort van locatie specifieke index (b.v. per Nederlands 5*5 km blok) is mogelijk met behulp van wrn.nl/SOVON gegevens maar vereist wel wat geospecifieke statistiek (veel voorwerk is daar al routine i.h.k. van de heatmaps die je kunt opvragen).

Ook zul je deze index moeten baseren op een gemiddelde van een aantal individuele jaar scores. Doe je dit niet dan creëer je per definitie in meerdere opzichten een oneerlijke uitgangspositie voor veel plekken in Nederland met veel discussie achteraf als gevolg.

 


Johan Roeland  ·  4 januari 2024  12:10

Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld maken. Op elke gestandaardiseerde oplossing is wel weer wat aan te merken. In sommige delen van Nederland wordt veel meer gevogeld dan in andere delen, dus (algoritmes op basis van) kilometerhokken geven ook weer een vertekend beeld.

Een Court of Appeal waarbij de bewijslast bij de patcheigenaar ligt is wat mij betreft een prima en werkbaar voorstel. Je kunt je claims op extra punten dan op basis van argumentatie zelf onderbouwen. 

Overigens gaat het er mij niet om deze competitie te winnen. Dat is, zoals al eerder door anderen werd gezegd, voor een binnenlandse locatie bij voorbaat kansloos  Het is nu eenmaal een gegeven dat de kustlocaties in het voordeel zijn, want daar worden relatief veel meer echte zeldzaamheden gevonden. Dat is dan maar zo. Ik vergelijk mijn locatie wel met de andere binnenlandse locaties in de buurt. Primair gaat het me erom dat ik leuke soorten vind in mijn directe omgeving. Daar zoek ik trouwens al jaren naar, ook zonder competitie. Maar deze challenge stimuleert wel!


 

Robbin van Dijk  ·  5 januari 2024  06:42

Uiteraard valt er op alles wel iets aan te merken. Maar één van de ideeën van de PWC lijkt me juist om mensen meer te stimuleren dichterbij huis/ in minder bezochte gebieden te vogelen. Dus andersom geredeneerd is de huidig dominante, minder lokaal  georiënteerde manier van vogelen misschien wel een van de oorzaken van het 'vertekende beeld'...

Natuurlijk is de kuststrook o.b.v. geografische ligging en allerlei andere bewezen factoren interessanter waar het gaat om het aantal soorten en dwaalgasten. Maar dat juist om die reden veel mensen hun lokale gebiedjes links laten liggen om die greppel op de MaVla maar weer eens uit te kammen heeft echt wel invloed op het aantal gevonden krenten, plus niet gevonden krenten in de eigen gebiedjes.

Vincent Stork  ·  5 januari 2024  10:20

Eens Robbin, blog is in de maak en appgroep komt er ook aan. We gaan veel aandacht besteden aan binnenlandpatches, dus verzamel leuke verhalen en goede waarnemingen (met context) zodat we dat makkelijk kunnen gebruiken!

En voor extra punten kunnen jullie voorstellen doen bij Court of Appeal (hoe volgt z.s.m.). Dus ga die Drieteenmeeuw op het grindgat maar vast vinden.


Vincent Stork  ·  5 januari 2024  10:26

En..... nu boven dit artikel ons nieuwe logo! Met Nonnetje als haalbare maar fraaie soort, en voor een deel van de patches een echte #Patchgold (check op waarneming.nl hoeveel waarnemingen er op jouw patch ooit gedaan zijn). Grappig dat deze soort voor de UK door Birdguides nu net in een zeldzamere categorie is geplaatst.

Credits: tekening Nonnetje door Nienke Zwaferink, vriendin van Koen en in te huren voor tekenopdrachten! De onvolprezen Arnold Meijer maakte er een schitterend logo van. Dank allebei

Jeroen Breidenbach  ·  6 januari 2024  21:05, gewijzigd 6 januari 2024  21:06

En nu door de grens van 250 patches heen!

Wel jammer overigens dat je niet goed kan zoeken in het overzicht (https://waarneming.nl/bioblitz/categories/patchwork-challenge) op bijvoorbeeld provincie. Ik zou namelijk snel wel erbij willen pakken wie er nog meer in Fryslân bezig zijn en daarmee concurreren. Is er een manier om een beter overzicht uit die grote lijst te kunnen krijgen?

En zijn er al meer bezig met lokaal een competitie op te zetten? Zo zijn we in de regio Leeuwarden bijvoorbeeld al met vier (wellicht binnenkort vijf) personen tegen elkaar aan het strijden. App-groep met elkaar starten en elkaar uitdagen maar zoveel mogelijk naar buiten te gaan. Als je dat nog niet bedacht had, wellicht een gouden tip ;-)!

Maurice van Veen  ·  7 januari 2024  10:02

@Jeroen, er komt binnenkort een overzichtslijst (Excel) van alle Patchers waarin een ieder zijn/haar punten door het jaar heen verwerkt. Die is gerangschikt op provincie. Er is nog meer in de maak, maar daarover later meer.

En wat goed om te lezen dat het lokaal vogelen onderling zo gestimuleerd wordt! Als ik voor mezelf spreek weet ik dat de Eendragtspolder bij Zevenhuizen/Bleiswijk al door 4 patchers geclaimd is. We zitten allemaal in dezelfde zeldzaamheden app-groep, dus het komt erop neer hoeveel uur je erin doorbrengt en dat vooral het zelf vinden je meer punten gaat opleveren. Succes in Fryslân!

Frank Jellema  ·  29 januari 2024  10:27

Om het oppervlakte van je patch opnieuw te berekenen als je hem hebt aangepast, moet je even op "vernieuwen" ofwel "F5" drukken. Dan is hij aangepast aan de nieuwe situatie.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?