November 2023

Wim Wiegant  ·  5 december 2023  22:53, gewijzigd 6 december 2023  17:05

De heren Toy Janssen (ICT) en Garry Bakker (correcties & aanvullingen) worden natuurlijk weer hartelijk bedankt voor hun inspanningen.
Mogen enorme kerstcadeaus hun deel zijn...!

Pim Rijk  ·  5 december 2023  23:23

Leuk geschreven weer Wim! Op de Gouwzee in Waterland hebben deze maand tenminste twee verschillende Kleine Toppers gezeten, van elkaar te onderscheiden door verschillen in eclipsresten op flank en kopvorm. De vogel die later in de Pampushaven werd gezien, lijkt door de kopvorm één van de Gouwzee-vogels te zijn.


Wim Wiegant  ·  5 december 2023  23:50

De eerste herstelwerkzaamheden hebben reeds plaatsgevonden!

Jan Hein van Steenis  ·  6 december 2023  13:07

Pacifische Parelduiker staat ook wel hoog op het "Dat moet deze december toch eindelijk eens kunnen!"-lijstje...

Jan van der Laan  ·  6 december 2023  13:10

Wim, erg leuk weer!
Radde heur Boszanger (Radde was een vrouw!) had een eerder november geval, nl op dezelfde datums als het 2023 geval: 11-12 november 2021 op de Hondsbosse Zeewering.

Jan Hein van Steenis  ·  6 december 2023  13:53

@Jan: Ben je in de war met de hond van Max? Gustav Radde.

Jan van der Laan  ·  6 december 2023  16:06

Je hebt gelijk. Hoe dat dan in mijn hoofd is gekomen. Iemand heeft me dat wijsgemaakt. Ik ga dat uitzoeken en dan is diegene nog niet jarig.

Wim Wiegant  ·  6 december 2023  16:59, gewijzigd 6 december 2023  20:44

Weetjes over Raddes Boszanger, waarvoor bedankt, zijn aangepast... 

En, Jan Hein, je hebt helemaal gelijk over de Pacifische Parelduiker,  die heeft nog niet de aandacht gekregen die die verdient.
Maar het DB Terugblik-team heeft een probleem dat jij niet hebt: het moet volgende maand wel weer wat te zeuren hebben...!

Kevin Varekamp  ·  7 december 2023  08:30, gewijzigd 7 december 2023  08:58

Zat de Grote Grijze Snip van Groede er tot de 23ste? Op waarneming.nl dateert de laatste (openbare) waarneming van 7 november.

Wim Wiegant  ·  7 december 2023  14:58

Data Grote Grijze Snip aangepast en foto van Kuifleeuwerik opgenomen. 

Albert Noorlander  ·  7 december 2023  15:09

Ook Utrecht had een IJsduiker. Vanaf 12 november op plas Everstein bij Hagestein. Deze is tot 3 december gemeld. 



Wim Wiegant  ·  7 december 2023  16:59

Albert, ik had het eerst goed opgeschreven, en later fout aangepast.
Nu is Utrecht weer van de schaamlijst gehaald...!

Rinse van der Vliet  ·  8 december 2023  15:31

Wim, de 'Witstuitbarmsijs' van Meijendel 26 november mag uit het overzicht, dat bleek een Grote Barmsijs te zijn. Totaal aantal vangsten in Meijendel in november: Grote Barmsijs 741, Kleine Barmsijs 277, barmsijs spec. 123.

Vincent Douwes  ·  8 december 2023  15:33, gewijzigd 8 december 2023  15:34

Naast de eerste (?) twitchbare Noordse pijlstormvogel mis ik het twitchbare stormvogeltje die zich op 3 november liet zien bij Kornwerderzand (fr).

Ook de Humes bladkoning in het Rijsterbos (welke niet twitchbaar bleek) zou vermeldenswaardig moeten zijn. Hij had alleen wat gemakkelijker terug te vinden moeten zijn.

Ondanks deze omissies toch een zeer vermakelijke samenvatting Wim, waarvoor grote dank!

Wim Wiegant  ·  9 december 2023  17:22, gewijzigd 9 december 2023  20:15

Het leger der correctoren heeft me weer aardig aan het werk gezet. De bovenstaande aanmerkingen over Witstuitbarmsijs, Stormvogeltje en Humes Bladkoning zijn allemaal weer in de volledig gereviseerde tekst opgenomen...

Vergis u niet: de correcties en aanvullingen worden zeer gewaardeerd! 

Wim Wiegant  ·  9 december 2023  20:24

En, Vincent, ik kan me werkelijk geen andere twitchbare Noordse Pijlstormvogel herinneren.
En ik ga echt al een tijdje mee...
Vale Pijlstormvogel kan ik me wel herinneren (Hondsbossche Zeewering, juli 1992), want ik hoorde bij de ontdekkers...

Vincent Douwes  ·  19 december 2023  22:41

Zoiets vermoedde ik al maar moest toch maar een slag om de arm houden...Een pijl twitchen is eigenlijk pure armoede toch; zo'n beest moet door de golven zien keilen en binnen max een minuut of 2 uit beeld zijn. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?