Bewezen wilde Ross' Ganzen in Europa

Arnoud B van den Berg  ·  21 oktober 2023  09:30, gewijzigd 21 oktober 2023  09:52

Dit geval doet je opnieuw beseffen dat veel van onze ganzen en eenden lange-afstandstrekkers zijn die ook als dwaalgast kunnen komen. John Dennis maakte lang geleden overzichten van in Amerika geringde eenden die werden teruggemeld in Europa (DB 8 (2): 41-44, 1984; 16 (6): 235-236, 1994); dat ging toen om 13 Blauwvleugeltalingen, 5 Amerikaanse Smienten, 4 Amerikaanse Wintertalingen, 4 Pijlstaarten, Zwarte Eend, Wilde Eend en Ringsnaveleend. In de afgelopen 30 jaar zijn er ongetwijfeld bijgekomen, ook van eenden die op een andere manier dan met een ring werden gemerkt (Grote Tafeleend met restant van in Amerika tbv veldstudies gebruikte wingtag…).


Max Berlijn  ·  21 oktober 2023  14:11, gewijzigd 21 oktober 2023  14:15

Eens met de conclusie en zie hier de discussie met een van de schrijvers hiervan op het forum. Al met al zo objectief mogelijk kaf van koren scheiden door het CDNA (in NL) en de Belgische homologatiecommissie (heet dat zo?),  bij deze en al die andere soorten is het devies. Niet leuk, maar he wie vertelde dat commissiewerk altijd leuk moet zijn :-)...

Vincent van der Spek  ·  21 oktober 2023  17:26, gewijzigd 21 oktober 2023  17:47

Leuk stuk. Dat we de vogel op de Maasvlakte konden onderscheppen vanwege een RBA klopt overigens niet. Geen van ons heeft RBA! Ik had wel een appje van mijn vrienden van de Vulkaan gezien, maar dat verder genegeerd, want tja: Ross Ganzen. Langsvliegend kon je ongeringdheid toch niet aantonen (ahum) - en al zou het wel kunnen, wat dan nog? 😉. Zoals (eerder) vermeld was het zowel op de Maasvlakte als (gezien de tekst bij de waarneming) Zeeuws-Vlaanderen toeval dat de vogels over de waarnemers vlogen. Dit alles om het etiket zwemvliezentwitcher te vermijden!  

Tor Olsen heeft nog contact gehad met ringers en die ging er op basis van ervaring vanuit dat gezien de staat van de ring, de oudste vogel van de drie opties af moet vallen. 

Dominique Verbelen  ·  21 oktober 2023  18:01

Nog een puntje om te wijzigen in bovenstaande tekst: de twee Ross' ganzen werden al op 8 oktober (en dus niet pas op 9 oktober) opgemerkt in Stalhille (West-Vlaanderen, België) door onze twee meest eminente ganzen-onderzoekers Eckhart Kuijken en Christine Verscheure. Eckhart en Christine volgen intussen al 65 (!) winters de overwinterende arctische ganzen op in de Vlaamse polders, op zich een indrukwekkende tijdsreeks die een schat aan informatie heeft opgeleverd. 

Rinse van der Vliet  ·  22 oktober 2023  15:15

Is dit de enige foto uit België waarop de ring te zien is? Is er in België al íets afgelezen van de ring? 

Dominique Verbelen  ·  22 oktober 2023  15:31

Ik denk niet dat er al iets extra aan ringinfo is kunnen afgelezen worden in Vlaanderen. Dit gezegd zijnde, dacht ik uit de mailwissel tussen Peter de Vries en Jennifer McKay eigenlijk begrepen te hebben dat er in Noorwegen meer dan 7-235 was afgelezen (maar het kan zijn dat ik de info uit de mail van Jennifer McKay mogelijk verkeerd heb geïnterpreteerd). Ik vraag het nog even na.

Max Berlijn  ·  24 oktober 2023  05:23

Lijken nu op eens meer met Kolganzen op te trekken en zitten nog een stukje zuidelijker?

Jildert Hijlkema  ·  24 oktober 2023  09:47

Het lijkt niet alleen zo, maar het is zo.

Dominique Verbelen  ·  25 oktober 2023  17:01

Wie weet vliegen ze zich binnenkort ook wel als nieuwe soort op de lijst van Frankrijk. Hoe het ook zij: de kans dat de opnieuw richting noord zullen gaan in februari, op weg naar Spitsbergen of Nova Zembla, lijkt zo goed als zeker, samen met de Kleine rietganzen waarmee ze ook naar het zuiden trokken. Hierbij zullen ze zo goed als zeker opnieuw over Nederland vliegen. Dé kans bij uitstek om een undisputed exemplaar op de lijst bij te schrijven en al die andere soepganzerijen vrolijk te dumpen. Go for it, Max!

Wim Wiegant  ·  26 oktober 2023  00:36, gewijzigd 26 oktober 2023  00:40

Dominique toch! 

De kans op de wilde Ross' Gans in Nederland líjkt niet zeker
De kans is hoog of: het lijkt zeker...

Als onze - nu al - vrienden in Nederland te zien zijn, ga ik zeker ook...! 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?