Groene Bijeneter in het Fochteloërveen

Sven Valkenburg  ·  6 augustus 2023  20:45

Fantastische vondst Benno! Sterk filmpje @FJ, en knap teruggevonden.

Deze zal nog even pijn doen 'voor mij', en helaas ook voor al die anderen... 


Patrick Bouthoorn  ·  7 augustus 2023  09:36, gewijzigd 7 augustus 2023  09:39

Gefeliciteerd met deze mega vondst. Ik was te laat en kan mij zelf voor de kop slaan dat ik niet eerst op mijn telefoon heb gekeken toen ik de Oostvaardersplassen in ging. Ik had er om kwart voor 10 kunnen zijn. Edewecht is trouwens niet heel ver van het Fochteloerveen vandaan. Hemelsbreed misschien ruim 100km. Zal wellicht dezelfde vogel kunnen zijn.  

Folkert Jan Hoogstra  ·  7 augustus 2023  10:01

Als het inderdaad dezelfde is dan is deze 3 weken onder de radar gebleven in NW Europa. Geeft je te denken hoeveel zeldzaamheden onopgemerkt blijven.

Gert Ottens  ·  7 augustus 2023  11:33

Nogmaals bedankt Benno, en natuurlijk ook Folkert-Jan!

Het was genieten, net als toen in Castricum :-)

Over die laatste vogel gesproken: hoeveel mensen zijn er nog meer die beide twitchbare Groene Bijeneters hebben gezien? (Sorry Sven ;-))

Jelle Scharringa  ·  7 augustus 2023  11:52

Ga je schamen Gert, en trek eerst eens een fatsoenlijke broek aan!

Wim Wiegant  ·  7 augustus 2023  13:34

Hebben jullie 'm getwitcht, Gert, of waren jullie "toevallig toch in de buurt"...?

Gert Ottens  ·  7 augustus 2023  13:52

Aangezien we in Arkemheen geen Waterrietzangers konden vinden, zijn we maar voor de troostprijs in het Fochteloerveen gegaan. Dus getwitcht vanuit Arkemheen, en daarmee niet echt in de buurt (al is het maar zo'n  anderhalf uur rijden).

Max Berlijn  ·  8 augustus 2023  09:14

ja begrijpelijk, heb je toch nog wat op zo'n dag.....:-)

René van Rossum  ·  8 augustus 2023  10:24

Hoe je het beschrijft Benno is al super spannend ⚡️Ik zou dan ook geen scherp plaatje meer kunnen produceren. Wat een beleving ! Vanuit Katwijk aan Zee is de rit net even te lang en daarom twijfelde ik enorm … Hopelijk komt er een keer één over onze telpost … Joas de Vreugd (jong talent uit Katwijk) had het geluk om daar op vakantie te zijn en kon als een van de laatste aanschuiven. Zelf was ik 2 weken daarvoor op het Dwingelderveld … pech dus ! En wat een gaaf filmpje 👌

Willem Bosma  ·  11 augustus 2023  16:56

Benno, bedankt en gefeliciteerd met deze super ontdekking. Ik kan me voorstellen wat voor rollercoaster aan emoties door je heen gaat als je zo'n juweel van een vogel ontdekt. 

Zelf stond ik ook wel even te trillen toen ik de vogel voor het eerst vol ongeloof zag, wat een droomsoort. Bij deze een uitgebreid twitch verslag voor de liefhebber: Vandaag is een mooie dag voor Groene Bijeneter

Jaap Denee  ·  14 augustus 2023  12:34

Benno, je hebt mijn stevige knuffel overleefd, dus dat is nóg een felicitatie waard... ;)

Je vondst heeft nog een prettig, bijkomend gevolg: Gert Ottens hoeft in de kroeg op Vlieland tijdens de DT weekenden nooit meer de hele avond in zijn blote buik bier te drinken! Gert schiep er jarenlang een duivels genoegen in om op dergelijke avonden met een T-shirt met daarop de Groene Bijeneter van Castricum pal onder mijn neus bier te gaan staan drinken. En dat is tot daar aan toe, maar hij deed dat altijd met een smalend gezicht...: 'Hey Jaap, kijk eens wat ik aan heb!?' Aangezien ik ook rustig van mijn biertje wilde genieten, wipte ik hem dan uit zijn shirt en gaf het hem aan het einde van de avond pas weer terug.

Tenzij er verzoekjes komen van mensen die van traditie houden en de blote buik van Gert gaan missen, is dat vanaf nu verleden tijd.

Gert Ottens  ·  14 augustus 2023  14:48, gewijzigd 14 augustus 2023  14:56

Nou, tot zover 'wat gebeurt op Vlieland, blijft op Vlieland'... Maar nogmaals: hij is je gegund Jaap!

En @Jelle: sorry...!

Jelle Scharringa  ·  16 augustus 2023  07:07

@Gert: ik zal mijn Reuzenzwartkopmeeuwenshirt eens mee nemen naar Vlieland....

Benno van den Hoek  ·  16 augustus 2023  16:02, gewijzigd 16 augustus 2023  16:03

Bedankt allemaal voor de leuke reacties...en heel graag gedaan natuurlijk!! ;-)


En als er van de shirts van Gert voorspellende gaven uitgaan dan kunnen we (gezien zijn outfit bij de Groene bijeneter) komend najaar misschien wel weer een Langstaartklauwier verwachten. :-)

Daar zou iemand míj (en vast nog veel meer mensen) dan weer heel erg blij mee maken....

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?