Juni 2023

Wim Wiegant  ·  5 juli 2023  17:28

Als altijd zijn het Toy Janssen en Garry Bakker die dit alles weer mogelijk hebben gemaakt, waarvoor natuurlijk weer hartelijke dank. Zonder hen zou het leven een hel zijn...!

Corstiaan Beeke  ·  5 juli 2023  17:50

Altijd leuk zo'n terugblik Wim, dank weer! Deze wannabe purist viel twee dingen op in de tekst bij de Amerikaanse Oeverloper: (1) voor sneeuw als de zon > als sneeuw voor de zon :-) en (2) dit is volgens mij niet het vierde, maar het zesde geval in Nederland.

Theo Admiraal  ·  6 juli 2023  10:11

Ik geef toe, het is maar een detail, maar de oude grijsaard die de Kleine Klapekster ontdekte mocht willen dat hij 'pas' 78 was. De goede man is al 79!

Wim Wiegant  ·  6 juli 2023  12:01, gewijzigd 6 juli 2023  12:12

Oeps! Garry en ik wisten het niet meer precies...
Het is aangepast, en dat geldt ook voor de commentaren van Corstiaan hierboven. 

Dominique Verbelen  ·  6 juli 2023  16:41

Omgekeerde bewijslast zou zo eenvoudig en sluitend moeten zijn: de vogels op de lijst van die soorten, zouden moeten aantonen dat ze wild zijn, niet door afwezigheid van kweekringen of ongehavend verenkleed, wel door aanwezigheid van wetenschappelijke ringen, zendergegevens, voorafgaande waarnemingen van eenzelfde exemplaar dichter bij het gebied van herkomst, ... Soorten als een niet traceerbare Lammergier horen dan meteen gewoon op de A-lijst, zonder niet de minste twijfel. Soorten als een Brosnkopeend komen daar dan zo goed als zeker nooit op. Gezond boerenverstand heet zoiets.

Rudo Bikker  ·  7 juli 2023  10:50

De Oosterwolde van de ralreiger ligt in Gelderland ipv in Friesland. Voor de rest weer top!

Wim Wiegant  ·  8 juli 2023  00:33, gewijzigd 8 juli 2023  00:33

Nou, Rudo, we hadden al opgemerkt dat de Kleine Klapekster was ontdekt door een heel oude vogelaar, maar jij bent zeker de jongste vogelaar die ooit op deze site een reactie heeft gegeven...! Dank je wel...! 

René van Rossum  ·  8 juli 2023  10:29

Haal ‘waarschijnlijke’ maar weg ome Wim. Met 5 personen hebben we de Turkestaanse Klauwier mooi afgemaakt door de Swarovski 30-70x vergroting en konden we er dus alles aan zien wat nodig is. De vogel zag er precies zo uit als de vogel van Texel op 2 okt 2000. Alleen foto van ver helaas … Ik had ‘m na zo’n 3 uur al ingediend bij de CDNA wat een record was volgens archivaris Gerjon Gelling :-))

Jacob Bosma  ·  8 juli 2023  11:16

Bedankt weer Wim. Ter aanvulling: Schreeuwarenden vlogen begin juni over Drenthe en Friesland. De eerste was al eerder in Drenthe gefotografeerd, de ander een nieuw exemplaar. 

Wim Wiegant  ·  8 juli 2023  13:11

De status van de Turkestaanse Klauwier van Katwijk heeft een upgrade ondergaan en de Schreeuwarenden van Drenthe zijn opgenomen.  

René van Rossum  ·  8 juli 2023  16:04

Bedankt Wim ! 

Het is telpost Berkheide, grondgebied van Wassenaar. Maar wij, birdclub Katwijk, hebben het geannexeerd 🤓. Op trektellen.nl staat het onder telpost Berkheide (Katwijk). We hebben daardoor 3 telposten bij Katwijk:

- De Puinhoop (najaar)

- Savoy (zeetrek)

- Berkheide (voorjaar)

Wim Wiegant  ·  8 juli 2023  22:39

Ik had opgeschreven: "de trektelpost in Berkheide bij Wassenaar en Katwijk (ZH)". Veel correcter kan het dus echt niet...!

Rudy Fopma  ·  16 juli 2023  12:34

Hallo Wim, voor de volledigheid van juni; op de 30ste 's-avonds nog een gestreepte strandloper bij het Wiersylsterrak (Frl.)

Wim Wiegant  ·  16 juli 2023  18:01

Allang gedaan hoor...!

Wim van Zwieten  ·  19 juli 2023  08:54

Hallo Wim alweer een mooi overzicht van juni. De Noordse nachtegaal in Tynaarlo blijken er 2 te zijn die succesvol hebben gebroed. Op 8/7 heb ik de vogels voor het laatst waargenomen bij een verlaten nest.

Wim Wiegant  ·  19 juli 2023  21:45

Wim,
Dat lijkt me meer iets voor het overzicht van juli, toch...?
Of was al veel eerder duidelijk dat het om een broedgeval ging? 
In ieder geval lijkt het me nu bijna te laat om het overzicht nog aan te passen...! Het gaat de volgende keer zeker meegenomen worden.



Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?