Laughingthrushes in zuid- en midden-Vietnam in maart 2023

Marijn Hoogteijling  ·  12 juni 2023  13:09

Gave soorten en gelukkig een goed begin en goed einde. Hopelijk zorgen de fotografen dan maar voor minder vangsten

Jan Hein van Steenis  ·  12 juni 2023  13:42

Ik kan me in Ngoc Linh geen paspoortcontrôle herinneren, maar wel veel onvriendelijke inwoners die dachten dat wij hun ginseng kwamen stelen. De enige plek om te overnachten was het plaatselijke bordeel.

En voor wie zich afvraagt of er sprake was van een happy end: natuurlijk, Black-crowned Barwing, Golden-winged en Red-tailed Laughingthrush!

Wij begonnen verder noordelijk en zagen nog Grey Laughingthrush in Tam Dao. 

Diedert Koppenol  ·  13 juni 2023  12:10

Leuk stuk, Theo! Gave soorten, maar toch wel weer erg deprimerend. Hopelijk is het einde van de coronamaatregelen dan nu weer een opmars voor meer ecotoerisme aldaar...

Vincent van der Spek  ·  14 juni 2023  14:11

Gaaf Theo. Treurig detail: in elk geval bij de Orange-breasted is het zo dat vogels gericht bij voor fotografen opgerichte hides zijn weggevangen. Wel zo makkelijk, als vogels worden aangetrokken door voer. M.i. iets om mee te wegen als je een hide pakt. 

Theo Admiraal  ·  14 juni 2023  15:53

Klopt Vincent, maar de de gidsen van Wildtour worden actief ingezet om plekken te vinden waar de Orange-breasted LT nog voorkomt. Dat heeft de afgelopen maanden nog niet tot resultaat geleid.

Vincent van der Spek  ·  14 juni 2023  23:04, gewijzigd 14 juni 2023  23:05

Het is diep triest. De eerste keer dat ik er was, kostte het me niet bijzonder veel moeite om Orange-breasted te vinden. Bij BirdLife heeft deze endeem met erg klein verspreidingsgebied zelfs nog de status van 'least concern'. Zo snel is het dus gegaan :-(

Gijsbert van der Bent  ·  2 juli 2023  16:06

Wat een (triest) verhaal. En wat een vogels en kleurenpaletten! En allemaal zo lekker verschillend en makkelijk uit elkaar te houden dus. Prefereer ik altijd boven groepen als loofzangertjes....

Dinn Sterling Welsh  ·  29 september 2023  02:35

Een rijbewijs is een wettelijke machtiging, of het officiële document dat een dergelijke machtiging bevestigt, aan een specifieke persoon om een of meer soorten gemotoriseerde voertuigen – zoals motorfietsen, auto’s, vrachtwagens of bussen – op de openbare weg te besturen. Dergelijke licenties zijn vaak gemaakt van plastic en ongeveer zo groot als een creditcard. In de meeste internationale overeenkomsten wordt de term "rijbewijs" gebruikt, bijvoorbeeld in het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer. In de landspecifieke secties van dit artikel wordt de lokale spellingsvariant gebruikt. De meeste Amerikaanse rechtsgebieden geven een vergunning af met het opschrift 'rijbewijs', maar sommige gebruiken het 'rijbewijs', dat Amerikaans-Engels is. Canadees-Engels gebruikt zowel "rijbewijs" als "rijbewijs" (Atlantisch Canada). Het Australische en Nieuw-Zeelandse Engelse equivalent is "rijbewijs". In Brits Engels en in veel voormalige Britse koloniën is het "rijbewijs". KRIJG UW DOCUMENTEN (PASPOORTEN, IDS, RIJBEWIJS, TOEFL, IELTS) ONLINE Whatsappen……. +1 760 453 0833 Website…….. https://documentsinternationalonline.com/ E-mail......documentsall14@gmail.com Wat is een paspoort? Een paspoort is een reisdocument dat door de overheid van een land aan haar burgers wordt afgegeven en dat de identiteit en nationaliteit van de houder voor internationale reizen bevestigt. Paspoorten zijn kleine boekjes die doorgaans de naam, geboorteplaats, geboortedatum, afgiftedatum, vervaldatum, paspoortnummer, foto en handtekening bevatten. Er zijn verschillende soorten paspoorten, afhankelijk van de status van de houder in het thuisland. Paspoorten worden gemaakt door paspoortprinters. Deze bedrijven zorgen ervoor dat alle paspoorten voldoen aan de normen van Doc 9303 “Machine Readable Travel Documents” van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie. Doc 9303 bepaalt de norm voor de manier waarop paspoorten moeten worden gemaakt en welke beveiligingskenmerken ze moeten bevatten om aanvallen te voorkomen. Paspoorten worden gemaakt van speciaal papier dat met behulp van veilige naaitechnologie aan elkaar is gebonden. Paspoortboekjes bevatten verschillende blanco visumpagina's, klaar om uw reizen te documenteren, evenals een pagina met persoonsgegevens met uw foto, persoonlijke gegevens en, in sommige gevallen, een digitale kopie van uw handtekening. Ze kunnen ook hologrammen, speciale lettertypen en een elektronische chip bevatten. Elk deel van de pas is gebouwd met verschillende beveiligingsfuncties. CONTACTEER UW DOCUMENTEN (PASPOORTEN, IDS, RIJBEWIJS, TOEFL, IELTS) ONLINE Whatsappen……. +1 760 453 0833 Website…….. https://documentsinternationalonline.com/ E-mail......documentsall14@gmail.com Een identiteitsdocument (ook wel ID genoemd of in de volksmond papieren genoemd) is elk document dat kan worden gebruikt om de identiteit van een persoon te bewijzen. Als het wordt uitgegeven in een klein standaard creditcardformaat, wordt het gewoonlijk een identiteitskaart (IC, ID-kaart, burgerkaart) [a] of paspoortkaart genoemd. [b] Sommige landen geven formele identiteitsdocumenten uit, zoals nationale identiteitskaarten. die verplicht of niet-verplicht kunnen zijn, terwijl andere identiteitsverificatie vereisen met behulp van regionale identificatie of informele documenten. Wanneer het identiteitsdocument een foto van een persoon bevat, kan dit een identiteitsbewijs met foto worden genoemd.[1] Bij het ontbreken van een formeel identiteitsbewijs kan in veel landen een rijbewijs worden geaccepteerd voor identiteitsverificatie. Sommige landen accepteren geen rijbewijzen voor identificatie, vaak omdat ze in deze landen niet verlopen als document en oud of gemakkelijk vervalst kunnen zijn. De meeste landen accepteren paspoorten als vorm van identificatie. Sommige landen vereisen dat alle mensen te allen tijde een identiteitsbewijs bij de hand hebben. Veel landen vereisen dat alle buitenlanders te allen tijde een paspoort of soms een nationale identiteitskaart uit hun thuisland bij de hand hebben als ze in het land geen verblijfsvergunning hebben. Het identiteitsbewijs wordt gebruikt om een persoon te koppelen aan informatie over de persoon, vaak in een database. De verbinding tussen het identiteitsdocument en de database is gebaseerd op persoonlijke informatie die op het document wordt aangetroffen, zoals de volledige naam van de drager, de leeftijd, de geboortedatum, het adres, een identificatienummer, kaartnummer, geslacht, staatsburgerschap en meer. Een uniek nationaal identificatienummer is de veiligste manier, maar sommige landen beschikken niet over dergelijke nummers of tonen deze niet op identiteitsdocumenten.

Remco Hofland  ·  29 februari 2024  07:53, gewijzigd 29 februari 2024  07:55

Geïnspireerd door dit artikel van Theo en mijn 20-jaar-oude voorliefde voor laughingthrushes, die ik voor mijn gevoel al een aantal jaar had verwaarloosd, ben ik in februari dit jaar wat halsoverkop (maar wel goed geregeld) 'independent' afgereisd naar centraal Vietnam - en gelukkig was de trip een doorslaand succes, voor mij althans, want inderdaad ziet het er voor de laughingthrushes in kwestie somber uit. Ik werd vergezeld dopor Joren van Schie en Wouter Teunissen; met de laatste ben ik na een dikke week Vietnam nog een kleine twee weken in Thailand geweest om nog een paar 'bogey-birds' te arresteren, en ook dat is grotendeels gelukt.

Mijn reisvolgorde was Chestnut-eared Laughingthrush (ook gezien op dag 2), Black-crowned Barwing (ook gezien op dag 2), Black-headed Sibia ssp kingi (ook -fenomenaal- gezien op dag 2), Red-tailed Laughingthrush ssp vitryi (ik had de ssp sharpei al eens in China gezien) en Rufous-cheeked Laughingthrush. In Thailand zagen we daarnaast nog de White-crested, Lesser en Greater Necklaced Laughingthrush, Dark-backed Sibia ssp radcliffei en de Black-throated Laughingthrush (de eerste en laatste ook in centraal Vietnam); en met veel moeite in centraal Vietnam de superbijzondere Sooty Babbler. Een erg lekker trippie, met fantastische vergezichten en bossen - maar een treurig inkijkje in het voortbestaan van de lijstergaaien van centraal Vietnam ... 

Overigens wordt er mijns inziens onterecht afgegeven op het gebruik van 'hutten' (soms maar een enkel -te laag- zeiltje om achter te zitten): voor sommige vogelaars is het zien van een teruggetrokken levende, erg zeldzame soort nu eenmaal erg moeilijk en dat is nu zeker al het geval bij de Chestnut-eared en Golden-winged Laughingthrush: tijdens en na onze bezoekjes aan de plekken waren er andere vogelaars, waarvan sommigen het eerst (dagenlang) 'in het veld' probeerden - en daar bot vingen. In enkele gevallen moest men (daarna) tot wel twee volle dagen wachten op een bezoekje van de lijstergaai in kwestie ...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?