Mei 2023

Wim Wiegant  ·  5 juni 2023  08:30

Onvermoeibare hulp in late nacht en vroege ochtend, met respectievelijk correcties en ICT-werk, daarvoor worden de heren Garry Bakker en Toy Janssen weer hartelijke bedankt...!

George Sangster  ·  5 juni 2023  09:32

Wederom een leuk geschreven verslag.

Ik zie bij de foto van Westelijke Baardgrasmus de oude naam "Sylvia inornata" staan. Dat moet zijn Sylvia iberiae.

Dick Groenendijk  ·  5 juni 2023  10:31

Het wordt wellicht een beetje saai, en ik ga het ook echt niet elke keer schrijven, maar ik vind het ook deze keer weer erg leuk om terug te lezen! Dankjewel Wim & terugblikteam!

Wietze Janse  ·  5 juni 2023  10:42

Roodpootalken? Nieuwe soort voor de WP? 😉

Garry Bakker  ·  5 juni 2023  11:18, gewijzigd 5 juni 2023  11:20

@George, @Wietze: dank, aangepast. NB. Hier staat nog informatie die dan geactualiseerd moet worden m.b.t. de naamgeving van Westelijke Baardgrasmus. 

Marchel Stienstra  ·  5 juni 2023  13:58

Heerlijk leesvoer. 

Wat betreft de voorjaarsgevallen Bonapartes, Er zaten twee individuen in het Lauwersmeer. Eentje op het Wad bij de Bantpolder en eentje in de Ezumakeeg. Beide vogels waren namelijk gelijktijdig in beeld.  

Wim Wiegant  ·  5 juni 2023  17:57

Een opzichtige schande is het vergeten van de Steppearend.
Gydo Koster wees me erop. 
De tekst wordt vanavond aangepast en de hengels naar de foto zijn al uitgezet...!

Robert Keizer  ·  5 juni 2023  18:17

Hoi Wim, mooi stuk weer. Paar opmerkingen terek was 2e voor Overijssel (ook al eens in Ossenwaarden nabij Deventer), Montfoort is geen GLD maar Utrecht en maskerklauwier was op Terschelling niet Vlie

Ben Gaxiola  ·  5 juni 2023  22:28

Een ongeringd mannetje Bronskopeend zat van 4 t/m 10 mei in de Nieuwe Driemanspolder en van 23 t/m 27 mei in Vlaardingen. De data overlappen niet en daarmee is het hoogstwaarschijnlijk dezelfde vogel als die van de Botlek in april.

Corstiaan Beeke  ·  5 juni 2023  22:30

Hartstikke leuk Wim! Er is wel zeker één eerder overtuigend gedocumenteerd maartgeval van Alpengierzwaluw in Nederland.

Ed van Boheemen  ·  5 juni 2023  22:36

He Wim, mei bracht ons ook een PRACHTIGE Stellers Zeearend! Iets waar de CDNA helemaal geen hoofdbrekens over zal hebben! Een mooie Ying Yang.

Wim Wiegant  ·  5 juni 2023  23:45, gewijzigd 5 juni 2023  23:46

Het was wat werk, maar Steppearend is opgenomen, net als Stellers Zeearend, gevalsaantallen van Bonapartes Strandloper , Alpengierzwaluw en Terekruiter zijn gecorrigeerd, net als de data van Bronskopeend, en foutieve locaties van Withalsvliegenvanger en Maskerklauwier eveneens...

Rinse van der Vliet  ·  6 juni 2023  10:28, gewijzigd 6 juni 2023  10:32

Op diverse dagen in mei ook tot twee Zwarte Rotganzen en Witbuikrotganzen op Terschelling en daarnaast één Zwarte op 20 mei op Vlieland. Zoals gewoonlijk worden de hoogste aantallen Rotganzen in deze maand geteld, voornamelijk in het Waddengebied. Wanneer we in mei niks meer over rotganzen (willen) horen is er iets grondig mis.

Jacob Bosma  ·  6 juni 2023  12:45

De twee Roodsterblauwborsten zijn denk ik ook het vermelden waard. 

De Roostuitzwaluw van 5 mei kwam langs telpost Noordkaap (ging daar de zee op dus is waarschijnlijk niet langs de Eemshaven gekomen).

Wim Wiegant  ·  6 juni 2023  16:49

Tekst van de Rotganzen aangepast, en de Noordkaap de eer gegeven die het verdient, en de Roodsterblauwborst opgenomen...

Jan Hein van Steenis  ·  7 juni 2023  13:32

Ik vond het een (te) rustige mei, waarbij alleen de Kalanderleeuwerik op de dag dat ik op vakantie ging me opschrikte. Ik zal wel blasé zijn...

Wim Wiegant  ·  7 juni 2023  17:45, gewijzigd 7 juni 2023  17:49

Jan Hein, je had natuurlijk de Amerikaanse Zeearend en de Amerikaanse Regenwulp al op je lijst... 

Dat we Bruinkeelortolaan, Kalanderleeuwerik en Rode Rotslijster al lang hadden, tsja, daar wordt je  wel wat blasé van...

David Uit de Weerd  ·  8 juni 2023  11:34

Beste Wim, weer enorm bedankt voor dit mooie verslag. De Terekruiter was het vierde aanvaarde geval voor Overijssel na vogels in de Ossenwaard (2002), Markelo/Domelaar (2012) en Ketelmeer/IJsselmonding (2013).

Wim Wiegant  ·  8 juni 2023  22:07

... en dat heb ik natuurlijk weer aangepast ...

Folkert Jan Hoogstra  ·  9 juni 2023  13:58

@ Jan Hein dat was ook mijn gevoel. Tuurlijk mei is altijd leuk, maar het voelde nooit echt spannend. Wellicht verwend tijdens de coronajaren met in April/Mei elk jaar enkele nieuwe soorten (telbaar of niet, het was wel spannend) (2019: Kalander, Monniksgier en Schildraaf, 2020: Havikarend, Steppearend en Dwergarend en 2021: Geelsnavelwouw, Sardijnse Grasmus, Jufferkraanvogel, Balkanvliegenvanger, Lammergier en Huisgierzwaluw) 2022 was ook minder spannend, maar toen was er nog wat meer pap. Dit jaar bijvoorbeeld maar 1 niet twitchbare Roodkopklauwier, geen Bergfluiter, geen Dougalls etc. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?