Flevo Big Day - 13 mei 2023

Ben Gaxiola  ·  3 juni 2023  15:24

Top! Heel erg gaaf zo'n dwaalgast vinden op een big day, maar wel lastig. ;-)

Ik herinner me de 2e Spaanse Mus door Leo Heemskerk en de 3e Rode Rotslijster door Sander Lagerveld. Maar er zijn vast meer voorbeelden.

Nav die zwooi: is niet de positie van de vogel bepalend voor de vraag of hij mag worden meegeteld bij een (regionale) big day?

Wim Wiegant  ·  3 juni 2023  16:01, gewijzigd 3 juni 2023  22:32

Leuk verslagje...!

Dat stukje wat Ben schrijft over het vinden van dwaalgasten op Big Days had ik bijna letterlijk ook al geschreven voor het nog te verschijnen maandoverzicht van mei van het DB Terugblik-team. 

Maar er is één probleem met de lijst: een Zwarte Ooievaar boven Hierden telt toch niet voor een Big Day in Flevoland ?
Net zoals bijvoorbeeld een Ringsnavelmeeuw vanuit Nederland in België gezien, niet telt voor de Nederlandse lijst (2e geval voor NL: 18 april 1992, ontdekt in België, en pas na geruime tijd in Nederland vastgesteld, maar dan weer wel vanuit België)...! 

PS: Ik zie nu pas (22:30 u) dat Ben in zijn reactie hierboven het probleem van de Zwarte Ooievaar ook al had aangekaart. Overheen gelezen, c.q. te snel op het eerste punt gereageerd. Excuus.

Victor Eggenhuizen  ·  3 juni 2023  18:52, gewijzigd 3 juni 2023  18:55

Gelukkig bestaat er geen CDFA 😉

Maar de grenzen zijn op de randmeren niet altijd duidelijk tot waar iets in Flevoland zit en bij ieder randmeer zit de grens weer net even anders. Dat gaf in het verleden weleens discussie (Grote Karekiet en Roodhalsfuut zijn daar voorbeelden van) dus hebben we afgesproken dat je in ieder geval in Flevoland moet staan als je de vogel ziet/hoort. 

Daarnaast denk ik dat Hugo boven Hierden heeft geschreven omdat hij wist dat de Gelderse Big Day ook bezig was diezelfde dag. Persoonlijk denk ik dat we hem oppikten op het moment dat hij nog boven het Veluwemeer vloog. Maar je ziet direct al dat dit voor discussie vatbaar is.

Corstiaan Beeke  ·  6 juni 2023  21:55

Hartstikke leuk om weer een verslag van een provincie Big Day te lezen. En inderdaad geweldig om precies op zo'n Big Day toe te slaan met een Kalanderleeuwerik. Hoe fijn kan je 'bijschrijfsoort' zijn!

Wim Wiegant  ·  29 juni 2023  16:11, gewijzigd 29 juni 2023  16:16

Ik ben zo vrij geweest om "strijdt" in de wervende samenvatting naast de thumbnail toch maar te wijzigen in "strijd". 
Ik kreeg er zo'n hoofdpijn van...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?