Groenlandse Kolgans · 28-03-2023 · Hooge Zwaluwe - Groote Zonzeelsche polder · Tim van Oerle

Peter de Knijff  ·  28 maart 2023  08:04

Is dit wel zuivere koffie?

Zit hier niet iets te veel Grauwe gans in voor een zuivere (Groenlandse) Kolgans?


Fred Visscher  ·  28 maart 2023  09:05

Peter de Knijff  ·  28 maart 2023  09:56

Die oranje oogring is toch te opvallend voor een Kolgans, evenals de vorm van de snavel?

Ik zie hier qua structuur geen zuivere Kolgans in (maar wie ben ik?).

Op andere foto's van Nederlandse Groenlandse kollen zie je toch echt een ander beest. 

Jan Hein van Steenis  ·  28 maart 2023  09:56

Gaaf! Ik was al zo verheugd eerder dit jaar die Dwergganzen in mijn oorspronkelijke vogelgebied te kunnen twitchen, maar deze is natuurlijk veel beter.

De Kolganzen kunnen nu echt iedere dag vertrekken...

Fred Visscher  ·  28 maart 2023  10:29

Peter, een "oogring" is niets bijzonders bij Groenlandse, voorbeeldjes hierhierhierhier zelfs al bij de jonge vogels..., en hier. Ik denk overigens dat het een vrouw is en wat betreft snavelvormen, die verschillen net zoals bij Kolgans nogal flink..

Peter de Knijff  ·  28 maart 2023  13:17

OK, weer wat wijzer...

Ipe Weeber  ·  28 maart 2023  16:03

"De nieuwe Nils" noemt als kenmerk van Groenlandse ook het ontbreken van lichte toppen aan de grote dekveren. Deze vogel heeft juist wel zulke lichte toppen, een vleugelstreep vormend.

Boy Possen  ·  28 maart 2023  16:47

Dit artikel wordt vaak aangehaald als het gaat om het herkennen van Groenlandse kolgans.

Kemp (2001). I.D. of Greenland White-fronted Goose. Birding World. 2001 (14) 3. 103-105.

Misschien is het behulpzaam (zelf kan ik er op geen enkele manier bij en kan dus niet beoordelen of dat zo is).

Fred Visscher  ·  28 maart 2023  18:48

@Ipe, dat heeft deze ook en hier nog 1 dus het kan beide en zegt dus niets verkeerds over de vogel van Tim..

Tim van Oerle  ·  28 maart 2023  19:43

Dank voor het meedenken allemaal. Interessante materie en scherp opgemerkt Ipe. Het was me zelf inderdaad ook al opgevallen. Op e-bird vind ik (net als Fred) ook Groenlandse die wel witte toppen aan de gdv hebben, mogelijk dus een variabel kenmerk? Mocht iemand het door Boy aangehaalde artikel wel hebben dan houd ik me aanbevolen!

James Lidster  ·  28 maart 2023  21:56

die heb ik wel Tim, zal morgen voor je kijken 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?