Kleine Topper · 11-03-2023 · Lemmer, Friesland. · Eric Menkveld

Hugo Wieleman  ·  11 maart 2023  20:14

Dit lijkt me een Kuifeend x Topper. De flanken zijn wit zonder tekening, de vermiculatie op de rug is vrij fijn en er zit teveel volume in het achterhoofd voor een Kleine Topper. Deze vogel is vandaag vaker ingevoerd als Kleine Topper op waarneming.nl, dus houd rekening met hybrides.

Folkert Jan Hoogstra  ·  11 maart 2023  20:57

Ben bang dat je inderdaad gelijk hebt. Donderdag zat er wel iets in de trant van tafel x kuifeend, maar een andere hybride toen niet gezien. Vanmiddag bovenstaande vogel toch nog even kunnen filmen. Door het schermpje leek het allemaal wel okee, maar naast bovengenoemde kenmerken die ook op mijn filmmateriaal terugkomen lijkt ook de nagel van deze vogel niet okee voor de Kleine Topper. Zal et filmpje straks wel even hier delen.

Fred Visscher  ·  11 maart 2023  21:25

Wat voorbeelden van lastige boys; HierHier en Hier

Folkert Jan Hoogstra  ·  11 maart 2023  21:43

Hier een filmpje van de hybride. 

Folkert Jan Hoogstra  ·  11 maart 2023  21:54

Bij het checken van mijn beelden van rond kwart over 1 blijkt dit ook de hybride. Alleen de foto van Andries van vandaag lijkt me de Kleine Topper. De andere foto's zouden ook best de hybride kunnen zijn denk ik. 

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 maart 2023  15:39

Ik ziebdat deze er nu op staat als Kleine Topper x Kuifeend. Iemand die weet hoe je deze hybride onderscheid van Topper x Kuifeend? Bovenstaande vogel lijkt iets forser dan Kuifeend en daarom zou ik eerder denken aan Topper x Kuifeend

Fred Visscher  ·  12 maart 2023  16:41

Dit moet idd omgezet worden naar Topper x Kuifeend Folkert.

Hugo Wieleman  ·  12 maart 2023  17:26

En wat betreft Kleine Topper x Kuifeend, dat ziet er zo uit. Hier nog een zeer gelijkende vogel uit Canada. Dit hybride-type is kleiner van formaat en is fijner gebouwd (oa niet zo'n zware borst en brede kop), heeft een duidelijkere aanzet tot kuif met meer volume, grovere vermiculatie op de rug en iets van tekening op de flank. Het geval van Almere gaat nog ingediend worden, het dossier is in de maak.

Fred Visscher  ·  12 maart 2023  17:47

Leuk om te zien Hugo! Ik heb bij deze hybride ook sterk het gevoel dat het er 1 is. Het formaat is ok en hij heeft een langere kuif dan ik bij Kuif x Topper tegenkom. Logisch ook eigenlijk; Kleine Topper heeft al een aanzetje tot kuif.., kruis dit met een lange kuif van Kuifeend en dan kom je dus langer uit dan bij een Kuif x Topper...

Peter de Knijff  ·  12 maart 2023  18:22, gewijzigd 12 maart 2023  18:24

Niet de fout maken en denken dat een hybride altijd het gemiddelde van de ouders is. Dat kan maar hoeft niet. Ik vind het zeker bij Aythya hybrides veel moeilijker dan bij de andere eenden om met zekerheid een hybride te reconstrueren, en vooral bij Kuif, de twee toppers en Ringsnavel soms niet te doen. 

Fred Visscher  ·  12 maart 2023  20:34

Nee zal ik niet doen Peter! Maar de vogel die ik aanhaalde zou echt een flinke kuif hebben voor een Topper x Kuif.. Mijn record kuif-lengte zag ik in 2010 totdat deze zes jaar later opdook. 

Menno van Duijn  ·  13 maart 2023  07:28

Topper x Kuifeend komt nog niet in de lijst voor. Foto is wel overgezet van zeldzaamheden naar determinatie.

Arjan Dwarshuis  ·  13 maart 2023  08:08

Ha Fred, is bij jouw vogel een F2 hybride kuif/topper x kuif ook geen goede optie? De mantel is erg donker namelijk en de kuif erg kuifeendachtig (vrij lang en afhangend). Ik heb geen idee verder of een dergelijke terugkruising vaker/überhaupt voorkomt.

Hugo Wieleman  ·  13 maart 2023  08:26, gewijzigd 13 maart 2023  08:36

Dat lijkt mij ook, Arjan. De kopvorm is erg Kuif-achtig. Daarnaast zou je bij een Kleine Topper x Kuifeend veel minder prominente witte vegen op de (binnenste) handpennen verwachten. Dat zie je in ieder geval terug op foto's van open vleugel bij de vogels van Almere en Canada.

@Peter, daar heb je gelijk in en daar ben ik me van bewust. De twee voorbeelden die ik gaf van een Kleine Topper x Kuifeend vertonen perfect intermediaire kenmerken tussen Kleine Topper en Kuifeend en zijn daarom naar mijn idee met zekerheid als dit hybride-type te determineren. Hierbij spelen de foto's van een open vleugel dus ook een grote rol. Echter zijn er natuurlijk genoeg beesten waarbij de determinatie een stuk minder voor de hand ligt.

Fred Visscher  ·  13 maart 2023  09:12

Ze zijn zo vruchtbaar als de pest dus een f2tje kan natuurlijk ook.

Peter de Knijff  ·  13 maart 2023  09:27

Je mag ervan uitgaan dat F2-hybrides (kruisingen tussen F1-hybrides) maar vooral terugkruisingen (een kruising tussen een F1 en een zuivere ouder veel variabeler kunnen dan F1 hybrides. Dat zou ook kunnen verklaren waarom je bij de duikeenden naast een soort van standaardmodel een tweede groep van niet zuivere vogels ziet die allemaal net even anders zijn.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?