In Memoriam - Piet Munsterman

Peter de Knijff  ·  20 februari 2023  09:30, gewijzigd 21 februari 2023  09:38

Piet's vogelfoto's waren prima, maar echt beroemd werd hij door een opname van een Haas welke boven een sloot zweefde. Iedereen die veel in het voorjaar in de toen nog vogelrijke polders verbleef zag dat wel eens, maar leg het maar eens analoog vast. Ook broer Arie was daar erg jaloers op, iets waar Piet hem graag mee plaagde.

René van Rossum  ·  21 februari 2023  17:10, gewijzigd 21 februari 2023  17:47

Piet kwam ik vroeger regelmatig tegen op de zuid-pier van IJmuiden. Heerlijk rommelig in z’n tas graaide hij naar een andere lens die daar ‘terecht’ zonder dop in zat. Maar wel een beetje onder het stof ed ;-)). Zelf fotografeerde ik al een tijdje, maar toen Piet bij ‘het Vogeljaar’ de eerste prijs won met twee boven elkaar vliegende Bonte Kraaien ging ik me ook meer op vliegende vogels concentreren ! Die prachtige zwart-wit foto van Piet staat nog op m’n netvlies !

Dus bedankt Piet voor de inspiratie …

Hans Gebuis  ·  21 februari 2023  22:36

Van de " musketiers " heeft Piet mij het meeste aangespoord me " op de vogels te storten ". Niet dat Ik het werk van Hans, Frits en alle andere van die generatie niet bewonderde.Maar Piet's werkwijze sprak mij toch wel het meeste aan. Lekker ongecompliceerd. En altijd alert en tot " schieten " bereid.Dat sloot eigenlijk het beste aan bij het werk dat ik al deed: fotojournalistiek. Je kon Piet, vaak samen met Hans, op veel plaatsen in Nederland tegenkomen. Met de four-wheel-drive door een akker crossen. Of, zoals op Lesbos, dwars door de rivier. Bij een van die gelegenheden was Piet trouwens hevig in paniek. Al over in een vroeg stadium was Piet digitaal gegaan. Alleen die verrekte kaartjes! Op het dak van de auto laten liggen ! Kwam toch nog goed dacht ik. Helaas, weer een grote van ons heengegaan. We zullen je niet snel vergeten Piet.

Chris Schenk  ·  11 maart 2023  10:52, gewijzigd 11 maart 2023  10:53

Als tiener keek ik enorm op tegen Piet en de andere musketiers. Bij het NFG leerde ik hem een beetje kennen, maar het hoogtepunt was dat hij met me mee ging naar Hokkaido. Daar fotografeerde ik hem op een Japanse vissersboot terwijl hij wat harlekijneendjes in een haven probeerde te besluipen. Ik weet niet of het nu echt zo Piet zijn ding was, die stellers zeearenden die overal om je heen vlogen, maar ik vond het super dat hij erbij was. Lekker ongecompliceerd, altijd positief en vriendelijk. We zullen je missen Piet.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?