Buff-fronted Owl · 23-07-2022 · Ecuador - Reserva Jorupe · Hugo Moerman

Henk Hendriks  ·  17 februari 2023  20:17

Wat een ongelooflijke plaat.

Ik heb in hetzelfde gebied deze uil alleen maar gehoord, een paar jaar geleden.

Leo Stegeman  ·  17 februari 2023  22:20

Die oogschaduw!!

Hugo Moerman  ·  18 februari 2023  09:14

@ Henk, dankje! Met de systeemcamera en met de kennis van verschillende (oud) fotograven lukte het om een aantal van zulke foto's te maken. Jammer dat het met jullie toen niet gelukt is met de uil.

@ Leo, die oogschaduw had hij de hele dag de tijd voor om op te doen ;).

Hans Westerlaken  ·  24 februari 2023  21:51

Beter op de foto dan ik hem gezien heb !

Garry Bakker  ·  26 februari 2023  23:59

@Hugo: ja hoor, hij is gelukt! Vanmorgen vroeg in een bosje 30m naast de hoofdweg, een paar km ten noorden van Macará. Makkie ;-)

Hugo Moerman  ·  27 februari 2023  16:37

Gaaf Garry, goed bezig! Succes nog daar en geniet er nog even van deze (volgens mij) al enorm succesvolle trip. 

Wim Wiegant  ·  27 februari 2023  16:49, gewijzigd 27 februari 2023  16:51

Is de vogel op de foto niet wat erg paars?
Zelfs snavel, nagels en onderstaart hebben die kleur...

Hugo Moerman  ·  28 februari 2023  17:07

Is denk ik een fotografisch effect doordat we met een lamp op de uil aan het schijnen waren. Ik heb er zelf vrijwel geen bewerkingen op losgelaten. Middels het raadplegen van verschillende vogelgidsen van Zuid-Amerika en foto's zoeken via Google zou de paarse gloed juist zwart moeten zijn i.p.v. paars, dus de kleur is niet helemaal goed. Dus terechte opmerking Wim.  

Dušan Brinkhuizen  ·  28 februari 2023  23:14

@Garry. Die langs de hoofdweg zouden best "mijn vogels" geweest kunnen zijn. Had een "nieuw" paartje gevonden in januari. Zal Marcelo waarschijnlijk via Leo gehoord hebben. De individuen rond de lodge zijn zo vaak getaped en bejaagd dat het nu weinig zin heeft om er tijd in te steken.

@Hugo. Die oogschaduw is inderdaad speciaal en spectaculair, maar ook een indicatie dat de vogel waarschijnlijk last had van de spotlight. Naar mijn ervaring is deze soort zeer gevoelig voor licht en makkelijk te verblinden. Niet fijn voor de vogel maar dan blijft die wel langer zitten. Daarom geef ik klanten nu c. 30 seconden om foto's te schieten en dan gaat het licht weer uit. Een korte waarnemingsduur maar het wordt wel gewaardeerd.

Hugo Moerman  ·  1 maart 2023  22:23

@Dusan, goede methode om maximaal een halve minuut de lamp erop te houden. Ik weet het niet meer 100%, maar volgens mij hebben wij minstens 10 minuten naar deze vogel gekeken met de lamp erop. Ik zal het onthouden voor de volgende trips om zeer beperkt te schijnen. Uiteindelijk voor de vogel het beste.

Dušan Brinkhuizen  ·  1 maart 2023  22:59

Prima Hugo. Mooie van Nederlandse birders is dat ze heard-only ook tellen ;-) 

Hugo Moerman  ·  2 maart 2023  10:00

Hahaha niet in het reisgezelschap waar ik mee was :P

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?