Siberische Tjiftjaf · 12-02-2023 · leiden · Gertjan van der Kooij

Johan Buckens  ·  12 februari 2023  19:48

Een heel mooi exemplaar, prachtig op plaat gezet.

Roel Schwartz  ·  12 februari 2023  20:26

Heel fraai gefotografeerd en uiteraard een plaatje zoals je het beestje het liefst waarneemt.

Peter de Knijff  ·  13 februari 2023  07:39

Dit is het “type” tristis waarvan de Russische deskundigen denken dat het veel abietinus invloeden heeft en uit de overgangszone tussen de twee taxa komt.  Dit i.t.t. de veel bruinere tristis (die we hier ook zien) welke men daar als het enige klassieke type ziet. Ik denk daar heel anders over en onderzoek hierover is bijna klaar. Erg fraai vastgelegd, inderdaad!

Bert-Jan Luijendijk  ·  13 februari 2023  08:45

Ben benieuwd, Peter! Pas geleden werd tot mijn verbazing een sibtjif die ik op Texel had nog op onzeker gezet vanwege als afwijkend beschouwde kleedkenmerken. Ik denk die gedachtegang wel te kunnen begrijpen vanuit de Texelse context, waar voor mijn idee (maar zou dat eens moeten toetsen) de bruinere / beige variant dominant is. Hier in het Zuidwesten lijkt de situatie i.i.g. meer landinwaarts wel andersom te liggen: hier lijken de meer grijze varianten te prevaleren.

Peter de Knijff  ·  13 februari 2023  11:50

Lijkt mij een prima sibtjif, probleem is eerder wat is “klassiek”. De variatie binnen dit taxon is nogal onderschat (maar wel al weer lang geleden o.a. door de Sound Approach goed beschreven). Bijkomend probleem is (net zoals bij de Braamsluipers) de belichting in het veld waardoor hetzelfde beest of erg warm of erg koud gekleurd kan overkomen.

Maarten Wielstra  ·  13 februari 2023  13:04

Met de juiste zon wordt deze volgens mij gewoon "klassiek" thee met melk?

Max Berlijn  ·  13 februari 2023  13:22, gewijzigd 13 februari 2023  13:23

“Overgangszone” tussen abietinus en tristis…O O, wat blijft er dan over in NL aan echte sibtjiffen? en moeten we dit dan wel een soort blijven noemen?

Jan Hein van Steenis  ·  13 februari 2023  15:24

@Max: gewoon niet naar Russen luisteren.

Peter de Knijff  ·  13 februari 2023  15:47

@Maarten, dat denk ik ook, maar dan blijven nog steeds die groenige randjes over die heel veel bruine tristissen niet hebben. Die randjes worden toegeschreven aan abietinus invloed (ik denk daar dus anders over, zie hieronder)

@Max, eerst dit lezen en dan hier verder gaan.

Die overgangszone kennen we al meer dan 100 jaar. Ik heb daar zelf op eerdere DB-dagen ook al twee keer over gesproken. Veelvuldig worden vogels uit die zone tot het taxon fulvescens gerekend, waarvan ook al heel lang het vermoeden was dat dit een ghost-taxon was. De Sound Approach (ook verplichte kost) heeft hierover ook het een en ander zeer zinnigs geschreven.

Wat wel blijft bestaan is het verschijnsel dat tristis qua kleed, variabel is. Dit is op zich interessant, maar kost ook een puist met werk om goed uit te zoeken. Al dat werk (meer dan 10 jaar en > 1200 tjiffen verder) lijkt nu, mede dankzij Vincent's inspanningen het einde te naderen. Nog even geduld dus.

Tenslotte, overgangszones lijken mij eerder regel dan uitzondering. Ze mogen dan wel vaak gemakshalve worden genegeerd, maar als je je iets meer in de materie verdiept dan zul je moeten concluderen dat we er de komende jaren (ik denk b.v. aan Braamsluipers en -nog veel leuker- de grote witkoppige meeuwen) nog veel over horen. Wen er alvast maar aan...


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?