Pacifische Waterpieper

Robert Keizer  ·  8 februari 2023  18:47

Top ontdekking Cornelis en leuk ontdek verhaal! Bedankt !

Rob Halff  ·  8 februari 2023  19:27

Fantastische vondst, nogmaals gefeliciteerd en bedankt. Als één iemand deze soort verdiend om te vinden dan ben jij het wel...! Chapeau!

Maarten Wielstra  ·  8 februari 2023  20:31

Mooi geschreven. Enorme heldendaad!

Ed van Boheemen  ·  8 februari 2023  21:19

Loon naar werken. Petje af! Hopelijk zit 'ie er vrijdag nog.. 

Wim Wiegant  ·  9 februari 2023  00:23, gewijzigd 9 februari 2023  00:38

Geweldig verhaal en gefeliciteerd Cornelis...!

Wat ons vandaag (op 8 februari dan) overkwam is een van je ergste nachtmerries! We waren aan het kijken met ongeveer twintig zoekers op een plek waar 15 Waterpiepers zouden zijn gezien. Opeens landt er een camerateam van “Hart van Nederland” van SBS-6, dat serieus maar vooral heel veel niet-serieus brengt, om ons te filmen en interviewen. Tot hier toe niets verrassends: dat gebeurt wel vaker. Er wordt wat gefilmd, en er wordt wat geïnterviewd. De twee heren zijn zo'n kwartiertje aan het werk...

...totdat de interviewer van het team opeens zegt: “Luister, ik krijg een berichtje van mijn redactie dat de vogel die jullie zoeken hier ongeveer 600 m vandaan nú wordt gezien...!” Normaal gesproken zou je denken dat het om een 1 april-grap ging, of dat ze iets geks wilden filmen, maar het bleek gewoon waar te zijn....! Ik was des duivels: hoe kàn het nou dat die man dat eerder weet dan wij? Zonder het berichtje van de interviewer waren we waarschijnlijk in het donker nóg op de verkeerde plek aan het zoeken geweest...

In werkelijkheid kwam ons berichtje een paar minuten later, maar ik stel voor een grote en gewichtige en brede commissie in te stellen om te onderzoeken hoe het kan dat de berichtgeving de media sneller bereikt dan de vogelaars zelf...

Edwin Russer  ·  9 februari 2023  08:35

Prachtig verhaal en dank voor de ontdekking

Wietze Janse  ·  9 februari 2023  09:10, gewijzigd 9 februari 2023  09:12

@Wim,

zie ook mijn reactie met enige uitleg  hier.

Het blijft een zaak om met elkaar scherp te blijven, de juiste kanalen snel te gebruiken, zodat iedereen de informatie zo snel mogelijk krijgt. We zijn afhankelijk van de waarnemers in het veld, ook als admins, hoewel zij gelukkig overal tentakels hebben en proberen alle informatie via andere kanalen in de juiste te krijgen. Laten we met zijn allen scherp blijven, elkaar positief/motiverend aanspreken waar het beter kan, en de volgende keer weer juist verder 👍🏻👊🏻


Ruud Schenk  ·  10 februari 2023  00:53

Zoals Wim omschrijft…

wellicht in de hectiek te bedenken dat (op tijd)doorgeven het primaire doel was van de club “jonge honden” om de Dutch Birding Associan op te richten!…

verlies dat asjeblieft niet uit het oog!!!

Max Berlijn  ·  11 februari 2023  04:52, gewijzigd 11 februari 2023  04:56

Cornelis bedankt. Ik ken je niet maar volgens mij zagen we elkaar gisteren toen ik vertrok. Indien het echt een japonicus blijkt te zijn hebben we in NL meteen de zeldzame van de twee taxon te pakken. Mogelijk biedt het ook een mooie les voor hoe een “Amerikaan” (rubescens) te vinden en te herkennen, een taxon wat ik eigenlijk langs de kust of op een Waddeneiland zou verwachten (weet niet waarom eigenlijk 🤔)

Cornelis Fokker  ·  11 februari 2023  19:49

Dank voor alle reacties, mooi zoveel mensen blij gemaakt te hebben! Achteraf nog lonend ook voor m'n onderzoekje, vandaag waren begreep ik twee geringde piepers in de groep aanwezig. Bovendien staan de waterpiepers ook eens goed om de kaart op deze manier. Overigens nooit verwacht deze soort te vinden, ondanks al een paar winters (gemiddeld) wekelijks 1-2 uur waterpieperstaren.

PS: was ik idd Max, wilde m na alle hectiek van dinsdag nog rustig bekijken wat goed lukte.

Hans Westerlaken  ·  12 februari 2023  20:14

Ik zei al, dat ze jou ook hadden moeten uitnodigen op de DBA-dag als rarity-finder, die niet bij de kust woont! 

Max Berlijn  ·  13 februari 2023  08:07, gewijzigd 13 februari 2023  08:08

In onze appgroep was wat discussie hoeveel gevallen er zijn in Europa van japonicus. Het webartikel hierboven noemt een vogel in Frankrijk in 2019. In Zweden zijn er 3(??) gevallen, wie biedt meer/anders?

Jan Hein van Steenis  ·  13 februari 2023  08:59, gewijzigd 13 februari 2023  09:20

Drie in Zweden (naast drie Amerikaanse en één ongeïdentificeerde) (Car Sörensen, Birdforum) (met een beetje moeite ook wel via Artportalen te bevestigen).

Eén geval in Noorwegen (Tor Olsen, Birdforum): Artsobservasjoner - Sighting list

Max Berlijn  ·  14 februari 2023  05:54, gewijzigd 14 februari 2023  05:54

Die Noorse Japonicus lijkt wel erg op de onze.

Jan Hein van Steenis  ·  14 februari 2023  08:36

Deze Noorse vogel is als rubescens aanvaard, maar benadert japonicus toch sterk (wordt ook in de discussie opgemerkt). Hij heeft wel duidelijk beige flanken en wat beige op de borst, maar de rug is gestreept.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?