Pacifische Waterpieper · 07-01-2023 · ‘s-Gravendeel · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  8 februari 2023  07:30

IJzingwekkende roepjes van de pieper die aan eind van middag (bijna?) door Smelleken werd gegrepen, staan geregistreerd: wordt vervolgd….

Max Berlijn  ·  8 februari 2023  12:22, gewijzigd 8 februari 2023  13:21

Tot 12 uur gezocht maar helaas niet meer dan een goede kandidaat die te snel weg was met een paar anderen. Later op de ochtend trok een vijftal personen nog kort het winnende lootje. Wordt vervolgd?

Jan Hein van Steenis  ·  8 februari 2023  15:38

Datum klopt niet.

Menno van Duijn  ·  8 februari 2023  16:28

@JH, is aangepast.

Leo Stegeman  ·  8 februari 2023  18:46

De hele middag weer gezien, maar wordt niet meer gepiept?

Wietze Janse  ·  8 februari 2023  21:25

Is gewoon gepiept en (daarna) via Telegram app verplaatsing/nieuwe plek  doorgegeven.

Bas van der Burg  ·  8 februari 2023  21:28

Volgens mij is de waarneming van vanmiddag om 1449u juist niet gepiept als zijnde een alert Wietze? Ik zie in de app een melding om 1502u waarbij een waarneming ingevoerd via waarneming.nl is doorgegeven

Ed van Boheemen  ·  8 februari 2023  23:25

Kinderwagen, #prima. Ps. Bij mij ook geen rba binnengekomen (de middag waarneming), idd alleen die via waarneming.nl

Wietze Janse  ·  9 februari 2023  08:22, gewijzigd 9 februari 2023  16:50

Bas, dat zie je goed, maar .....
Enige uitleg en guidelines met gisteren als voorbeeld.

In de vroege ochtend werd de vogel mogelijk teruggevonden, dit werd via Telegram gecommuniceerd.
Helemaal goed, maar zorg graag voor duidelijke communicatie, ook al begrijpen we dat je in je zoektocht alles snel en kort wil doorgeven.
Laat sturing in deze aan de admins, voorkomt onnodige communicatie in de app en misverstanden.
Note: je kan in dat soort situaties ook de optie gebruiken om een bericht in te spreken, scheelt intikken van een lang bericht en voor bestuurders vaak gemakkelijker en veiliger om dat af te luisteren in plaats van een lang bericht te moeten lezen. Ps. 'Uch' en 'WC doortrekken' vallen daar niet onder  😎🙂


De vogel werd later in de ochtend teruggevonden, helaas niet via DBAlerts/Telegram gemeld, maar via ander app(s).
Gelukkig zitten admins hierboven op, admins gaven per direct de vogel door via een piep en Telegrambericht.
Hier het verzoek aan de waarnemers in het veld dit via bovenstaande DBAlerts kanalen in het veld door te geven, je bereikt dan de grootste groep mede-vogelaars, en dit wordt ten zeerste gewaardeerd, zeker door degene die niet in allerlei whatsapp groepen zitten.
Een waarnemer heeft al beterschap aan mij beloofd 😉


Dan wordt de vogel in de middag teruggevonden, dit wordt niet gepiept maar wel via Telegram doorgegeven. Geen probleem, iedereen met een DBAlerts abonnement is hier lid van (of kan het worden), de Telegram app stond open voor dit soort snelle berichten, zodat je de vogel of goed in de gaten kan houden of snel weer kan zoeken, indien uit beeld.
Een piep was derhalve hier niet 100% noodzakelijk, wel netjes geweest.
In plaats van te piepen gaven een aantal waarnemers hun waarneming wel in via waarneming.nl. Weet dat dit ernstige vertragingen oplevert voor je mede-vogelaars, zeker als je de waarneming pas ’s avonds upload.
Hier werd de waarneming wel direct ge-upload, maar bij waarneming.nl worden deze eens in het half uur gepubliceerd, dan een check eens per kwartier door ons/DBAlerts, en dan een handmatige check/doorzetten door de DBAlerts admins, ofwel daar kan zomaar een klein uur vertraging op de lijn zitten.
Dat gebeurde hier ook, de waarneming via waarneming.nl kwam een half uur later bij ons binnen (hoewel de tijd van invoeren en niet binnenkomst genoemd staat). En omdat de waarneming al via Telegram was doorgeven, en de waarneming via waarneming.nl een half uur na dato doorkwam, is deze alleen gepubliceerd door de admins, zodat de info wel op de site staat. Maar omdat de situatie een half uur later veranderd kon zijn, niet meer actief gepiept.


Ofwel, spreek elkaar aan om zoveel mogelijk in het veld waarnemingen/updates door te geven via DBAlerts/Telegram, zo bereik je de grootste groep, is iedereen up-to-date, scheelt de admins een hoop werk. En weet dat zij/de admins een hoop werk verzetten, dus alle lof naar dit team, nu ook (ipv 'kritiek' vanaf de comfortabele zitbank. Alle opbouwende kritiek blijft natuurlijk altijd welkom en ook nooit een probleem om zoals hier enige uitleg te geven), maar zij zijn afhankelijk van jullie, de waarnemers terplekke! Realiseer je ook dat jij (in het algemeen gezegd) het waardeert dat alle informatie snel, duidelijk en bij jou/iedereen aankomt, dat werkt twee kanten op. Als ik naar buiten stap voor een twitch, prent ik mezelf altijd eerst even in ook de informatie actief door te geven, je vergeet het zo gemakkelijk op het moment. Ofwel het verzoek, laten we allemaal wat scherper blijven in deze.


Jildert Hijlkema  ·  9 februari 2023  12:01

Kleine correctie: uploads op waarneming.nl verschijnen sinds kort meteen online.

Wietze Janse  ·  9 februari 2023  12:10, gewijzigd 9 februari 2023  12:11

@Jildert,

Ik heb toch een andere ervaring. Bijvoorbeeld laatst gaf in nog een Roodhalsgans bij Goedereede door omdat er veel mensen in de buurt zoekende waren. Pas na een half uur werd mijn waarneming zichtbaar 😳

Max Berlijn  ·  9 februari 2023  18:54, gewijzigd 9 februari 2023  19:38

Ik was er vanmiddag net na 13:00 uur. Helaas weer vruchteloos. Niets ter plekke meegekregen hiervan, maar wel bij een mooi zeer nabij gelegen nog niet volledig gerooid spruitenveld (51°47'31.8"N 4°35'25.2"E) gestaan waar 24 Waterpiepers in liepen die perfect af te zoeken waren omdat je ze van bovenaf kan bekijken. De vogel daar niet terug gevonden (maar dat zegt niet alles). Om 15:20 vlogen alle piepers op om naar het bekende “middagveld” te gaan. Daar zijn ze kort geland maar al snel verstoorde een Smelleken ze waarna ze tot 17:00 niet zijn teruggekeerd 😡. Voor morgen, laten we elkaar goed op de hoogte houden zoals hierboven beschreven, DBapp, RBA desnoods waarschuw de mensen om je heen en vraag anders of ze een ontdekking van de vogel bekend willen maken als je dat zelf niet kan. Ook als je toch nog enige twijfel hebt, zodat andere waarnemers niet onnodig voor niets komen. Verstoring door wat commotie langs de weg deert de vogels niet, thuis komen en dan pas zien dat je een kans hebt laten schieten door onwetendheid wel…😔

David Uit de Weerd  ·  9 februari 2023  19:28

@Max, je tweede linkje werkt niet, zou je die willen aanpassen? Dan ga ik daar morgen ook maar eens kijken. 

Ed van Boheemen  ·  9 februari 2023  21:48

@David, betreft locatie thv brug over het spoor (Molendijk) ten noord-oosten van de Tweede Kruisweg. 

Arnoud B van den Berg  ·  9 februari 2023  22:19, gewijzigd 9 februari 2023  22:20

zojuist sonagrammen van roepjes bekeken van de vogel die op 07/02 bijna (?) door het Smelleken werd gegrepen; dat betrof inderdaad een Waterpieper (Anthus spinoletta)

Michel Veldt  ·  9 februari 2023  23:12

Op die locatie heb ik gisteren ook enige tijd gestaan. De Waterpiepers lopen ook zeer regelmatig tussen de nog niet gerooide spruiten op de grond. Ze zitten er ook regelmatig bovenop om daarna weer tussen de planten te verdwijnen.

Edwin Schuller  ·  11 februari 2023  20:37, gewijzigd 11 februari 2023  21:40

Vanmorgen ging het wat minder strak georganiseerd. Om 09:42 werd de vogel gepiept en om 09:44 vloog 't hele groepje op door een drietal al te enthousiaste waarnemers. Dat heeft een hele hoop mensen een hoop tijd en frustratie gekost aangezien de vogel pas laat in de middag bij Puttershoek werd teruggevonden. Laten we dat een volgende keer niet meer doen? 

Dirk van Doorn  ·  11 februari 2023  21:29, gewijzigd 11 februari 2023  22:04

En dan hebben zij hem tenminste nog gezien, het enige wat ik heb gezien was de net opgejaagde groep van ca 30 piepers waar hij ongetwijfeld tussen zal hebben gezeten...

Tjeerd Burger  ·  12 februari 2023  09:07

Waarschijnlijk niet zo bedoeld en jeugdig (over)enthousiasme. Maar zeker niet conform de twitch etiquette. Dat jij het mooiste plaatje wilt scoren is prima, maar niet voordat iedereen de vogel heeft kunnen zien. Hopelijk heeft men er van geleerd.

Edwin Schuller  ·  13 februari 2023  09:21

Ben benieuwd of er nog foto's van online komen, wie weet heeft het nog wat opgeleverd :).

Martijn Verdoes  ·  13 februari 2023  09:45, gewijzigd 13 februari 2023  09:46

Er loopt kennelijk ook een lookalike rond (zie het commentaar bij de waarneming)!

Zijn er meer mensen die deze vogel gezien of zelfs gefotografeerd hebben?

Max Berlijn  ·  13 februari 2023  10:36

Of het zijn er 2?

Jeroen Brandjes  ·  13 februari 2023  11:21, gewijzigd 13 februari 2023  11:22

Ehm, wat is er mis aan de "compilatie"-foto voor een/de japonicus? Ik zie een lichte teugel (open gezicht), een bijna effen mantel, witte flanken, een bijna geheel door solid - zwarte zijborstvlekken - omsloten witachtige keel, een 'acceptabele' pootkleur, een spierwitte krijt-'kleurige' bovenste vleugelstreep, een algemeen bont uiterlijk etc. etc. Ergo, ik snap de verwarring niet helemaal...

Jeroen Brandjes  ·  13 februari 2023  11:36

Bij nader inzien zie ik toch óók wel wat kleine verschillen, in vergelijking met de sublieme foto's van Eduard van "laatst", o.a. qua flankstreping en tekening rond de wenkbrauw op de kop, maar het blijft (in mijn optiek) in beide gevallen een vogel met een complete lichte oogring, lichte teugel, donkere effen mantel, joekels van zwarte zijborstvlekken etc. Zou het vermeende verschil een fotografisch effect (door o.a. de enorme afstand van de compilatie-foto's...) op de kop- en flanktekening kunnen zijn? Of is hier inderdaad méér aan de hand? Ik zie in ieder geval nog steeds 'gewoon' 1 japonicus, onder verschillende 'optische omstandigheden', maar ben benieuwd naar andere meningen...

Martijn Verdoes  ·  13 februari 2023  11:37

@Jeroen: op de "compilatie"-foto staat de japonicus. Hij refereert naar een andere vogel (waarvan geen foto bij de waarneming staat). Althans, zo interpreteer ik het bericht.

Albert Noorlander  ·  13 februari 2023  11:40

@Jeroen. De compilatie geeft ook de japonicus weer (ook als zodanig ingevoerd). De tekst is wat verwarrend maar let op de - voor en na de opmerking over de lookalike. 

Jeroen Brandjes  ·  13 februari 2023  11:42

@Martijn, ah zo! Dan was ik wat te snel en te kort door de bocht en heb ik de link naar de wrn.nl te weinig aandacht gegeven.

In ieder geval ben ik dan - naar mezelf toe - niet gek geworden (en ge-'mind-fucked') en ben ik blij dat ik in de compilatie-foto 'gewoon' de japonicus zie/zag... ;-)

Jan Hein van Steenis  ·  13 februari 2023  11:45, gewijzigd 13 februari 2023  11:45

@Martijn: na diverse keren lezen neem ik ook aan dat de japonicus op de foto staat.

Jeroen Brandjes  ·  13 februari 2023  11:50

@Albert, jij ook dank. Als je de tekst onder de wrn.nl foto's in 1 ruk doorleest, zonder de leestekens (... de streepjes...) te respecteren, dan kun je de tekst óók anders opvatten. Althans, dat gebeurde bij mij... Dan zóú je kunnen lezen, dat de waarnemer de "weird" look-a-like bird op de compilatie-foto heeft gezet i.p.v. de onomstotelijke japonicus... Afijn, sorry voor de verwarring. Pfff.

Lennart Verheuvel  ·  13 februari 2023  12:19

Voor de mensen die op Instagram zitten, zijn de bewegende slomobeelden van de pieper ook absoluut de moeite waard om te bekijken. Nog een paar uurtjes zichtbaar op het account van Vincent Legrand. 

Cornelis Fokker  ·  15 februari 2023  14:45

Ondertussen staat ook een roepje van (waarschijnlijk) de vogel op de website, zie hier

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?