Swarovski ATC 17-40 x 56 ‘mini’ telescoop

Jan Verboom  ·  14 februari 2023  22:50

Mijn bril heeft geen Swarovski-kwaliteit dus wellicht heb ik het detail niet gezien: de prijs?

Lennart Verheuvel  ·  15 februari 2023  09:33

Voor mij zeker een interessante optie deze miniscoop! Heb je (iemand) toevallig ook nog een aanbeveling voor een 'klein en licht, maar degelijk' statief dat hier bij te gebruiken is? 

Lieven De Temmerman  ·  15 februari 2023  09:34

"Ze zijn er wel, kleine telescoopjes, maar ze mogen ook weer niet teveel in kwaliteit afwijken van de echte 'kanonnen', en dat is nog niet het geval."


wat ik dan mis is een beetje concrete vergelijking met die andere kleine telescoopjes. Ik gebruik al 15 jaar met zeer veel plezier een Nikon ED50 met 27x MC breedhoek oculair, en die doet het echt wel uitstekend. De prijs is dan ook nog eens 3x minder dan de hierboven vernoemde Swarovski. Verder hoor ik goeie dingen over de Kowa 553. Het lijkt me op zijn minst toch nuttig om jouw eigen ervaring (positief / negatief) met andere kleine telescopen mee te nemen. Nu lijkt het of de concurrentie maar wat heeft zitten aanmodderen, en dat Swarovski plots met een revolutie komt. De Swaro kan uiteraard wel best scoren in een vergelijkende test, maar het zou mij verwonderen dat de verschillen meer zijn dan details. 

Wietze Janse  ·  15 februari 2023  10:51

Ik heb ze o.a. vergeleken met de kleine Kowa en Vortex. Zeker de 1e kwam bij lange na niet aan de kwaliteit, de 2e heeft mooie kwaliteit, maar op beeld, beeldbreedte, (rand)scherpte, moet deze ook toegeven. Niet dieper op ingegaan, want prijs/kwaliteit niet goed te vergelijken.

Voor statief/prijs laat je informeren door de verkooppunten.

Jan Verboom  ·  15 februari 2023  12:50

2.210 Euro lijkt de standaardprijs voor de telescoop te zijn.

Hendrik Jan van Dijk  ·  15 februari 2023  15:11, gewijzigd 15 februari 2023  15:11

Er zijn meerdere 'kleine kowa's'. Beste doet optisch niet onder, verschilt vooral in gewicht, beeldveld, kantelmogelijkheid en prijs (beetje). Dit is meest kritische directe vergelijk: https://www.youtube.com/watch?v=EbtGgKQnz0Y


Wietze Janse  ·  15 februari 2023  15:45

Daar zit niet de kleine Kowa tussen, dat in de video is (voor mij) allemaal midden- en topsegment. Waarbij ik zelf de nieuwe grote topmodellen van Kowa erg mooi vind, maar die moet je dan ook vergelijken met de topmodellen van Swarovski. Leuke review ook, dat ook laat zien daar er vollop keus aan het ontwikkelen is, mooi 👍🏻

Hendrik Jan van Dijk  ·  15 februari 2023  15:58, gewijzigd 15 februari 2023  16:01

Jawel de Kowa 554 is de 55mm Kowa van 800g, de rechte versie van de 553 die Lieven noemt.

Er zijn de nog kleinere 501/502 maar die zijn 50mm en 5x goedkoper, wellicht heb jij die vergeleken?

Wietze Janse  ·  15 februari 2023  16:59, gewijzigd 15 februari 2023  17:00

Klopt, over die kleintjes heb ik het kort in mijn verhaal.

Bob Streutjens  ·  17 april 2023  09:01, gewijzigd 17 april 2023  09:15

Ik sta op het punt zo'n mini telescoop aan te schaffen. Ik vogel graag met de fiets en te voet en dan is mijn grote Kowa 823 gewoon te zwaar en lomp.

Op basis van deze review en het geposte YouTube filmpje met een directe vergelijking tussen de Swaro ATC 56 en de Kowa 553/554 ben ik geneigd toch voor de Kowa te kiezen. Waarom? De fijnafstelling met de extra kleine knop lijkt me een voordeel van de Kowa. Het comfortabelere beeld door het grotere oculair met meer eye relief van de Swaro is voor mij minder relevant omdat ik niet lange tijd door de scope ga turen maar deze voornamelijk gebruik als aanvulling op mijn verrekijker.

Iemand nog tips, opmerkingen of directe ervaringen met de Kowa 553/554 of de Swaro ATC 56?


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?