Friesland Big Year 2022

Max Berlijn  ·  8 januari 2023  07:55, gewijzigd 8 januari 2023  08:06

Wat gaaf en knap! Zit in de huidige tijd wel eens na te denken over dat landelijke twitchen, kan dat allemaal nog wel, die afstanden in de auto voor soorten die je in de wereld al lang hebt? Die stress (soms uren of dagen (Kleine Regenwulp) lang...) Hou het dichter bij huis, gemeente, provincie??? Ik kan het niet laten tot op heden (sorry klimaatvoorvechters) en als je ziet hoe gaaf die noordelijke provincies zijn, die soorten hebben we in verste verte hier (in Limburg) niet. Ook die leuke ringaflezingen, zeer nuttig. Mooi Jeroen, dank.

Fred Visscher  ·  8 januari 2023  09:37

Knap werk Jeroen! Toch een "azijnpuntje"  want ik maak van die "roze" vogel (ondanks ring-gegevens die ik soms graag negeer) eerder een hybride Chileen x Flamingo en wel om de reden dat ik toch relatief veel zwart zie en het culmen oogt zeker niet zo belachelijk lang als die bij Flamingo, een mooi voorbeeld van beide soorten naast elkaar hier.

Dick Pruiksma  ·  8 januari 2023  11:41

Knappe prestatie en mooi verhaal Jeroen! Ik hou het  wat dichterbij huis, idd ook vanwege dat autorijden... ik ga ( meestal) lekker op de fiets local patch Griene Dyk-vogelen, wat ook best leuke soorten kan opleveren! Jammer van die buffelkop idd, nog geregeld gezocht...

Folkert Jan Hoogstra  ·  8 januari 2023  15:33

@Fred, ik ben geenzins een Flamingokenner, maar houdt er wel rekening mee dat de bovensnavel van deze vogel beschadigd is waardoor één en ander een vertekend beeld zou kunnen geven.

Paul Gnodde  ·  8 januari 2023  16:20

Nog gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Arjan Dwarshuis  ·  8 januari 2023  17:07

Fraai verslag en super prestatie!

Gert Ottens  ·  8 januari 2023  18:26

Goed verhaal! Lekker kort ook ;-)

Petje af hoor, Jeroen!

Edwin Schuller  ·  8 januari 2023  19:38

Leuk om te lezen! (effe muggeziften: Aziatische Goubplevier, Duibpieper)

Jaap Eerdmans  ·  8 januari 2023  22:25

Feli Jeroen, wat een jaar!

Han Buckx  ·  8 januari 2023  23:19

Gefeliciteerd, Jeroen! Mooie prestatie en mooi gebaar naar Vogelbescherming!

Rudy Offereins  ·  9 januari 2023  10:11

Gefeliciteerd Jeroen!
Klein, maar niet onbelangrijk puntje: de pestvogel van Drachten is door Rommert ontdekt.

Patrick Bouthoorn  ·  10 januari 2023  09:32

Wat een indrukwekkend verslag, Jeroen. Leuk om te lezen. En het is grappig om te zien dat je tot en met mei al op 250 soorten zit.

Koen Stork  ·  11 januari 2023  12:08

Mooie prestatie en wat een heerlijk verslag om te lezen!


Klein dingetje: ik zie links van de Zwarte Rotgans géén Witbuikrotgans maar de eerste vogel rechts ervan lijkt er wel wat op. Is dat een foutje?

Jeroen Breidenbach  ·  11 januari 2023  16:20, gewijzigd 11 januari 2023  16:22

Dank jullie wel voor de reacties, de leuke woorden en het meeleven in het avontuur wat het vorig jaar echt wel flink voor me was, ook persoonlijk! En ook bedankt voor de mannen achter de schermen die flink wat werk hadden door het verhaal over te zetten naar html.

En de ecologisch voetafdruk van wat we doen gaat me ook aan het hart. Ook één van de extra argumenten voor mijn gift naar de Vogelbescherming, die goed werk leveren. Precies wat je zegt @Max, ik hou me daarom ook maar weer even fijn bij Leeuwarden en af en toe wat uitstapjes in de provincie om wat zeldzamere soorten hopelijk te vinden. Maar alle begrip voor iedereen zijn of haar eigen keuzes.

Dank @Fred voor alweer een mooi scherp punt, en je hebt helemaal gelijk. Flamingo's zijn per definitie eigenlijk altijd discutabel, tenzij met ring uit een interessant land. Vogels uit Zwillbrock staan altijd meer dan 1-0 achter, maar zonder ringgegevens durf ik het niet te zeggen, en die heb ik helaas nog steeds niet binnen van de administrateur. Joop Treep zag er in ieder geval ook een Grote Flamingo in, en in dit verslag zou de vogel toch met meer discussie moeten worden gepresenteerd op de lijst. De beschadigde bovensnavel vertekend inderdaad wel het beeld lijkt me hier.

@Koen, klopt, viel me ook op. Deze is er per ongeluk afgesneden, dit is originele foto: https://oudeversie.waarneming.nl/fotonew/5/45735015.jpg.

Paul van Eik  ·  13 januari 2023  00:13

Beste Jeroen en Merel,
In meerdere opzichten een bewogen jaar voor jullie, bedankt voor dit uitgebreide en lezenswaardige verslag. Oant sjen, Paul

Vincent Douwes  ·  13 januari 2023  19:52

Top Jeroen, een waardig opvolger; het is je van harte gegund!

Mooi uitgebreid verslag, paar leuke foto's erbij, uitstekend gedaan.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?