Geelbrauwgors in Bunne

Bas Lagerveld  ·  25 oktober 2022  22:55, gewijzigd 25 oktober 2022  23:14

Hulde (nogmaals) aan Eva. Het was zaterdag een ochtend om zeer van te genieten. Een droom voor menig vogelaar om zo'n bijzondere vogel te ontdekken. Dank, en dat geldt ook uiteraard voor de regelneven en zaadmaster in het veld.

Jan Hein van Steenis  ·  25 oktober 2022  23:23

Ja, fantastische vondst en prima doorgegeven. Uit de tekst "Is dit echt een Geelbrauwgors?" op waarneming.nl sprak een volstrekt terechte hoeveelheid ongeloof!

Tiemen De Smedt  ·  26 oktober 2022  00:30, gewijzigd 26 oktober 2022  00:30

Inderdaad een fantastische vondst van Eva: bedankt voor de snelle doorgave!

Zaterdag heel vroeg moeten opstaan voor een behoorlijk lange rit, maar de vogel liet dan dan ook heel goed zien.

Zaterdag gelukkig nog geen last van opdringerige fotografen. Op zondag en maandag waren er blijkbaar enkele "foutografen"; jammer!

Lieven De Temmerman  ·  26 oktober 2022  11:08, gewijzigd 26 oktober 2022  11:39

Zaterdag deed een blik op de verspreiding en meldingen mij toch besluiten om zondag ook eens te gaan kijken, ondanks de behoorlijk lange rit: het lijkt erop dat die wel moet lukken in bvb. Taiwan, maar de combinatie van locatie (veelal langs de kust / eilandjes voor de kust / migration hotspots, niet in prime habitat voor de meeste endemen / soorten waarvoor je meestal die kanten uitgaat) en de timing (je moet al in de winter of trektijd op die plek zijn, en er best ook even tijd voor maken (m.a.w. je blundert er niet zo gemakkelijk tegenaan), maken dit toch een tricky soort... Mongolië kan ook nog wel (ze zijn nog gezien in september op een zoogdierenreis (Pallas' cat en snow leopard) door een niet-nader genoemde reisorganisatie) en Z-Korea. Maar China en Rusland zijn momenteel niet te bezoeken...

Ik heb zondag trouwens alleen maar nette mensen gezien (behalve dan 1 allochtone Belg ;-) . Enkele foto's, waarvan gesuggereerd werd dat ze verstoring / asociaal gedrag (positioneren elders dan op het weggetje) indiceren, zijn tot nu toe alle anders gebleken (vogel die zelf eens wat dichterbij kwam e.d.). Bovendien waren passanten (auto's, traktoren, fietsers) sowieso een grotere bron van (onbedoelde) verstoring voor de vogel.

Luuk Punt  ·  26 oktober 2022  19:03, gewijzigd 27 oktober 2022  16:50

Het verhaal van de ontdekking en het verloop van de twitch laten zich lezen als een spannend jongensboek ("Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen").

Heel veel dank voor je ontdekking en het wereldkundig maken, Eva! Je hebt er heel veel mensen blij mee gemaakt. 

Leo JR Boon  ·  26 oktober 2022  19:21

Eva bedankt! En dat zouden wel wat meer mensen mogen zeggen 😁😉

Ed van Boheemen  ·  26 oktober 2022  19:52

Bij de eerste goeie blik op de vogel, kroop het kippenvel via m'n rug, naar m'n nek en vervolgens achterhoofd. Dank Eva, prachtige soort en wat een super ontdekking!!!!

Max Berlijn  ·  27 oktober 2022  05:22, gewijzigd 27 oktober 2022  05:25

Eva bedankt (had ik al gedaan via Insta 😀). Dit geval geeft nog aan dat mega zeldzaamheden (rammers is het nieuwe woord geloof ik) op kansloos lijkende plekken kunnen opduiken en je vraagt je af wat we nog allemaal missen, of wat misschien toch wel echt waar was....

Willem Bosma  ·  27 oktober 2022  08:36, gewijzigd 27 oktober 2022  18:11

Bedankt Eva, voor deze megaontdekking. Ik kon mijn ogen amper geloven toen ik de waarneming met foto's te zien kreeg. Hierbij een blog over deze schitterende vogel en twitch. 

Edwin Russer  ·  27 oktober 2022  16:35

@Willem, zie hier hoe je het beste een linkje kunt plaatsen. 

Willem Bosma  ·  27 oktober 2022  18:12

Dank Edwin, bericht aangepast met link. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?