Maart 2022

Jan Hein van Steenis  ·  15 april 2022  14:09

Ook bij Helgoland werd (op 9 april) weer een Wenkbrauwalbatros gezien.

Peter de Knijff  ·  15 april 2022  18:14

Die komt vast in het overzicht van april……

Rob Poot  ·  15 april 2022  19:53

Al die Siberische talingen van de afgelopen jaren, hoe verhoudt zich dat tot de rest van de omliggende landen? Gewoon veel meer geschikt biotoop? Of meer ontsnappingen? Ze moeten wel van ver komen maar misschien is er een trend.

Folkert Jan Hoogstra  ·  15 april 2022  22:08, gewijzigd 15 april 2022  22:09

Volgens mij in België ook in ieder geval 1 vogel (en blijkbaar in december 2021 een escape) en in Groot Britannië ook 1 of 2. Verder weet ik zo niet.

4 december 2021 i.i.g. de eerste voor Israël (tarsiger)

Jan Hein van Steenis  ·  15 april 2022  22:21

UK zeker twee deze winter (Yorkshire en Somerset).

In Duitsland in mei 2021 een vrouwtje in Oelsnitz (Erzgebirge, Sachsen) en in mei-juni 2021 een mannetje in het Osterfeiner Moor (Vechta, Nedersaksen).

In februari-maart 2020 een vogel op het Steinhuder Meer bij Hannover.

Verbazend populair is een al lang aanwezig geringd vrouwtje in Berlijn (Tiergarten).

Wim Wiegant  ·  16 april 2022  00:42

Ik ben het eens met de commentatoren dat de explosieve toename van het aantal waarnemingen van de Siberische Taling zeer ernstig te denken geeft....!
Tenzij het onbegrijpelijke toekomstige omdraaien van noord- en zuidpool, de politieke omstandigheden in Noord- en Zuid-Korea, of het niet bereiken van onze klimaatdoelen daar een verklaring voor geeft, zou ik denken dat er -kort of iets langer geleden- een zooitje zijn losgelaten...! 

Max Berlijn  ·  16 april 2022  06:55, gewijzigd 16 april 2022  07:03

Ik heb begrepen dat de toename van gevallen in west-Europa correspondeert met de toename van de populatie in Azië. Gelukkig een leuke verklaring in plaats van de populaire gedachte van menigeen op dit forum dat “er weer ergens een hok heeft open gestaan”.

Wim Wiegant  ·  16 april 2022  10:35

Max, dat voor de hand liggende argument was ik even helemaal vergeten.
Het lijkt een redelijke verklaring...!

Eduard Sangster  ·  17 april 2022  10:32

Hopelijk is het met die Siberische Taling hetzelfde verhaal als met de Grijze Wouw, Purperkoet, Ross' Gans en Pied Crow, maar we zullen we het waarschijnlijk nooit zeker weten. Jammer dat de Pied Crow er niet op is gekomen, maar het was geen harde 'njet', prima zo.

Mooi stukje weer Wim!

Jan Hein van Steenis  ·  19 april 2022  11:27

Toch jammer maar helaas voor de Siberische Taling van Zonzeel... ook wat dat betreft gaat de vergelijking met Ross' Gans zeker op. (Daarmee wil ik dus niet zeggen dat ze allemaal uit een kooitje komen).

Max Berlijn  ·  19 april 2022  12:42

Idd gelijk de deksel op mijn kop 😮‍💨 leek niks mee. Tussen Wita en Slob maar toch, bah jammer.

Niels Gilissen  ·  21 april 2022  11:14

Mooi overzicht Wim! Je zou de informatie die beschikbaar komt als gevolg van gezenderde vogels ook anders kunnen interpreteren. Namelijk, niet dat de zender het gedrag verandert, maar dat er veel meer vogels ongezien ons land aandoen dan we vermoeden. Dat laatste lijkt me waarschijnlijker.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?