Mystery Bird Competition 2022: results

Lieven De Temmerman  ·  13 maart 2022  09:49

Net even gedaan, 14 goed. Geen enkele meeuw...

Vreemd dat er zo weinig die groenling herkennen. Die hoor je toch vrij vaak, en zowat overal...? 

Jaap Eerdmans  ·  13 maart 2022  20:45

Dank nogmaals Diederik, was leuk, leerzaam maar ook wel confronterend... er valt nog veel te leren... er werd al geopperd om dit vaker te doen en mochten mensen daar tijd voor hebben dan lijkt mij dat inderdaad erg leuk! Dan is er ook meer kans om die buitenlanders te verslaan (-:

  

Jan Hein van Steenis  ·  15 maart 2022  13:23

Nou Lieven, ik had die Groenling wél goed, maar ik kan me voorstellen dat de twijfel toeslaat.

De Glanskoppen zingen momenteel massaal (die had ik gelukkig ook goed, want na vier verkeerde antwoorden begon ik een andere hobby te overwegen), maar in aanzienlijke delen van NL hoor je die natuurlijk nooit.

Peter Adriaens  ·  15 maart 2022  16:27, gewijzigd 15 maart 2022  16:30

Mij deed het, naast aan Groenling, ook denken aan één van de roepjes van Spotvogel. Ik dacht, deze quiz zit vol instinkers, deze zal er ook wel een zijn...

De meeuwen had ik gelukkig wél goed!

Lennart Verheuvel  ·  15 maart 2022  18:17, gewijzigd 15 maart 2022  18:17

Ik was gegaan voor een vrouwtje rotsmus in het geval van de groenling (opname staat op de Birdsounds Europe app) vanuit dezelfde gedachte als Peter. Groenling was wel mijn andere optie want het is voor mij best een bekend roepje. Glanskoppen horen we niet in Zeeland, bergfluiters wel, hoewel die dan weer niet zuiver blijken te zijn. Bergfluiter was dan ook mijn keuze. Aziatische goudplevier ging dan eindelijk wel goed, want dat geluidje zat er nog goed in na de afgelopen weken in Azerbeidzjan (waar ik deze soort overigens niet gehoord heb, maar wel bij de goudplevieren een paar keer het geluidje checkte). Leuk en leerzaam zo'n geluidencomponent!

Stijn Baeten  ·  16 maart 2022  09:23

Zeer leuke quiz, mijn complimenten Diederik! 

Zelf met de hakken over de sloot. Met een 3/5 op de geluiden kan ik leven. Die Groenling, lastig geluidje, was in me opgekomen maar finaal toch voor Roodmus gegaan. Terug maar eens goed bestuderen ;-) 

Diederik Kok  ·  17 maart 2022  18:09

Dank voor alle reacties!

De geluiden behoorden tot de moeilijkste mystery birds. Een tiental van deelnemers lukt het om 3 van de 5 geluiden goed te determineren. Niemand haalde 4 of meer goed. Wat mij betreft een blijvertje in de opzet van een mystery bird competitie. Toch een wezenlijk onderdeel van onze ID skills in het veld.

Links en rechts ontstaan wensen en ideeën om zo'n online mybico vaker te doen dan 1x per jaar. De haalbaarheid daarvan zal, denk ik, vooral afhangen van of we een klein groepje mystery bird / ID fanaten kunnen verzamelen die echt tijd en kennis willen investeren om dit te organiseren. Voel je je geroepen, laat het me weten. 

@ Peter, gelukkig maar dat jij die meeuwen goed had. Anders was ik gaan twijfelen of de ID van de oplossing wel klopte ;-)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?