Oostelijke Vale Spotvogel op vakantie(park)

Corstiaan Beeke  ·  28 oktober 2021  22:08

Superactie Roel! Goed gehandeld na de ontdekking ook: foto's gemaakt en daarna niet 'losgelaten' maar alles uit de kast gehaald om de ware identiteit van de vogel te achterhalen. Dank ook voor de communicatie en behulpzaamheid richting andere vogelaars. Je hebt honderden mensen een mooie nieuwe soort bezorgd! We doen ons best om deze nieuwe voor Nederland nog toe te voegen in de Avifauna Zeelandica, waarvan de publicatie begin 2022 gepland staat.

Jan Hein van Steenis  ·  29 oktober 2021  10:13

Roel – bedankt voor het goede opletten en vooral het alarmeren van meer ervaren waarnemers! Gelukkig bleef de vogel ook zo lang hangen dat werkelijk niemand hem gemist kan hebben.

Mooie parallellen met de Grote Vale Spotvogel. Het laat zien dat je als "ervaren vogelaar" altijd open moet staan voor nieuwelingen en mensen die minder goed zijn in het determineren, want er zitten heel goede "vinders" tussen (en bovendien zijn er hier veel meer van).

Patrick Bouthoorn  ·  29 oktober 2021  10:51, gewijzigd 29 oktober 2021  10:52

Helemaal eens met Jan Hein. Deze man verdient eigenlijk de kijker van het DBA weekend. 

Wim Wiegant  ·  29 oktober 2021  20:24, gewijzigd 29 oktober 2021  20:31

Prachtig verhaal !
Jan Hein heeft helemaal gelijk; óók in het aspect dat iedereen 'm gezien moet hebben. Het is me vandaag (29 oktober, 10 d na de ontdekking) als ongeveer de laatste belangstellende ook gelukt de vogel mooi te zien en horen, vooral dankzij de opmerkingsgave van Bart Brieffies en enige mij onbekende Belgen, waarvoor hartelijke dank. Er waren overigens nog steeds toch nog meer dan 15 tot 20 liefhebbers aanwezig.   
Het lijkt mij aannemelijk dat de vogel tot aan zijn dood in het boeiende vakantiepark zal verblijven...

Gijsbert van der Bent  ·  30 oktober 2021  14:49

Begrijp ik goed dat de 'ontdekking' van Maarten Wielstra dat een op waarneming geplaatste Kleine Spotvogel een 'vale spotvogel' moest zijn dus geen enkele rol heeft gespeeld in dit heldenepos?

Maarten Wielstra  ·  1 november 2021  13:01

Dat was een parallel heldenepos, zo lezende. Of mijn heldendaad het proces heeft versneld kan ik niet herleiden. Achteraf maakt dat ook weinig uit omdat het beest lekker lang blijft hangen :). Feit is dat het blijkbaar meerderen is opgevallen dat er een zeldzame vogel zat. Lang leve waarneming.nl!

Peter Collaerts  ·  17 november 2021  09:53

In Belgie was er een ringvangst op 22 september 2005 in Ingooigem, West-Vlaanderen.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?