Arabische Kleine Groene Bijeneter · 21-12-2018 · Israel · Eduard Sangster

Max Berlijn  ·  15 juli 2021  22:33, gewijzigd 15 juli 2021  22:33

Investeringen van eenieder incluis mijzelf betalen op eens in sneltreinvaart uit. Mooie plaat weer.

Wim Wiegant  ·  16 juli 2021  00:31

Eduard, maar wat is nu de ene lump ...?

En, Max, bij de opmerking dat "de investeringen zich uitbetalen" (schitterende uitdrukking!) is er -voor de liefhebbers van sensatie- de volgende vraag: "Wat is nu binnen de WP (of de Holarctis, toch meer jouw werkgebied) de emotioneel of financieel meest pijnlijke split geweest...?"

Ik denk aan een onooglijke ondersoort in een (financieel of anderszins) moeilijk bereikbaar gebied waar je helemaal geen of misschien te weinig aandacht aan had besteed.  En dan weer terug moeten.

De vraag is niet sarcastisch bedoeld.
Het lijkt me gewoon leuk om te weten.
En jij kunt dat vast leuk vertellen...!

Eduard Sangster  ·  16 juli 2021  09:20, gewijzigd 16 juli 2021  09:29

@Wim, die ene lump:

the Alpine Leaf Warbler Phylloscopus occisinensis is relumped with Tickell's Leaf Warbler P. affinis based on bioacoustic, morphological and genomic data (Zhang et al. 2019).


Persoonlijk ben ik vooral blij met de Basalt split: nog maar enkele honderden vogels (?) zijn er over. Aantallen bij de weinige onderzoeken vallen steevast tegen. Hopelijk komt er snel meer focus en bescherming op dit fraaie taxon, maar dan moet Birdlife 'm ook wel eerst gaat splitten.... Alle tapuiten staan daar op 'least concern' (Sombre Rockchat op DataDeficient) en is Basalt maar een ondersoort.

David Uit de Weerd  ·  16 juli 2021  11:16

Dank Eduard! 

Max Berlijn  ·  16 juli 2021  22:10

Birdlife is en blijft helaas traag in vele opzichten, bij Bear's Pochard duurde het jaren voor ze overtuigd waren dat er echt weinig over waren. Bij White- Faced/Swinhoe's Plover zijn ze dat nog steeds niet en deden ze ook jaren over de split en nu dit weer...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?