Dwergooruil · 27-05-2021 · delft · Corné Servais Koopmans

Max Berlijn  ·  28 mei 2021  18:58

Vind dit toch een van DE platen van een dwaalgast van het jaar👍

Jan van der Laan  ·  28 mei 2021  19:18

Ik hoop dat dergelijke foto's anderen er niet toe zal verleiden ook met lampen te gaan schijnen. Een keer is ok, maar ik houd mijn hart vast.

Wim Wiegant  ·  28 mei 2021  23:50

Gisterenavond gebeurde het betrekkelijk langdurig, waarop de vogel wegvloog.... 

Wim Wiegant  ·  29 mei 2021  00:01

Nu ook met niet belichte foto (zie de derde, fotografisch ‘opgelichte’ foto) ....!

Max Berlijn  ·  29 mei 2021  00:18

Gaaf zeg. Als ik de commentaren lees begint het schouwspel steeds bij dezelfde boom? Is die daar overdag niet in op te zoeken?

Arnoud B van den Berg  ·  29 mei 2021  14:47, gewijzigd 29 mei 2021  15:25

Bij deze 6e zingende Dwergooruil voor Nederland lieten enkele twitchers merken dat ze een vogel moeten zien in plaats van horen. Dus zelfs wanneer veldherkenning alleen mogelijk is op basis van geluid: het was niet alleen om het fotootje dat die zaklantaarns tevoorschijn kwamen.

Het opnemen van geluiden was een jaar of 30 geleden nog moeilijk en van veel soorten waren geluiden onbekend. Dat is tegenwoordig anders. Bij deze soort kun je zelfs het geslacht met een geluidsopname bepalen.

Leuk overigens dat vannacht ook in België een zingende Dwergooruil gevonden: c 45 km ZZO van Namen / Namur (BBA).

Peter de Vries  ·  29 mei 2021  17:45

En ook in Duitsland, in NRW, een sinds gisteren zingende vogel. Hemelsbreed ongeveer 165 km ten oosten van Nijmegen.

Bert de Bruin  ·  29 mei 2021  19:47

Ik ben het met je eens, Arnoud. Dat je een soort per sé moet zien om hem te kunnen tellen vind ik een belediging voor zowel het gehoor als de soort!

Wim Wiegant  ·  30 mei 2021  00:55, gewijzigd 30 mei 2021  01:13

Ik heb in Nederland Ruigpootuil, Kleinst Waterhoen en Kwartelkoning (! Ik woon in Wageningen, ik heb er wel eens 5 tegelijk horen roepen, waaronder meermalen een op minder dan 10 m afstand...!) alleen gehoord en nooit gezien. Horen is scoren (ik ken de uitspraak van Co van der Wardt)...

De Dwergooruil van Nijmegen in de Ooijpolder heb ik dan wel 1 sec. zien vliegen, in 1998; die in Noordwijk in 2008 en Delft (heden) niet.... 

Het kan ook radicaal anders: bij de (naar mijn smaak onterecht afgewezen) Veldrietzanger van de Sondelerleijen bij Lemmer op 24 aug 2013 werd de zang vrijwel onophoudelijk afgespeeld, soms door meerdere mensen tegelijk, overigens zonder enig succes....!

Het is tijd voor oprichting van de DBA: de Disruptive Birding Association...! Geluid afspelen, bijlichten, laseren, véél te dichtbij (nest)fotograferen, er is nog heel wat eer te behalen...

Max Berlijn  ·  30 mei 2021  01:02, gewijzigd 30 mei 2021  10:09

Mijn ervaring met het bijschijnen van (dwergoor)uilen, en ik heb er best wat geprobeerd de laatste jaren, is dat ze er geen last van hebben en gewoon door roepen. Op Cyprus gebruikte ze mijn lamp licht soms bewust om insecten te vangen. Betreffende de vogel van Delft; gisteren geprobeerd hem te zien in de schemer periode maar op een vluchtwaarneming na lukte dat niet. De favoriete zangboom is hiervoor ondoenlijk en hij ging steeds te kort roepen vanuit meer kansrijke bomen. Hij begon te roepen vanuit een hoekboom bij een flat. Mogelijk sliep hij daar? Die boom hadden we nou net niet gechecked tijdens de daglicht zoekactie 🥴

Jelle Scharringa  ·  30 mei 2021  07:28

@Wim: vuurwerk gooien heb ik ook ooit meegemaakt.

Max Berlijn  ·  31 mei 2021  09:02

Ook een in België “onder de radar”.

Max Berlijn  ·  23 juli 2021  14:39

Gaaf, had ik graag geweten, mooi te zien geweest blijkbaar.

Rob Halff  ·  23 juli 2021  16:51, gewijzigd 23 juli 2021  18:16

Deze vogel is daar verzwakt opgeraapt Max en de foto's die bij dit geval staan zijn gemaakt in vogelopvang De Fugelhelling (waar de vogel een tijd heeft gezeten om aan te sterken). De vogel is overigens in Augustus van dat jaar losgelaten in Limburg zover ik weet.

Max Berlijn  ·  23 juli 2021  21:44

O wat raar dat er dan wordt gesproken over een verblijf van 65 dagen??

Diedert Koppenol  ·  23 juli 2021  21:47, gewijzigd 23 juli 2021  21:48

1 juni tot en mét 4 augustus is 65 dagen, Max. Zo lang verbleef de vogel in Nederland.

Max Berlijn  ·  24 juli 2021  00:59

O, okay, werkt dat zo, dan is het een bekend geval idd.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?