Dwergooruil · 26-05-2010 · Kootwijkerbroek · Peter Nuyten

Marc Dijksterhuis  ·  25 mei 2021  22:13

Ik heb in een korte analyse het sonogram van Dwergooruil vergeleken met dat van Vroedmeesterpad.  De opnames van Delft passen perfect op Dwergooruil

Zie zie deze link voor de analyse

Max Berlijn  ·  26 mei 2021  05:04

De warmtekijkers laten hun meerwaarde zien. Is er ook een plaatje te maken van hoe je het uiltje dan ziet?

Edwin Schuller  ·  26 mei 2021  07:59

Zie hier. Ik weet niet of 't representatief is?

Frank Neijts  ·  26 mei 2021  08:38

Je kunt in elk geval zien dat het geen Vroedmeester is met n ambitie om hogerop te komen …

Gert Ottens  ·  26 mei 2021  09:15

Of is er weer een Delftenaar op vakantie geweest?

Max Berlijn  ·  27 mei 2021  05:09

Roy Schroor  ·  27 mei 2021  06:27, gewijzigd 27 mei 2021  06:35

Hoi Max,

Dat is mijn waarneming :-)

Rond 00:15, toen er van de grote groep nog maar ~15 man aanwezig waren, riep de uil langdurig vanuit de kastanjebomen op het plein (edit, dat is natuurlijk een grasveld. Zie ook de waarneming). Na een tijd zoeken met de verrekijkers kregen we hem ook in beeld en bleek de vogel relatief vrij op een takje te zitten. Aangezien de vogel ook nog eens relatief laag in de boom zat, is toen besloten om kort (<1 minuut totaal) een zaklamp aan te doen en foto's te maken. Ikzelf had geen goede camera bij me, maar medevogelaars konden erg goede foto's maken en daarop, zo concludeerden we ter plekke al, leek (minimaal) een metalen ring te staan. Merijn Loeve stuurde iets later in de Delftse app foto's door die dat voor zover ik kan zien bevestigen. Ik weet niet precies wie aanwezig was maar er zijn door meerdere vogelaars foto's gemaakt, ik hoop dat ze binnenkort ook op waarneming (of hier op DB) komen te staan :-)

Peter van Santbrink  ·  27 mei 2021  08:25

heb de foto gezien, duidelijk een metalen ring zichtbaar, jammer. 

Diedert Koppenol  ·  27 mei 2021  08:30, gewijzigd 27 mei 2021  08:30

@Peter, wat is daar jammer aan? Er worden toch ook gewoon wilde Dwergooruilen geringd (met metaal)?

Peter van Santbrink  ·  27 mei 2021  08:42

maar zolang je niet met zekerheid de oorsprong kan achterhalen lijkt me acceptatie door CDNA niet waarschijnlijk

Edwin Schuller  ·  27 mei 2021  08:47

Zolang maar vast staat dat het een goede ring is, hoef je niet per sé te weten waar hij vandaan komt voor acceptatie. Het zou wél leuk zijn, ben benieuwd waar en wanneer de originele foto's van gisteravond online komen en of daarmee nog iets van de ring te lezen valt.   

Peter van Santbrink  ·  27 mei 2021  09:18

als dat verschil te zien is via de foto's (ik heb geen ervaring met de verschillende soorten ringen) dan zou dat mooi zijn, ik heb nog hoop  :-) 

Jelle Scharringa  ·  27 mei 2021  09:54

Op die kwakjes tegen de muur van die warmtekijkers kan ik geen ring ontdekken...

Victor Eggenhuizen  ·  27 mei 2021  10:48

Arnoud B van den Berg  ·  2 juli 2021  12:29

"maar zolang je niet met zekerheid de oorsprong [van een ring] kan achterhalen lijkt me acceptatie door CDNA niet waarschijnlijk"

@Peter: inderdaad niet zo'n gekke redenatie als je bedenkt wat er met onze Canvasback is gebeurd...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?