Bergfluiter · 22-05-2021 · Nieuw-Millingen · Eduard Sangster

Eduard Sangster  ·  23 mei 2021  13:49

Ow, het is (nog) een beoordeelsoort...dan heb ik deze in de verkeerde categorie geupload, excuus.

Dit is geval 52+. Het roemruchte artikel uit 1981 sloeg in als een bom, maar uiteindelijk bleek slechts 1 geval voldoende gedocumenteerd en is van 'de populatie' maar 1 vogel aanvaard.

Jan van der Laan  ·  23 mei 2021  14:33, gewijzigd 23 mei 2021  14:34

Blijft een bizar geval die broedpopulatie op de ZW Veluwe. Bijlsma is bij leven al een legende, maar dit is een voorbeeld van een niet-reproduceerbaar, onvoldoende gedocumenteerd geval. Er is nooit een geluidsopname beschikbaar gesteld en geen van de vogels is individueel beschreven. In de echte wetenschap zou een retraction op zijn plaats zijn.

Peter de Knijff  ·  23 mei 2021  15:09

Inderdaad zeer intrigerend, maar je moet het wel in het juiste perspectief plaatsen, nl. dat van de eind jaren 70. De ZW-Veluwe was niet echt een gebied waar erg veel gevogeld werd door anderen, op AV na, wellicht.

De trefkans op een broedende Bergfluiter, dus eentje die snel ophield met continue zingen is erg klein. Wij zijn verwend met al die ongepaarde mannetjes die weken doorratelen. 

En, Rob was niet echt onder de indruk van CDNA en documentatie zoals wij, DBA-ers dat toen al wilden. Het feit dat de toenmalige CDNA vanwege onvoldoende documentatie er meer eentje goed vond wil niet zeggen dat de anderen niet klopten. 

Jelle Scharringa  ·  23 mei 2021  18:47

Ik weet uit eigen ervaring dat deze RB regelmatig allerlei dwaalgasten claimde zonder documentatie. Er hebben ook diverse mensen tijd uitgetrokken om die zgn Bergfluiters te gaan zoeken in de bossen van ZW Veluwe. 

Jan Hein van Steenis  ·  23 mei 2021  18:53

Ook in de Kempen heeft hij intrigerende, nooit geverifieerde waarnemingen gedaan.

Wim Wiegant  ·  24 mei 2021  02:06, gewijzigd 24 mei 2021  02:14

Ik heb anders mijn eerste Pallas' Boszanger gezien in de achtertuin van het huis -in het chique Wageningen-Hoog- waar hij woonde..! Dat was wel een tijdje terug, in januari 1975...
Overigens was de vogel niet door hem zelf ontdekt, maar door Adjan de Jong, zijn huisgenoot, als ik me niet vergis. 

Jelle Scharringa  ·  24 mei 2021  09:13

Ik was er bij dr Wiegant. Het was de eerste twitchbare voor NL, alleen voor ingewijden, veregelijkbaar met het twitchen anno 2021!

Arnoud B van den Berg  ·  24 mei 2021  15:11, gewijzigd 24 mei 2021  15:15

Die ene aanvaarding van de ZWVeluwse broedpopulatie was gebaseerd op een enkel gepubliceerd zwartwitfotootje bij het Limosa-artikel. Of je met die foto Balkan of zelfs hybride uit kunt sluiten, is twijfelachtig en er zullen geen geluidsopnamen zijn.

Vermoedelijk zijn er zo wel meer oude gevallen die naar huidige maatstaven ondetermineerbaar zijn.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?