Huisgierzwaluw · 18-05-2021 · Westkapelle · Eduard Sangster

Rubén Barone  ·  18 mei 2021  14:37

Very good photo, Eduard. Congratulations...

Best regards from the Canaries. 

Max Berlijn  ·  18 mei 2021  15:37, gewijzigd 18 mei 2021  17:59

Fantastisch, Feli aan die die het haalde 👌 Slechts 2.5 uur was te kort voor zuid-Limburg.

Tiemen De Smedt  ·  18 mei 2021  19:19

Die vraag stel ik me ook Eduard.

In België in het gezelschap van zo'n 500 Gierzwaluwen. 


Eduard Sangster  ·  18 mei 2021  19:38

Joachim Pintens (de ontdekker van de Huisgierzwaluw in België 3 dagen terug) meldt hierover op Facebook Global Rare Bird Alert:

[the Belgian bird had] no damaged tail, the feathers were slightly wet and thus occasionally sticked together a bit. Differences are the pale fringes on the underside of the Belgian bird, as opposed to adult-like feathers on the Dutch bird. Flight feathers also quite worn, brownish with no obvious pale edges contrary to the Belgian bird. Look at the greater primary coverts on the upperside of both birds. And the tips of the secondaries. Also there seem to be differences between the uppertail coverts as well, especially at the edge of the white rump. I'd be surprised if additional pictures of the Dutch bird would lead to the conclusion that they're both the same bird.

Tiemen De Smedt  ·  18 mei 2021  19:42

4 vogels op een half jaar tijd; in de toekomst een jaarlijkse gast.

Max Berlijn  ·  18 mei 2021  20:14

Oef weer teruggevonden vanavond...soms denk je;  ik stop met dat NL twitchen...😡 gefeliciteerd aan de langblijvers👍

Wim Wiegant  ·  18 mei 2021  20:20, gewijzigd 18 mei 2021  20:23

Ik vraag me af, Max, of iemand zo lang is gebleven...
De mensen die hem in de avond hebben gezien, lijken allemaal "lokalen"...

Ben Gaxiola  ·  18 mei 2021  20:42

Ik zou FJ nou niet bepaald een localo noemen. En zo zijn er vast meer.

Wim Wiegant  ·  18 mei 2021  22:19, gewijzigd 18 mei 2021  22:20

Uuhh, Folkert-Jan klinkt me niet erg lokaal...!
Maar die had al ongeveer 5 uur in de auto gezeten...! Die moest wel blijven.
Ik bedoelde meer de mensen die er om ongeveer 12:30 u al waren. 

Hopen dat-ie er morgen nog zit.
Na een nacht in het woeste Aagtekerke vrees ik het ergste (...wegwezen hier, en snel ook...) !

Folkert Jan Hoogstra  ·  19 mei 2021  16:04

Ik moet zeggen dat ik ook hoogstens verbaasd was dat er tegen 17:00 amper meer een vogelaar aanwezig was. Ik kan mij voorstellen dat sommigen andere verplichtingen hadden en ook dat je je er best ziek van kan voelen dat je de vogel net hebt gemist als je rond 12 uur aan kwam, maar er vlogen de hele middag nog genoeg giertjes boven het dorp en tegen de avond gaan die vaak allemaal naar beneden. Was het dan zo erg om daar eventueel nog een paar uur voor niks te zitten? Het was nog lekker weer ook. 

In ieder geval mooi voor de mensen voor wie het nog goed kwam. En voor de rest hopelijk een wijze les ;)

Meer op mijn blog

Geen bewegende beelden dit keer helaas. 

Dennis Meeuwissen  ·  19 mei 2021  17:07, gewijzigd 19 mei 2021  17:07

Niet te aanmatigend worden Folkert Jan ;-)

Er zijn mensen die naast vogels kijken/twitchen ook nog een ander leven hebben... al had ik hem graag gezien ja.

Max Berlijn  ·  19 mei 2021  17:45, gewijzigd 20 mei 2021  04:43

FJ je hebt wel gelijk. Zelf vind ik me aangaande het twitchen in NL te “verwend” geworden. De soort moet er meteen zitten en anders ga ik te snel mokken en ouwe hoeren ipv zoeken en tot het uiterste gaan om je gedane inspanning toch nog om te zetten in een positieve wending. Verzachtende omstandigheden zijn natuurlijk werk en een veel drukkere sociale agenda dan vroeguah. Gisteren rond 15:00 zag het er overigens toch echt hopeloos uit. Met nagenoeg enkel paarsgewijs vliegende Gierzwaluwen boven de plas. Het even een half uurtje grasmaaien met de telefoon niet op zak maakte voor mij een terugrit zinloos (zou om 22:00 aankomen). Ik had overigens toch echt verwacht dat die vanmorgen weer boven de plas zou vliegen met het slechte weer..Nogmaals petje af voor de volhouders 💪.

Wim Wiegant  ·  19 mei 2021  18:37, gewijzigd 19 mei 2021  20:28

Nou, Folkert Jan, een uur of vier vlak nadat je zo'n soort gemist hebt, (ik kwam aan om 12:30 u, en ging om 16:30 u naar huis) ben je wel klaar...! Nu had ik wel tot donker kunnen blijven, behalve dat mijn echtgenoot daar niet echt blij van wordt (om het zachtjes te zeggen). In dit interview van Omroep Zeeland hier met Pieter Doorn kun je na enige tijd zien dat de hardliners niet snel opgeven...

Achteraf heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar achteraf heeft iedereen altijd gelijk. Achteraf had je het van te voren kunnen weten...!

Aan de andere kant, bij de Zwartsnavelwouw, waar ik met maar liefst drie (!) vogelaars naar zocht, had ik tot St. Juttemis kunnen wachten. Ook daar was ik er na enige uren wel klaar mee. Bij de Groene Fitis heb ik wel degelijk 6 uur staan te wachten... Ik heb wel eens een hele dag in mijn eentje op Neeltje Jans gestaan omdat daar de vorige dag een Audouins Meeuw was gezien, die -naar later bleek- inmiddels in Engeland zat. 

Na al dit oude-mannen-gezeur is het plaats voor welgemeende felicitaties voor degenen die 'm 's avonds gezien hebben, zeker voor Folkert Jan ...!

Net als Max Berlijn ga ik nooit meer twitchen in Nederland, tot morgen...!

Max Berlijn  ·  19 mei 2021  22:02

Strohalm, misschien toch nog aanwezig op Walcheren??

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?