Cyprusdwergooruil · 14-05-2021 · Mavrokolympos Dam, Paphos area, Cyprus · Max Berlijn

Max Berlijn  ·  14 mei 2021  21:54

Nogmaals dank aan iedereen voor de tips inclusief deze man (die niet bij deze waarneming was).

Diedert Koppenol  ·  14 mei 2021  22:03

Dit was de enige soort (IOC) in de WP die je nog moest, los van (extreme) dwaalgasten? Gaaf zeg!

Max Berlijn  ·  15 mei 2021  04:30, gewijzigd 15 mei 2021  14:17

Yep, Iran heeft (IOC) nog 3 soorten voor me en 3 possible splits, en vooralsnog in de overige (nieuwe) WP 3 (te voorziene?) possible splits die ik niet heb. Het is natuurlijk de #holarcticbirds wat geldt 😉 PS: ik negeer Schots Kruisbek daarbij, ik geloof niet in die soort en heb dat taxon dan ook niet.

Max Berlijn  ·  15 mei 2021  07:40

Kort filmpje voor de instagrammers.

Dominique Verbelen  ·  16 mei 2021  08:45

Ik blijf er een raar gevoel bij hebben, bij al dat niet-essentieel gereis in volle pandemie. Goed. Wat mag, mag, maar of het verstandig is dat het mag en of alles wat mag dan meteen ook moet: ieder heeft er vast zijn eigen idee over maar zelf vind ik dit gewoon niet verstandig. Niet nu en al zeker niet voor een vogel. Voor de rest: all the best, Max!

Arnoud B van den Berg  ·  16 mei 2021  09:58

Max: je moet toch echt alle kruisbektypen doen dus ook Schotse; heb ze zelf nu ook bijna compleet...

Max Berlijn  ·  16 mei 2021  10:09, gewijzigd 16 mei 2021  10:12

Ik heb die van Cyprus gedaan. Die is niet zo makkelijk (meer) overigens we hadden een beetje geluk. @Dominic ieder zijn keuze zolang het legaal en volgens de wel afgewogen regels is en Covid is “here to stay” maar “de wereld draait ook door”. On topic maar weer.

Lieven De Temmerman  ·  16 mei 2021  16:31, gewijzigd 16 mei 2021  16:49

Ik wil niemand viseren, maar gezien dit hier wederom wordt aangehaald, schrijf ik het maar hier (om de persoon in kwestie niet persoonlijk te viseren). Er schreef namelijk iemand in een ander draadje (iemand die het zou moeten weten, alleen al door opleiding en wetenschappelijk inzicht) dat vaccinatie niets doet aan verspreiding. Dat is pertinent onwaar, en daar bestaan al heel wat studies rond. Max is gevaccineerd, en dan zal de kans op verspreiding door Max een heel stuk lager liggen. Helemaal 0 zal het niet zijn en nooit worden, maar er reizen dagelijks nog mensen vanuit landen met besmettelijkere varianten (India, Brazilie, Zuid-Afrika) naar allerlei landen in Europa, en die mensen zijn vaak niet gevaccineerd. Het heeft met andere woorden weinig zin om te focussen op een enkeling die rechtsom binnen en buiten gaat met goeie papieren, terwijl de sluizen voor mensen met enkel een (dubieuze) test linksom wagenwijd openstaan. Dat heet selectieve verontwaardiging, en in dit geval is het selectieve zeer onproportioneel.  

Max Berlijn  ·  16 mei 2021  22:14

🙏 dank Lieven.

Wim Wiegant  ·  16 mei 2021  22:17

Mooi geformuleerd, Lieven...

Remco Hofland  ·  21 mei 2021  20:19, gewijzigd 21 mei 2021  20:23

Ha Max, wat zijn jouw in Iran nog mogelijke 3 (IOC) soorten en 3 possible splits, en in de overige (nieuwe) WP 3 possible splits? Even checken of ík mijn huiswerk goed gedaan heb in Iran in 2019 .. Pleske's (Iranian) Groundjay, Sind Woodpecker en Mesopotamian Crow resp.  tschitscherini Rotsklever, persica Rouwtapuit en sanctijohannis Middelste Bonte Specht voor Iran?

Gert Ottens  ·  21 mei 2021  21:31, gewijzigd 22 mei 2021  10:33

Yattii Moabmus anders/ook misschien?

Max Berlijn  ·  21 mei 2021  23:07, gewijzigd 22 mei 2021  05:07

Voor Iran soorten: Ground Jay, Sind Woodpecker en Caspian Tit. ondersoorten; Kraai, Buidelmees en Moabmus. De twee Picatatapuiten die ik niet heb zouden ook zeer gewild zijn maar kunnen misschien beter in Gujarat? Die Rouwtapuit heb ik volgens mij in Israël maar lijkt mij persoonlijk geen splitkandidaat. Rest WP ondersoorten; Lilfordi en westelijke Scrubwarbler en nog iets maar dat ben ik ff kwijt.

Max Berlijn  ·  22 mei 2021  05:39

PS: Foutje, Black-headed Penduline Tit is een soort geen ondersoort zie ik nu.

Gert Ottens  ·  22 mei 2021  10:32, gewijzigd 22 mei 2021  13:21

Persica Rouwtapuit in Israël lijkt me sterk, maar de splitkansen van dat taxon ook (?).

Max Berlijn  ·  23 mei 2021  06:29, gewijzigd 23 mei 2021  06:32

Aha, idd. In de Emiraten (Nov 94) gezien. Erg gelijkend op de “normale” Rouw met iets grijzere kruin. Ik heb me bij Birding Breaks aangemeld voor een Iran 22 trip (als reizen daar weer kan). Een maatwerk trip waar de Moabmus nog moet worden “ingebouwd”. Ben je geïnteresseerd, laat me weten dan kunnen we kosten delen.

Diedert Koppenol  ·  4 augustus 2021  21:55

Gister kort één jagend bij de plek waar Max zijn exemplaren ook zag. Geen roepactiviteit, maar het is dan ook geen toptijd... Zelfs 's nachts zakt het kwik niet onder de 30 graden. Vandaag op de Artemistrail alle nodige ondersoorten en enkele Cyprustapuiten op de weg naar Troödos toe.

Max Berlijn  ·  4 augustus 2021  22:27, gewijzigd 5 augustus 2021  05:06

👍 goed gedaan, Kruisbek dus ook (hadden wij ook) en die is verre van makkelijk de laatste jaren.

Max Berlijn  ·  6 januari 2022  22:18

Verslag(je) van deze korte trip.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?