Birds and Mammals of the Galapagos

Peter Adriaens  ·  22 maart 2021  17:18

Het verschil in patroon van de ondervleugeldekveren tussen de beide grijze snippen is al zeker 15 jaar bekend. Het werd alleszins gepubliceerd (ik denk toen voor het eerst) in The Shorebird Guide (O'Brien et al 2006).

Jan van der Laan  ·  22 maart 2021  19:16

Maar ik hoorde er pas een paar jaar geleden van jou, Peter. En het is echt een heel goed kenmerk!

Justin Jansen  ·  22 maart 2021  20:25

Richard Crossley liet mij dit in september 2000 al zien in Cape May (Wildwood), toen hij een Grote Grijze tussen een groepje Kleine grijze uitpikte o.a. op basis van de ondervleugel. Paul Lehman en ik waren daar nogal van onder de indruk. Dit heeft hij inderdaad uitgeschreven in het werk wat hij met o.a. Michael O'Brian heeft uitgegeven. 

Bert de Bruin  ·  23 maart 2021  05:56, gewijzigd 23 maart 2021  05:57

OK, kennelijk was het kenmerk al eerder gepubliceerd. Ik wist het niet en heb het boek van O'Brien niet. Maar ik kan het verder nergens anders zo duidelijk vinden, ook niet in het Advanced Bird ID Handbook van Nils van Duivendijk...

Bert de Bruin  ·  23 maart 2021  17:00

Dank je Peter. Een recensie schrijven levert ook nog eens ekstra kennis op. Niet alleen voor mij, denk ik overigens...

Dušan Brinkhuizen  ·  26 maart 2021  17:59

Een leuk geschreven recensie, waarvoor veel dank Bert!

Interessant dat het 'grijze snippen ondervleugel kenmerk' (inderdaad Jan, een heel goed kenmerk!) al zo lang bekend was, maar niet meegnomen werd in de vele veldgidsen... dat artikel waar Peter naar linkt is ook pas recent verschenen (2020). 

'Birds and Mammals of the Galapagos' is trouwens alweer 'out-of-date'. Een vriend melde een Kleine Kokmeeuw vanaf de eilanden maar de foto's laten een fraaie Dwergmeeuw zien! Die had ik niet voorspelt...


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?