Rondonia Bushbird

Lennart Verheuvel  ·  17 maart 2021  08:31

Mooi verhaal! Fijn als al dat afzien toch beloond wordt!

Gijsbert van der Bent  ·  17 maart 2021  12:30

Wat een oermensen zijn jullie toch. ik zit bij het eerste de beste enge beest al weer in de bus.........

Max Berlijn  ·  17 maart 2021  13:50

Soms ben ik blij dat ik alleen de Holarctische soorten "verzamel"    :-), mooi verhaal weer.

Patrick Bouthoorn  ·  17 maart 2021  14:01

Heel mooi verhaal. Het duizelde mij van de genoemde soorten waar je alleen maar van kunt dromen. Leuk dat het jullie gelukt is om die Bushbird te zien. Ergens lees ik Bushbird territory. Klik hier voor de locatie. Google maps geeft een grote groene massa aan van woud ergens in de middle of nowhere. Geeft maar weer eens aan dat je dagen moet reizen om ergens een klein stukje van de kaart af te leggen. Het is jammer dat Brazilië zo erg aan het ontbossen is.   

Lieven De Temmerman  ·  17 maart 2021  18:45

Dank allen! Qua expeditie gehalte viel het allemaal nog wel mee; We hadden bvb. geen regen (was gortdroog in Rondonia), en voor zover ik weet, heb ik geen enge ziekten mee naar huis gepakt! Het jammere aan al die ontbossing is dat het allemaal zo random gebeurt: er wordt overal gekapt, tot in de nationale parken, en op den duur lijkt niets veilig en verzekerd voor de toekomst.

Eduard Sangster  ·  18 maart 2021  09:13

Mooi verhaal, erg leuk om te lezen!

Lieven De Temmerman  ·  18 maart 2021  09:56, gewijzigd 18 maart 2021  10:46

In verband met die vieze vuile rups: als iemand die op naam kan brengen, graag! Ik kom niet veel verder dan een verwante soort, die dodelijk giftig blijkt te zijn!

Dus toch maar oppassen met die rupsen bij het bushwacken in zuidelijk Brazilie, daar wil je niet midden in vallen!

Nick van der Ham  ·  18 maart 2021  11:47

Ik begreep van Sander Schagen dat er grote kans is dat je rups tot het nachtvlinder-geslacht Automeris behoort

Patrick Bouthoorn  ·  18 maart 2021  12:35, gewijzigd 18 maart 2021  12:36

Is het zo'n Lonomia rups? Door die rups zijn de afgelopen decennia al veel doden gevallen. 

 Oppassen: giftige rups | Trouw

Lieven De Temmerman  ·  20 maart 2021  12:41

Dag Patrick, aan die Lonomia dacht ik ook eerst (zie link in mijn vorige reactie), maar blijkbaar is het een automeris (zie reactie van Nick van der Ham, met dank aan hem en Sander Schagen om mij alvast op de goeie weg te zetten. 

Dušan Brinkhuizen  ·  27 maart 2021  20:02

Erg gaaf!

Lieven De Temmerman  ·  28 december 2021  19:21

Intussen is er een nieuwe, zeer veelbelovende plek waar de Bushbird gezien wordt, en verder ook het gros van de soorten die recent zijn ontdekt rond de Rio Aripuana: een verslag dat het potentieel goed weergeeft vind je hier op Cloudbirders, geschreven door Bradley Davis. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?