Ageing & Sexing of Migratory East Asian Passerines.

Max Berlijn  ·  24 december 2020  00:19, gewijzigd 24 december 2020  08:07

Erg benieuwd naar deze: Stejnegers Roodborsttapuit. Mooie recensie overigens.

Bert-Jan Luijendijk  ·  24 december 2020  12:41, gewijzigd 24 december 2020  12:44

Herkenbare review, Vincent! 

Wat ik persoonlijk wel een gemis aan het boek vind, is dat kwantitatieve informatie ontbreekt, bijvoorbeeld over de reikwijdte van de post-juveniele rui bij betreffende soort. Jenni & Winkler maken daarin een belangrijk verschil.

Tot slot: het verschil in veerstructuur juv vs postjuv is overigens wel iets dat bijvoorbeeld ook in Svensson en Jenni & Winkler aan bod komt. Vanwege meer focus op en foto’s van staarten en lichaamsveren komt dit in het gerecenseerde boek wel meer terug in de bijschriften bij foto’s. 

Ik voorspel trouwens dat je het boek ook ter hand gaat nemen bij de beoordeling van de Kleine Sprink! ;-)


Frank Neijts  ·  24 december 2020  14:48

Fijne recensie Vincent en, hoewel geen ringer, heb al enkele malen veel plezier gehad van dit geweldige boek! In je rijtje vergelijkbaar werk mis ik overigens deze waar, als alles goed gaat, dus ook een boek van gaat verschijnen..

Peter de Knijff  ·  24 december 2020  15:12

Inderdaad, een boek om van te smullen. En inderdaad, was voor de Maasvlakte lanceolata zoals eerder op deze site gememoreerd, wel handig geweest als dit drie jaar geleden was verschenen, maar dat is gelukkig toch nog goed gekomen.

Deze site, is ook onmisbaar voor de verenn**kers onder ons.

Ik deel overigens, Vincent's mening over het formaat van de foto's. Zonde van de witte ruimtes, dat had nuttiger gebruikt kunnen worden (nog grotere foto's).



Vincent van der Spek  ·  24 december 2020  22:30, gewijzigd 24 december 2020  22:31

Dank allemaal! 

@ Bert-Jan: zeer goed punt m.b.t. kwantitatieve informatie. Over veerstructuur: ik doelde op lichaamsveren. Dat je in het najaar bij de  onderstaartdekveren kunt zoeken naar niet-geruide juveniele veren is voor mij echt een eye-opener. 

@ Frank/Peter: websites over getwijfeld, maar misschien heb ik die ten onrechte niet genoemd (Demongin maakte er overigens ruim gebruik van). Goede reminder Frank, Javier kreeg nog een zwarte ruiter van me! Mijn kanttekening bij zijn mooie online documenten is wel: geen bronnen. 

Max Berlijn  ·  26 december 2020  09:14

Boek gisteren voor kerst gekregen. Ik denk dat we het naast het geval van Kleine Sprink van 2016 ook goed kunnen gebruiken bij gevallen als de wat minder getekende Bruine Lijster van Beijum (verschil jonge mannen en vrouwen is veel subtieler dan ik dacht) en bij gevallen van de Stejnegeri RoBoTaps (wordt erg uitgebreid behandeld) zonder DNA ondersteuning.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?