IJsvogel · 27-07-2020 · Kraggenburg · Maarten Wielstra

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  08:23

Ik zal eens op mijn eigen upload reageren om hem in het forum zichtbaar te maken. De soundgallery wordt weinig gebruikt. Ik wil dit geluid graag bekender maken en ben benieuwd of meer mensen het kennen!

Max Berlijn  ·  3 augustus 2020  08:45, gewijzigd 3 augustus 2020  08:45

Ik woon in “Ijsvogelland”, nooit gehoord, als ik dit in Oktober langs de Geul had gehoord was ik bijna overtuigd geweest dat er spoedig een Brubo uit de begroeiing zou vliegen.

Jan Hein van Steenis  ·  3 augustus 2020  09:23

Het komt mij ook niet bekend voor. IJsvogels zitten hier ook veel: ik zal er op broedplekken eens beter op letten.

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  09:28, gewijzigd 3 augustus 2020  09:29

Bedankt. Dergelijke reacties ook al van 3 andere ervaren lui gehoord.

Vraag me af of het dan toch een afwijking is.

Hier de Sperwerroep waaraan ik refereerde:

https://www.xeno-canto.org/446331

Diederik Kok  ·  3 augustus 2020  10:53

Brubo-achtig geluid inderdaad. Ik hoor thuis, zeker in deze tijd van het jaar, vrijwel dagelijks IJsvogels roepen en heb iets dergelijks nog nooit gehoord. Ik vermoed ook iets afwijkend. 

Johan van 't Bosch  ·  3 augustus 2020  12:01, gewijzigd 3 augustus 2020  12:09

Ik heb het een keer gehoord en toen mijn hoofd echt gebroken op wat het kon zijn. Een van mijn associaties op dat moment was Cetti's zanger. Het geluid ging minstens twintig minuten lang door. De volgende ochtend weer en toen kreeg ik eindelijk de vogel te zien. Het bleek een IJsvogel te zijn, volgens mij aantekeningen een bedelend recent uitgevlogen jong. 

Dat was op 3 en 4 september 2008, dus dan moet het tweede helft augustus ook kunnen.

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  13:25

Mooie bevestigingen vd gelijkenis met Brubo (die lijkt me uit het hoofd minder tjilpend en lager) en van het vaker voorkomen vd roep. Helaas dus ook in de "spannende tijd". Kost je zo 20 min. van je vogeltijd!

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  13:27

https://waarneming.nl/observation/125812480/

Nog een betere opname vd (minder smakkende) vergelijkbare roep v. Sperwer. Geen jacht, maar agitatieroep en lijkt beperkt tot het najaar.


Hugo Wieleman  ·  3 augustus 2020  13:59

Leerzaam, Maarten! Ik kende het roepje ook nog niet. Op XC kon ik maar drie opnames vinden met deze roep, zie hierhier en hier. Waaronder een opgenomen op 9 oktober, dus dat is zeker oppassen!

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  14:53

Cool! Die 1e wil je niet horen in de herfst. Ik zou zoekbeeld Petsjorapieper hebben!

Jelle Scharringa  ·  3 augustus 2020  15:05

Inderdaad interessant. Het geluid staat trouwens wel beschreven in het Handbook of the Birds of the Western Palearctic van Carmp et al. Zou voornamelijk rond het nest te horen zijn.

Jelle Scharringa  ·  3 augustus 2020  15:05

sorry, Cramp et al..

Peter de Knijff  ·  3 augustus 2020  15:20

Die Sperwer is toch echt wel heel anders, om te beginnen veel hoger en korter. Wel een type  geluid waarvan je alert zou moeten worden. Ik kende dit niet van een IJsvogel (ook niet van Sperwer trouwens), en het zijn (nu waren) echte quiz-instinkers.

Kortom, leerzame upload.

Thijs Fijen  ·  3 augustus 2020  17:05

Leuk om te horen Maarten, ik kende het geluid niet. Ik ben vooral ook heel blij (maar niet verrast) dat je gelijkende roepjes op sonogram kan uitsluiten.

Peter, dat heb je dan denk ik niet vanaf de sonogrammen afgelezen, want schijn bedriegt. De lengte van de roep is namelijk ongeveer even lang (rond de 0.03 seconden), en ook de frequentie waar de meeste kracht zit komt overeen (grofweg tussen de 5kHz en 6kHz (bij Sperwer vaak nog wel iets hoger). De Sperwerroep gaat wel tot hoger, en is dus wat scherper. De opnames van IJsvogels bevatten allemaal redelijk wat echo (door het water?) en lijken daarom wat langer. 

Geluiden beschrijven is echt belachelijk lastig, omdat iedereen andere associaties maakt met bepaalde roepjes. Sommigen vinden dit roepje op Brubo lijken. Ik dan weer totaal niet, want er zit een 'hikje' (of 'zweepslag') in, en dat past helemaal niet op Brubo. Ik had net als Johan de associatie met Cetti's, die er op sonogram dan ook weer niet op lijkt. 


Peter de Knijff  ·  3 augustus 2020  17:46

Nee, ik vertrouw op mijn oren. Ik vind de sonogrammen fantastisch maar dasr heb je in het veld niet veel aan en het is uiteindelijk toch de kwaliteit van je gehoor die doorslaggevend is. Ik beschreef dus inderdaad mijn perceptie en dat was een duidelijk hoorbaar verschil in vooral de toonhoogte. Kan heel goed individueel nogal verschillen, om over het onvermogen om dit op te pikken bij veel van mijn leeftijdgenoten maar te zwijgen.

Maarten Wielstra  ·  3 augustus 2020  18:31

Ik heb in het veld de associaties Sperwer en Brubo gedaan en hoorde ook verschil. Opnamen direct na elkaar beluisterd heb ik niet gedaan en sono's was ik niet van plan. Het kriebelt wel om het eens te gaan uitzoeken, vanwege eventuele pitfalls in het veld. Maar de komkommertijd is bijna voorbij...

Thijs Fijen  ·  4 augustus 2020  09:07

Eens Peter. Waar sonogrammen mij heel erg bij geholpen hebben is dat ik door naar sonogrammen te kijken, de verschillen in het veld beter hoor (of althans, dat denk ik). Je weet dan wat beter hoe roepjes opgebouwd zijn, en dus ook of er wat anders klinkt. Misschien is het enkel een visueel geheugensteuntje hoor, maar wel een hele fijne.

Enneh, er circuleren ook apps waarmee je in het veld een sonogram kan bouwen, en bij sommige soorten heb je die echt wel nodig voor de check.

Frank Neijts  ·  4 augustus 2020  10:40

Heb je een link Thijs (voor t bouwen van een sonagram)?

Thijs Fijen  ·  4 augustus 2020  12:13

Ik gebruik die apps zelf niet (ik kijk liever rustiger en gedetailleerder thuis met referentieopnames er bij, dan vluchtig in het veld), en als ik het echt nodig heb stuur ik het op naar iemand die wel aan het werk is ;). Maar in de app-bibliotheken zoeken naar 'spectrogram' levert een boel kandidaten op, maar de meeste gratis apps zijn geloof ik niet zo goed. 

George Sangster  ·  4 augustus 2020  12:55, gewijzigd 4 augustus 2020  13:02

Frank, op mijn desktop gebruik ik de eerste drie geluidsprogrammas (maar er zijn er nog veeeeel meer).

Audacity: gratis. Vooral handig om geluiden mee te bewerken. Met scripts ('chains') kun je eenvoudig 10-tallen bestanden tegelijk omzetten van mp3 naar wav, en naar een vast volume zodat het signaal op sonagrammen er even donker uitziet. Scheelt mij heel veel tijd bij het gereedmaken van Xeno-Canto bestanden (mp3) voor het maken en meten van sonagrammen (wav).

Syrinx: gratis. Ik gebruik deze vooral om - in de 'ontdekkingsfase' van een project - snel heel veel sonagrammen te maken en die in Word te plakken om ze met elkaar te kunnen vergelijken.

Raven Pro: de opvolger van het veel gebruikte Canary. Kost eenmalig een paar honderd euro maar dan heb je ook wat (betrouwbare metingen; heel veel instellingen, en die wil je hebben)

Raven Lite: gratis. the poor man's Raven Pro. Werkt op zich prima.

Ik heb geen ervaring met het bekijken van geluiden op de telefoon.

Frank Neijts  ·  4 augustus 2020  20:57

Bedankt Thijs en George! Nu was ik vooral benieuwd naar een app voor mn telefoon om eventueel in t veld al wat te kunnen checken, ik gebruik op mn laptop al Audacity en Raven Light, maar elke gebruikerstip is welkom wat dat aangaat ..

Wim Wiegant  ·  5 augustus 2020  21:21, gewijzigd 5 augustus 2020  21:22

George, ik wou me net druk gaan maken over het modelleren van de incidentie van het vinden van zeldzaamheden. Basisidee: je moet niet naar de waarnemers kijken, maar naar de vogel…! Daar heb ik enige ideeën over.

Maar waar stond jouw reactie nu…? De zoekfunctie op deze site is -voor deze dilettant- moeilijk te bevatten…! Dan kan ik op de juiste plek reageren...

Maarten Wielstra  ·  6 augustus 2020  11:04

Magnus kent deze roep niet en moest zelf denken aan Snor/Sprinkhaanzanger. De opname van Snor die hij meestuurde vond ik meer zweepslag en minder klankrijk.

George Sangster  ·  6 augustus 2020  16:43

Wim, zie Witkruingors.

Jan den Hertog  ·  8 augustus 2020  20:18

Heb dit geluid al vaak gehoord volg al lange tijd ijsvogels in het broedseizoen en zoals Jelle al opmerkte bij het nest om precies te zijn enkele dagen voor uitvliegen gaan ze dit geluid maken en het duurt meestal maar een paar dagen alleen bij het laatste nest langer omdat dan de adulten geen nieuw nest meer gaan beginnen,en het is inderdaad een soort van bedelroep ,maar als ze weer aan een nieuw broedsel beginnen  zijn ze stil omdat dan de adulten niet zullen twijfelen om het jong aan te vallen als ze zouden roepen danwel  te bedelen

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?