Short-tailed Albatross · 12-04-2019 · Tori-shima Island · Toy Janssen

Max Berlijn  ·  3 juli 2020  09:20

Gaaf Toy, het rare was/is dat ik geen Short-taileds zag tijdens mijn zomertripje terwijl je Torishima van ver ziet liggen. In de winter is de soort inmiddels niet moeilijk meer in de Japanse wateren.

Toy Janssen  ·  3 juli 2020  09:22, gewijzigd 3 juli 2020  09:24

Inderdaad vreemd Max. Wij zagen op onze verdere reis richting Japan meerdere Short-taileds in allerlei leeftijden. Denk dat je echt pech gehad hebt.

Max Berlijn  ·  3 juli 2020  09:31

Nou, het is niet uitzonderlijk, Chris Cook van Kantori Birders vertelde dat de soort in de zomermaanden zelden wordt gezien van de reguliere ferries.., raar..

Max Berlijn  ·  20 augustus 2020  09:23, gewijzigd 20 augustus 2020  09:36

Hier nog een iets uitgebreide geschiedenis. De populatie van 5.000 is te hoog volgens HBW en maximaal de helft. Ik zag mijn eerste in 2004 in Amerikaanse wateren na dagen zonder al te veel slaap aan dek te hebben gestaan voor de soort (en het al te hebben opgegeven). 

Max Berlijn  ·  20 november 2020  07:34, gewijzigd 20 november 2020  07:59

Volgens mij wordt deze bevinding nog nergens gedeeld, toch? Er ziijn zelfs geen ondersoorten erkent. Dit verhaal had ik niet zo lang geleden al eens in een aankondiging gezien maar kan het niet meer vinden.

George Sangster  ·  20 november 2020  09:03

Een 'prepress' samenvatting van het artikel stond al enige tijd online.

Een spannende ontwikkeling, maar met de keerzijde dat de twee Short-tailed Albatross 'taxa' in het veld niet meer te herkennen zijn.

Zelfs in de broedkolonie op Torishima is niet elk beest er een van het Torishima-taxon, omdat daar sinds eind jaren '90 ook Senkaku Short-tailed's opduiken en broeden. De twee taxa blijken daar een voorkeur voor hun eigen taxon te hebben:

Eda M, Izumi H, Konno S, Konno M, Sato F 2016. Assortative mating in two populations of Short-tailed Albatross Phoebastria albatrus on Torishima. Ibis 158: 868-875.

Het aantal van 5000 exemplaren is gebaseerd op:

Hasegawa, H 2003. From fifty to five thousand: for the restoration of the short-tailed albatross. Doubutsu-sha, Tokyo. [in Japanese]

De naamgeving van de twee taxa is nog niet opgelost, maar daarover verschijnt binnenkort meer.

Max Berlijn  ·  20 november 2020  09:21

Maar HBW spreekt over een historisch veel grotere verspreiding van de soort op vele eilanden waar ze inmiddels uitgestorven zijn. Indien echt twee taxa/soorten, welke broedde dan waar en waar was de scheidingslijn? Persoonlijk vind ik het best onlogisch klinken allemaal...

George Sangster  ·  20 november 2020  10:04, gewijzigd 20 november 2020  10:06

Het voormalige broedgebied van Short-tailed Albatross omvatte een handjevol eilandengroepen ten zuiden van Japan (zie figuur in onderstaande link).

Om uit te vogelen tot welk van de twee taxa deze populaties behoorden (if any) heb je ancient DNA nodig, en dat is daar tot nu toe nog niet verzameld. Er is wel ancient DNA op één plek ten noorden van het hoofdeiland verzameld, maar dat waren "bones [that] seemed to result from non-breeding and/or foraging birds harvested by ancient humans at sea". Die samples hadden betrekking op beide taxa.

Max Berlijn  ·  21 november 2020  05:20, gewijzigd 21 november 2020  06:31

Op de besloten FB groep voor Engelstalige vogelaars in/ met interesse in Japan genaamd Kantori gaat men er inmiddels vanuit nagenoeg alleen vogels uit de kolonie op Torishima te zien (21 reacties). Waarnemingen uit zuidelijke Japanse wateren waar de Senkaku kolonie zit, zijn heel schaars en worden heel soms gedaan vanaf ferries van en naar Taiwan. Indien de bevindingen in het artikel stand houden zijn de zuidelijke vogels met een populatie schatting in 2014 van 660 vogels meteen net zo zeldzaam als bijv Bryan’s Shearwater en verdienen nog meer bescherming als ze al hebben. De Torishima vogels werden in dat zelfde jaar met 3250+ vogels geteld (totale wereldpopulatie, ook niet veel maar toch 5x zo algemeen als de zuidelijke vogels).

Max Berlijn  ·  28 november 2020  10:18, gewijzigd 28 november 2020  10:24

Ongeringd en een lange snavel lijkt het voorlopig het devies voor Senkaku.. persoonlijk heb ik minimaal 1 geringde vogel (dus Torishima) van 14 die ik zelf gezien heb maar die lange snavel lijkt best een aardig kenmerk (zie filmpje in de link).

Max Berlijn  ·  2 februari 2021  10:27, gewijzigd 2 februari 2021  10:27

Persoonlijk blijf ik het vooralsnog een “dun” verhaal vinden. Waarom geen ondersoort? Baltsgedrag lijkt mij niet spectaculair anders en de kolonies mixen dus veel.

Max Berlijn  ·  29 augustus 2021  18:03, gewijzigd 30 augustus 2021  05:15

Je gaat het pas zien als je het ziet (zie ook de link in de reacties)? Mijn eigen vogels waren op twee trips zonder uitzondering Tori-shima vogels, groot en met dikke niet al te lange snavels en sommige geringd. Hoe de Senkaku vogels te gaan zien zou ik nog even niet weten. Terug naar Taiwan???

Max Berlijn  ·  22 november 2021  12:09

en ook dit broedseizoen weer herenigd en vertegenwoordigd op Midway.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?