Great Himalayan National Park: Western Tragopan

Max Berlijn  ·  15 april 2020  10:46, gewijzigd 15 april 2020  10:50

Oei die doet pijn. Ik zou 29-04 vertrekken voor twee weken...hopelijk volgend jaar op 01-05 maar of we dan ook genoeg mensen hebben??... Mooi stuk hoor maar kan het nog niet helemaal aan om te lezen :-( !!

Jelle Scharringa  ·  15 april 2020  11:32

ja, het is verschrikkelijk, terwijl wij hier tussen de stadsvogels zitten!!

Ben Wielstra  ·  15 april 2020  11:56

Geweldig verhaal!

Lieven De Temmerman  ·  15 april 2020  11:57, gewijzigd 15 april 2020  12:09

Ik zit hier nu ook tussen de stadsvogels hoor! Of beter: de plattelandsvogels. In ieder geval: zonder de restricties had ik niet de tijd en energie gevonden om dit te schrijven, want dan was ik net terug van een reis die nu uiteraard niet doorgaat...

@ Max: als het een troost mag zijn: die loopt niet weg en het gebied blijft (hout vasthouden) nog wel lang ongerept. Kwestie dat je er met een gerust hart kan naar uitkijken, want de hele ervaring is fantastisch.

Jelle Scharringa  ·  15 april 2020  12:08

'hout vasthouden" die kende ik ook nog niet..

Redmar Woudstra  ·  15 april 2020  12:22

Fantastisch verhaal! Ook leuk eens een report te lezen uit dit deel van India! Prachtig, goedkoop maar vogelen is hard werken!

Wietze Janse  ·  15 april 2020  12:50

Mooi verhaal, ontberingen, ontberingen, heb ik altijd respect voor!

Gijsbert van der Bent  ·  15 april 2020  13:08

Nog niet gelezen, maar ik vond het scrollen al spannend; wanneer komt die tragopan???

Lennart Verheuvel  ·  15 april 2020  13:33

Mooi verhaal Lieven! Uiteindelijk zijn dat de allermooiste, als je er veel moeite in hebt gestoken. Moet ie dan wel lukken natuurlijk!

Geert Beckers  ·  15 april 2020  13:52

Zalig verhaal! Van mij mag je een boek schrijven Lieven. Ik zou het met veel plezier lezen.. Volgende keer als je zo een trip in gedachten hebt ga ik met veel plezier mee.. :-)

Lieven De Temmerman  ·  15 april 2020  13:52

@Gijsbert: net zoals in 't echt, kijk/scroll je er zo overheen :-)

Sander Lagerveld  ·  15 april 2020  14:21

Inspirerend reisverslag!

Henk Hendriks  ·  15 april 2020  15:33

@Lieven: Heel inspirerend geschreven en leuk om te lezen. Het inlezen, het voorbereiden, de tocht er naar toe en dan de ontlading als het dan ook lukt.

Zou graag, om meerdere redenen overigens,  een paar jaartjes jonger willen zijn.

Teus Luijendijk  ·  15 april 2020  17:47

Heerlijk leesvoer! Mooi geschreven. En natuurlijk gefeliciteerd dat het ook echt gelukt is!

Max Berlijn  ·  15 april 2020  18:19

Birdquest (en in het verlengde ik 😀😇)  hebben nog plek voor volgend jaar (verzette trip van dit jaar). De trip is 14 dagen en 9 dagen voor de Tragopan te zoeken, de rest voor Cheer Pheasant. Vertrek 01-05 zoals het er nu voor staat dus als je interesse hebt.....

Lieven De Temmerman  ·  15 april 2020  18:35

Dank iedereen! Er kruipt toch behoorlijk wat werk in dit schrijfsel, ik ben er ergens in november vorig jaar aan begonnen, maar daarna is het een hele tijd blijven liggen. Toen bleek dat mijn reis in maart niet doorging omwille van gekende redenen, heb ik het van mij af moeten schrijven... Wie weet volgt er later dit jaar nog een stuk proza als de najaarsreis ook niet doorgaat! 

@Henk: you can't always have what you want but if you try... :-) Als ik ergens in de buurt zou komen van wat jij gezien hebt, zou ik dik tevreden zijn (maar dat ben ik nu uiteraard ook al!)

En ondanks dat ik het voor mijzelf zwaar heb gemaakt, kunnen de meeste dit zonder veel moeite nog wel aan: Om iedereen die dit wil doen nog even te porren: je boekt een vlucht naar Delhi, idealiter vanaf 15 april, vervolgens kan je ofwel vliegen naar Manali waar een auto je kan komen halen, ofwel ga je met de bus (redbus.in, supervlot te boeken), ofwel zelfs met een taxi (pakweg 120 euro, ca. 10u) naar Gushaini. Daar blijf je een nacht slapen en vervolgens loop je in twee dagen naar de kampplek waarbij je onderweg al mooie dingen ziet. Huur genoeg porters en je hoeft niets te dragen. Eenmaal in Shilt reserveer je 5-7 dagen (met hoe meer zielen, hoe meer dagen ik zou reserveren), en na het spreekwoordelijk binnenkoppen van de tragopan kan je, behalve Cheer Pheasant dichtbij, nog soorten van hogere hoogten zien rond Manali (Himalayan Snowcock), of zelfs doorreizen naar Kashmir voor Orange Bullfinch, Kashmir Flycatcher etc, of, zoals ik deed, met de bus van Harike bij Amritsar in Punjab (Rufous-vented Grass-babbler, Jerdon's Babbler, Sind sparrow,...), dat goeie vluchtverbindingen heeft met Delhi.

Eduard Sangster  ·  15 april 2020  21:10

Tof verhaal, prachtig geschreven, compliment!

Wim Wiegant  ·  15 april 2020  21:59

Ik ben geen wereld-twitcher, maar wàt een geweldig verhaal …!

Max Berlijn  ·  15 april 2020  22:18

Lieven had je nog Spectacled Finch en Long-billed Thrush? 

Lieven De Temmerman  ·  15 april 2020  22:51

Beide niet, nee. De thrush is lastig en denk ik vlotter te zien op andere plekken (bij Corbett bvb), want hij zit op-weg-naar en dus lastig in te passen, Spectacled finch moet mogelijk zijn door iets langer rond Shilt te blijven. Ik zat er uiteindelijk maar heel kort (1.5 dagen). Die twee stonden, samen met Nepal wren babbler, hoog op de verlanglijst maar dus gemist... met enkele dagen langer is de kans uiteraard groter. Een andere die ik graag had gezien (en redelijk eenvoudig is in Nainital en omgeving) is Black-headed Jay. Die zit daar blijkbaar zeer weinig.

Max Berlijn  ·  16 april 2020  10:56, gewijzigd 16 april 2020  11:17

Stukje van jou deed me overigens hier aan denken. Naast Western moet ik nog Blyth’s (veel gehoord in Eagle’s nest maar nooit gezien, toen we close waren kwamen er op eens twee Indische Olifanten uit de bosjes. Satyr zou goed te doen zijn in Buthan toch? maar duur om te verblijven. Cabot’s is niet Holarctisch dus die vergeet ik maar ff. Ik begreep overigens dat er in het park nog een betere plek is voor de Western Tragopan, daar slaap je op de Tragopan plek met je tent alleen is de plek verboden terrein voor toeristen en mensen die niet werken in het gebied. Dank voor al je info Lieven!

Lieven De Temmerman  ·  16 april 2020  14:02, gewijzigd 16 april 2020  14:24

inderdaad, de andere plek (Khorli Poi) is nu verboden, die ligt op de tegenoverliggende helling van de vallei. Je ziet die plek ook gewoon liggen vanuit Shilt. 

Ivm de andere Tragopans: Blyth's lijkt redelijk te doen in Arunachal maar vooral de locatie zal bij deze het lastigste zijn: er zijn niet zoveel goeie plekken en dus niet veel kansen; Satyr zowel in Nepal, India (grens met Sikkim) als Bhutan (typo van mij in de tekst!), hoe moeilijk die is kan ik niet inschatten, ik heb er nog nooit een gezien ;-) Maar o.b.v. foto's komt die vaak mooi vrij langs de kant van de weg, dus dat is hoopgevend. 

Peter de Knijff  ·  16 april 2020  14:36

Kans op Satyr in Bhutan is sterk afhankelijk van een aantal factoren. Alleen langs wegen waaraan al weer een paar jaar niet is gewerkt, is er een goede kans, maar het blijft toeval, tenzij de gids een recente goede stek weet (en je moet ook hiervoor vroeg zijn).

Wegarbeiders, meestal mensen uit Bengalen, leven langs de weg waaraan ze werken en zijn zeer bedreven in het wegvangen van alles wat eetbaar is, overigens zeer begrijpelijk als je ziet hoe ze moeten leven en werken.Dit soort stukken weg zijn, als de werkzaamheden klaar zijn, gegarandeerd fazantloos, en het kost tijd voordat e.e.a. weer is aangevuld.

Er is minimaal 1, maar waarschijnlijk zijn het er meer, afgelegen klooster waar de monniken Satyrs voeren. Daar kom je echter als vogelaar zonder hele goede contacten niet zomaar binnen, los van de reis er naar toe.

Al met al is Satyr in Bhutan geen garantie-dingetje tenzij met heel veel inside informatie.

Blyth kan ook in het oosten van Bhutan, maar daar wordt erg weinig gevogeld, en de lokale infrastructuur is ook niet optimaal.

Jan Hein van Steenis  ·  16 april 2020  15:08

Satyr schijnt de laatste jaren inderdaad heel lastig te zijn in Bhutan.

Blyth's: in 2009 eind april/begin mei niets in Eaglenest of Mishmi Hills.

In 2019 meer succes: midden-april veel roepend in de Mishmi Hills, maar hier is door overbegrazing het biotoop langs de weg achteruitgegaan. Gelukkig is er al een tijd niet aan de weg gewerkt.

Nagaland, Khonoma, tragopanreservaat: eind april twee gehoord, één mannetje zelf spectaculair gezien, mijn reisgenoten hadden minder tot geen geluk. Je moet de snel-lopende tot rennende tragopan maar net in beeld krijgen. Hier wordt nog steeds (illegaal) gejaagd. Het is een onaangenaam klimmetje omhoog (maar dit is wel de beste plek voor Nagaland Wren-Babbler).

Eaglenest: begin mei niets gehoord. Bij Sunderview loopt een tam mannetje rond, dat zich af-en-toe laat zien (niet aan ons). Op dezelfde plek fotografeerde ik een wandelend vrouwtje op de weg (staat op de site). In de mist zagen we een mannetje de weg oversteken bij Bhompu...

(We misten een roepend mannetje Temminck's op Eaglenest Pass door totale incompetentie van bepaalde reisgenoten).

Lieven De Temmerman  ·  16 april 2020  15:46

Satyr klinkt als de volgende uitdaging! Ik dacht zelf (behalve Bhutan) aan Langtang of de Sandakphu-Singalila trekking in Sikkim. Daar lijkt de Tragopan 'te doen' en is ver weg van de 'beschaving' (lees: jagers), lijkt me. 

Peter de Knijff  ·  16 april 2020  16:09

De truc voor Bhutan is eigenlijk alleen maar de juiste gids vinden, en niet op de standaard plekken welke voor de reisgezelschappen worden gebruikt gaan zoeken. Gebruik maken van de lokale vogelaars kan ook goed helpen. Zo was er 10 jaar geleden een zeer eenvoudige plek op loopafstand van Thimpu welke min-of-meer geheim werd gehouden. Hoorde ik pas tijdens een beleefdheidsbezoek aan een paar zeer hoge autoriteiten op de laatste avond van mijn laatste reis. Ik heb ze veel gehoord, nooit gezien, en een van de weinige resterende Bhutan targets voor mij in 2021 of 2022.

Lonnie Bregman  ·  16 april 2020  16:21, gewijzigd 16 april 2020  16:30

Ik heb in 2017 vijf dagen met een aantal locals en twee reisgenoten gezocht naar Rode Panda's in Gorkhe, Oost-Nepal, vlak aan de grens met Sikkim. Die hebben we niet gevonden (waarschijnlijk door te veel mistige dagen, ze zitten schijnbaar liever in de zon), maar we zagen wel twee mannetjes Satyr Tragopan en zelfs een vrouwtje op een nest.

Blyth's was naar mijn ervaring het algemeenst in Nagaland, op de berg waar Jan Hein hem ook zag. Ik hoorde er daar drie in één middag. Heb hem ook alleen gehoord in Eaglenest en alleen een vrouwtje gezien in de Mishmi Hills, dus ik moet duidelijk nog eens terug! Temminck's heb ik wel fantastisch gezien in Eaglenest, dat was ook voor mij een van mijn gaafste vogels ooit.

Nu de rest nog!

Geert Beckers  ·  16 april 2020  17:22

Ik heb in 2016 Blyths tragopan gezien in Gaolingshan in de provincie Yunnan (China). Wordt ook wel de Chinese eagle nest genoemd.. Als, volgens Lieven z'n criteria niet. Het was een vrouwtjes met een hele hoop kleintjes ongeveer op de grens tussen het bos en de open toppen.. Fantastisch gebied!

Rob Gordijn  ·  16 april 2020  22:05

Leuk geschreven Lieven! Deze wandeling gaat zeker op het lijstje!  Temminck's fantastisch gezien in Sichuan, en Cabot's op 2 januari van dit jaar nog.

Fazanten compleet krijgen lijkt me wel een mooi doel als het allemaal weer kan enzo.

Max Berlijn  ·  16 april 2020  23:53, gewijzigd 16 april 2020  23:53

Phoe, wordt nog een hele klus, die 3 Tragopans. Dit is naast Eagle’s nest ook een goede plek voor Temminck’s overigens..

Henk Hendriks  ·  17 april 2020  13:27

In april 1998 liep ik samen met mijn vrouw the Sandakphu trek in Darjeeling. India. Vanaf het hoogste punt van de trek (Sandakphu) waren we door zware sneeuwval gedwongen om eerder af te dalen naar een klein guesthouse langs de trek bij Gairibans. Ik vogelde 2 dagen rondom Gairibans en hoorde dagelijks Satyr Tragopan maar geen zichtwaarnemingen. Op 3 april echter hoorde ik een mannetje roepen vlak langs de track van uit een steile met dichte bamboo begroeide helling. Ik besloot voorzichtig in het ravijn af te dalen, terwijl de vogel constant bleef roepen. Op een bepaald moment kreeg ik, turend door de bamboo, op een soort klein platformpje, een prachtig mannetje Satyr Tragopan in beeld die volop aan het baltsen was. Ongelooflijk. Toen ik kramp kreeg op die steile helling en een beweging teveel maakte, verdween de vogel in de bamboo.

Ik denk dat de Sandakphu trek nog steeds goede kansen biedt om deze Tragopan te vinden.

Bertus de Lange  ·  17 april 2020  13:47

Wij (Remco Hofland, Kees de Vries en ik) liepen in mei 2002 de Langtang en Gosainkund trek in Nepal; satyr tragopan werd op meerdere plekken gehoord ; uiteindelijk kregen we een mannetje en vrouwtje prachtig te zien nabij Gopte. Temminck's tragopan zagen we een paar jaar later (juli 2006) bij Wuyipeng/China; een vrouwtje met 4 kuikens liep op de ridge-trail en dat was destijds een betrouwbare plek.  Weer een jaar later (december 2007) zagen we een paartje blyth's  tragopan rustig de weg over lopen bij Bompu/ Eaglenest; voor ons 1 van de verrassingen van die reis, maar later werden ze hier vaker gezien. 

Jelle Scharringa  ·  17 april 2020  19:32

Vroeger dachten wij dat Pitta's zien moeilijk was, maar inmiddels weten we wel beter. Tragopans zijn echt the next level ,ook omdat ze bijna overal bejaagd worden. Wat helpt is om van je Azie vogelboeken gelijk de bladzijde van de Tragopans er uit te scheuren. Blijft natuurlijk geweldig leesvoer, Lieven.

Eduard Sangster  ·  17 april 2020  20:17

De Cabot's van ZO China is niet zo moeilijk. We zagen een mooi mannetje midden op de dag... Er zijn 2 plekken, het hangt van het jaar af welke de beste is.

Lieven De Temmerman  ·  18 april 2020  08:10

Leuk om zien dat precies meerdere tragopan-hunters zijn! Voor mij staat, na Western, Satyr het hoogst op het verlanglijstje, ook al omdat ik mij voor Satyr kan concentreren op enkel de tragopan en hooguit 10 andere soorten  in zijn leefgebied (in Nepal of Bhutan). In geval van (mannetje!) Blyth's, bvb. Mayodia of Nagaland, moet ik nog wel meer soorten zien. Cabot's zit al helemaal op een eiland met allerlei nieuwe soorten, maar lijkt me de gemakkelijkste, en dat mag ook eens :-)

Lonnie Bregman  ·  18 april 2020  23:18

Als ik de bladzijde van de tragopans er al uit zou scheuren zou dat zijn om alléén die mee te nemen!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?