Soort onbekend · 14-10-2019 · Zuiderweg, Wijdewormer, Noord-Holland · Thijs Fijen

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  20:46, gewijzigd 14 oktober 2019  22:45

Goed gedaan! (NB: GVS!)

Leo JR Boon  ·  14 oktober 2019  21:02

Als je het exacte tijdstip hebt kan ik mn video nakijken of dat stukje erop staat. Ik hoorde je 'roept' roepen maar ik weet niet of ik aan het filmen was. (Heb erg veel video materiaal dus nog niet alles nagekeken)

Vincent van der Spek  ·  14 oktober 2019  21:24

Hij riep vandaag toen ik net aankwam een enigszins tapuitachtig, droog tsjak. Daarna 2 uur recorder aangehad: niets... Mooi dat jij wel wat hebt op kunnen nemen.

Thijs Fijen  ·  14 oktober 2019  22:26

@Leo, de tijd bij de opname staat op 10:35, maar ik weet niet 100% zeker of die tijd stipt klopt (en ik denk dat het de tijd is van 'opslaan' van de recording, dus einde opname).

@Vincent, en klonk dat enigszins gelijkend aan de roepjes op mijn opname?

Thijs Fijen  ·  14 oktober 2019  22:47, gewijzigd 14 oktober 2019  23:01

In ander nieuws, ik kreeg een mailtje van Magnus Robb met het volgende bericht:

Fijn dat je die roepjes hebt opgenomen. Die passen volgens mij perfect op een Grote Vale Spotvogel en niet op Oostelijke Vale. Daarvoor zijn ze te laag en met te weinig hoge frequenties (ook) aanwezig. Hierbij een opname van mij een Grote Vale uit oost-Turkije op vergelijkbare afstand. Het ritme is anders maar de toonhoogte en klankkleur is net als in jouw opname. Van Oostelijke Vale heb ik allerlei opnames van roepjes, en niets komt maar een beetje in de buurt. Roepjes van die soort zou je makkelijk met een Zwartkop kunnen verwarren, of een tak-roepende Acrocephalus.

Ik heb er zelf nog geen echte studie naar kunnen maken, maar dit bevestigt in ieder geval mijn eerste gedachten over de (auditieve) verschillen in de roepjes tussen deze soorten. Ik denk dat het tijd om de soortnaam van deze opname (alvast) naar Grote Vale Spotvogel te veranderen.

Leo JR Boon  ·  15 oktober 2019  00:13

Helaas is de vogel niet te zien wanneer hij zou moeten roepen, teveel blad er voor. Ik hoor ook geen tak roepje op de video, wel voor en na dat je 'roept'  roept een winterkoning rateltje....

Max Berlijn  ·  15 oktober 2019  05:22, gewijzigd 15 oktober 2019  05:26

Gaaf, maar past de roep ook op GVS (is een ander ritme okay?) of past die alleen niet op OVS?, dit omdat niet is gezien dat de roep van de vogel kwam, toch? In de tuin zat Huismus, Pimpel en Koolmees. Mogelijk nog checken of het roepje van hen kan zijn?

Vincent van der Spek  ·  15 oktober 2019  06:21, gewijzigd 15 oktober 2019  06:22

@ Thijs: absoluut. Dat geluid was te horen toen ik de vogel zag vliegen toen die iets opgepest werd door een pimpel, exact ook in de richting van het beest. De vogel dus niet daadwerkelijk zien roepen, maar ik was er van overtuigd dat de zichtwaarneming en de roep bij elkaar hoorden (en zag de hele middag overigens geen andere soort die zo zou kunnen roepen).

Wouter Halfwerk  ·  15 oktober 2019  08:30

Goed gedaan! Ik hoorde de vogel ook roepen op dat moment. Ook fijn dat er geen geluiden overlappen met het roepje. Mezen maken nooit dit soort impulsieve click geluiden en voor winterkoning is het veel te laag. Aan dit soort korte breedbandige geluiden kan je m.i. het beste de verdeling van spectrale energie meten, dat verandert minder met de richting waarin de vogel roept. Een snelle blik op xeno-canto suggereert dat de meeste GVPs een stuk lager in frequentie zijn dan OVPs, wat ws met het subtiele verschil in postuur te maken heeft. 

Thijs Fijen  ·  15 oktober 2019  09:17

@Max, niet te bang zijn ;), mijn slag om de arm is een extreem voorzichtige. De roep past uitstekend op GVS. Het ritme van roepen lijkt me geen aanknopingspunt.

Zoals Vincent en Wouter aangeven hebben wij geen soorten gezien die dit geluid zou kunnen maken. Ik zie dan ook geen aanleiding dat dit GVS-roepje niet van de GVS zou komen.

@Leo, dank voor het checken.

@Wouter, thanks! Ik zal voor het dossier het een en ander op een rij zetten qua ID. Is voor een gevalsartikel en toekomstige determinatiekwesties best nuttig, me dunkt. 

Jelle Scharringa  ·  15 oktober 2019  10:34

Zoals iemand al opmerkte: zouden er geen GVPs tussen de andere Europese OVP gevallen kunnen zitten, als de determinatie met zulke geweldige foto's en zelfs geluidsopnames zo lastig is? hoe goed zijn al die andere OVPs gedocumenteerd (ook de ringvangsten)? Nu hebben we waarschijnlijk de eerste voor Europa buiten Cyprus.

Bas van der Burg  ·  15 oktober 2019  10:39, gewijzigd 15 oktober 2019  10:47

Misschien een hele domme vraag, maar die winterkoning-rateltjes waar Leo het over heeft, zou dat ook de spotvogel kunnen zijn? Gisteravond toevallig de geluiden afgespeeld die in de app 'Collins Bird Guide' staan. Ik vond het roepje wat je daar kunt beluisteren heel in de verte wel lijken op een winterkoning. 

( en als ik nu complete onzin verkondig, mijn excuses en geef ik de schuld aan mijn handicap mbt gehoor)

Dennis Meeuwissen  ·  15 oktober 2019  10:43, gewijzigd 15 oktober 2019  10:44

@Bas: ik heb gisteren iig geen Winterkoning gezien in de tijd dat ik er was. Alleen Huismus, Pimpel- en Koolmees. Maar wellicht anderen wel natuurlijk.

Arnoud B van den Berg  ·  15 oktober 2019  10:46

In WP reports van Dutch Birding 39 nr 4: 270, 2017, werd nog een mooie foto van de vogel in Bulgarije gepubliceerd (gevonden op een tour met leader John Muddeman). Maar dat was tot nu toe inderdaad het enige geval in Europa buiten Cyprus/Turkije.

Thijs Fijen  ·  15 oktober 2019  10:57

@Bas & Dennis: Winterkoning is natuurlijk ook gewoon op de opname te horen. 

Ik heb alleen zang van Grote Vale in de Collins Bird Guide-app, dus ik kan daar geen uitspraak over doen. 

Jelle Scharringa  ·  15 oktober 2019  11:19

@Thijs. Xenocanto heeft wel roepjes, maar dat weet je natuurlijk al..

Leo JR Boon  ·  15 oktober 2019  11:23

@Dennis, Winterkoning was zeker aanwezig, niet alleen gehoord maar ook gezien.


Ed van Boheemen  ·  15 oktober 2019  11:31

Vogel lijkt weg. HULDE voor de ontdekker / melder!! 

Bas van der Burg  ·  15 oktober 2019  11:40

@Leo & Thijs: thnxs! Wordt tijd voor nieuwe gehoorapparaatjes ben ik bang :) :)

Ronald Messemaker  ·  15 oktober 2019  19:20

In mei reis ik (hopelijk) weer af naar Armenië daar heb ik ze beiden naast elkaar. Ik zal proberen de roep op te nemen in de Vedi kloof.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?