Mogelijk geval van Oostelijke Gele Kwikstaart Motacilla tschutschensis in Rhoon, Zuid-Holland

Ed van Boheemen  ·  9 december 2018  18:06

Vandaag aantal maal mooi vrij zien zitten. Twee maal horen roepen tijdens tweemaal opvliegen. Spannend beest sowieso! Met dank aan ontdekker en Dave vd Spoel!

Anton Duijnhouwer  ·  9 december 2018  22:05

En dank aan Cornelis en Steven Wytema voor het vangen en ringen. Mét DNA is de determinatie lastig, maar zónder is het kansloos. Helaas duurde het wel wat langer dan gehoopt voordat de vogel zich na loslating weer liet zien. Maar dat is ook allemaal goedgekomen.

Martijn Verdoes  ·  10 december 2018  00:05

"De lengte van de (langste) achternagel, ook een belangrijk kenmerk, blijkt met 9,6mm kort voor tschutschensis

Op de afgebeelde foto staat dus - met een lengte van minder dan 9mm - de kortste achternagel? Of zie ik iets over het hoofd? 

Max Berlijn  ·  10 december 2018  13:19, gewijzigd 10 december 2018  13:22

Volgens mij moet je de kromming meerekenen Martijn en daardoor wordt die dus langer (9,6 blijkbaar) dan optisch op de meetlat op de foto (niet mijn eigen vindingrijkheid, dit, maar bij navraag).

Cornelis Fokker  ·  10 december 2018  13:35

De kromming meet je niet mee, maar de 9,6mm is wat overdreven inderdaad. Had die waarde van iemand overgenomen, maar het is denk ik ongeveer 9,2mm. Let wel: het puntje van de nagel is gebroken. Overigens maakt dit verschil in waarde verder niet uit wat betreft de range van oostelijke/westelijke.

Koen Stork  ·  10 december 2018  14:30

Het is aangepast in de tekst!

Douwe Hoekstra  ·  11 februari 2020  22:19

Is er iemand die weet hoe het er voor staat met dit beest?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?