Cirlgors bij Budel

Martin Prins  ·  21 april 2018  07:10, gewijzigd 21 april 2018  09:06

Leuk verhaal, maar wat betreft de vergissing met de Geelgors wil ik toch de mogelijkheid opperen dat er toen twee verschillende vogels zijn gefotografeerd. De foto's bij deze waarneming zijn op dat moment genomen: https://waarneming.nl/waarneming/view/155072579?_popup=1 en dat lijkt mij gewoon de Cirlgors.

Garry Bakker  ·  21 april 2018  09:29, gewijzigd 21 april 2018  10:16

Hoi Martin, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf een uitgebreide serie beter belichte foto's van de door jou als Cirlgors bestempelde vogel en dat is het met zekerheid niet. Ik zal die foto's later ook hier delen. Wel heeft de vogel in kwestie een sterk op Cirlgors gelijkende zijkop, maar hij heeft geen zwarte keel, geen groen op de borst en een bruine stuit. Allemaal pro's voor Geelgors. Toegegeven, hij is wel wat 'raar' en nadere bestudering van foto's om te kijken of het een zuivere Geelgors is, is nog wel nodig.

Steven Wytema  ·  21 april 2018  15:38

Naast de foto's zong de vogel ook; ik heb een geluidsopname ge-extraheerd van mijn video, en alhoewel niet geweldig laat het volgens mij inderdaad een afwijkende Geelgors horen. 
https://waarneming.nl/waarneming/view/155114884.

Wat opvalt is de duur tussen verschillende noten in 1 strofe: bij diverse gemiddelde Cirlgors-opnames 0,09-0,11 secondes, bij Geelgors 0,14-0,16 (zo ook deze).

Martin Prins  ·  21 april 2018  15:49

Heb nu ook andere foto's gezien waaruit blijkt dat Garry gelijk heeft. Misschien was het mannetje daar vorig jaar ook al bezig ;-)

Frank Neijts  ·  21 april 2018  17:18, gewijzigd 21 april 2018  17:21

Op de opname van Steven lijkt inderdaad een Geelgors te zingen. Kan niet zo goed horen of hij er inderdaad een typisch Geelgors-eindje aan breit maar dat ontbreekt wel vaker bij zingende Geelgorzen dus dat zegt niet zoveel.

En Garry: ik ben razend benieuwd naar die "uitgebreide serie foto's" van deze vogel!

Jan van der Laan  ·  21 april 2018  18:22

Ik ben ook benieuwd. Een echte cliffhanger. En welke vogel zou de ontdekker nu hebben gezien? Vragen, vragen...

Toy Janssen  ·  21 april 2018  18:33

De ontdekker heeft een Cirlgors op de foto staan dus dat zit snor. 

Max Berlijn  ·  21 april 2018  19:12

Ik begreep dat er vandaag mensen naar de CIrlgors zijn teruggegaan omdat hun waarneming van gisteren ook de rare (hybride??) gors spec zou kunnen zijn geweest. Wel een soap. Indien die rare gors iets te maken heeft met een Cirlgors zou je bijna denken dat de zuivere man daar al een tijdje “woont”.

Ruud van Dongen  ·  21 april 2018  21:45


Als de afwijkende Geelgors op de (vage) opname van Steven Wytema staat: daar zou ik niet door gealarmeerd zijn. Heeft niet het tempo en de staccato van een Cirlgors. Zou ik gewoon als Geelgors opschrijven en doorgaan met karteren. Ik hoor wel vaker van dit soort Geelgorzen (zonder uiteinde). De foto's tonen inderdaad een sterk getekende Geelgors, maar heb onder andere in Zuid-Limburg (Sibbe) al duizenden Geelgorzen gezien en er honderden tijdens ringvangsten in mijn handen gehad. Zie ook wel vaker afwijkende vogels, maar waarschijnlijk niet zo markant als de bedoelde vogel bij Budel/Weert. Zeker niet met zo'n keeltekening!!! Voor de azijnzeikers onder ons: Ik heb de Cirlgors gisteren vrijwel direct goed gezien met keelvlek en kleur van stuit. Had alleen mijn geheugenkaartje (van mijn fototoestel dus) in mijn computer laten zitten, anders had ik heel fatsoenlijke platen kunnen maken. Heb de vogel misschien wat laat doorgegeven, maar wilde - met hulp van collega WIllem - eerst het geval zo goed mogelijk vastleggen. Als ik alleen een geluidsopname had gehad, hadden er waarschijnlijk ook lieden kritisch gereageerd, want 'iedereen kan een Cirlgors beschrijven'.


Ik denk dus niet dat de afwijkende Geelgors een hybride is. Misschien wat vergezocht, maar zit er mogelijk wat van een Witkopgors in?? Die hebben soms wel zo'n keeltekening en opvallende donkere oogstreep.


Groeten en ik wens iedereen toe de juiste vogel gehoord en gezien te hebben.


Ruud van Dongen


Jan van der Laan  ·  21 april 2018  22:39, gewijzigd 21 april 2018  22:41

Ruud, allereerst nog heel erg bedankt!

Ik denk dat jij wel de laatste persoon zou moeten zijn die zich zou moeten gaan verdedigen wat hij nu wel of niet gezien heeft. Die opmerking van mij was sarcastisch bedoeld ten aanzien van de vele vogelaars die opmerkingen gingen plaatsen wie nou wat gezien heeft op de dag van de ontdekking, alleen maar omdat er een keer later op de dag (mogelijk) een foutje wordt gemaakt bij een zingende gors met zeer zwaar tegenlicht. 

Verder ben ik nog steeds benieuwd naar die betere foto's van die Geelgors. Op de foto's van Ron Keijers lijkt die vogel een zwarte keel te hebben, maar op de foto van Ivo Meeuwissen alleen een zwarte kin. Bekijk je dan de foto's van Jolanda en Oscar Balm van vandaag van de Cirlgors, dan lijkt de eerste foto ook alleen een donkere kin te hebben, de andere twee weer een geheel donkere keel.

Ook ik - zelfs ik - ken die Geelgorzen die hun liedje niet afmaken, vroeger in de duinen, later op de Hoog Buurloose Heide tijdens big day voorbereidingen. Maar dat lijkt er niet op wat de vogel van Budel ten gehore bracht toen we hem minutenlang bij de cross-baan konden horen en waar veel geluidsopnamen van zijn gemaakt.

David Uit de Weerd  ·  21 april 2018  22:40, gewijzigd 21 april 2018  22:43

Ruud, bedankt voor je geweldige vondst!!

Ik heb gisterochtend rond 11.50 uur met vele anderen de vogel bij de crossbaan horen zingen en zien overvliegen. Helaas zag ik zelf de zwarte keel niet bij het overvliegen; andere(n) wel. Voor mij persoonlijk voelde dit niet goed, hoewel ik overtuigd ben dat diegene die ik sprak die zwarte keel heeft gezien. Een half uur later, ik was al weg, is de(zelfde) vogel gefotografeerd door Herman Bouman. De vogel op de foto toont een zwarte keelvlek in vlucht. Aangezien ik de vogel graag beter/goed wilde zien, tijd had en gevrijwaard wilde zijn van enige discussie (kies je eigen volgorde ;-)), ben ik vanmiddag terug gegaan. Met dank aan Julian Bosch die de vogel vanavond terug vond. Johan van der Louw bedankt voor het melden. We hebben hem super gezien!! 

Rob Halff  ·  22 april 2018  09:08

Mooie vondst Ruud, knappe ontdekking hoor! Loon naar werken al die jaren. Gefeliciteerd.

Steven Wytema  ·  23 april 2018  05:33

Ha Ruud,

Voor jouw vogel is er totaal geen reden tot paniek hoor; het is meer dat tientallen vogelaars zich blijkbaar op dat moment hebben laten bedonderen door deze vogel. En omdat zowel kleedkenmerken als (in eerste instantie?) zang [erg] aan Cirlgors deed denken, zoekt men daar nu een verklaring voor. Zoals jij het nu stelt zou "de wens ook nog de vader van de gedachte"  kunnen zijn: 'gewoon' een atypische Geelgors.

Ik vond het zelf in ieder geval boeiende materie. Nog gefeliciteerd met de ontdekking, ik heb genoten!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?