Estaca de Bares, misschien wel Europa’s beste zeetrekplek

Tjeerd Burger  ·  17 januari 2018  09:34

Mooi verhaal Paul! Bridges of Ross is overigens ook prima te doen. Wij zijn er begin augustus in 2014 geweest, met minstens even goede aantallen en prima weer. Goedkope vlucht naar Dublin, leuk vakantiehuisje in de buurt en een gezellige pub om de hoek. Ik zou het zo weer doen!

Maarten Wielstra  ·  17 januari 2018  13:44

Erg leuk verhaal en gedetailleerde reisinstructie. In het begin moest ik wel lachen omdat je een dag voor niets naar Westkapelle compenseert met spaans leren etc. Maar het is het allemaal waard geweest zo te lezen!

Jelle Scharringa  ·  17 januari 2018  14:29

dank Paul,

Nu weet ik, dat als de vrouw weer eens naar Santiago de Compostella wil, we in begin september moeten gaan. Zij naar het museum o.i.d, en ik naar de kaap!

Bert de Bruin  ·  17 januari 2018  19:54

Leuk, Paul. Ik heb de nodige Grote Pijlen, Kuhls Pijlen, Wilson's Stormvogeltjes en wat dies meer zij gezien, maar nog nooit een continue stroom Noordse Pijlen. Ik ga nog een keer naar Spanje en dan ook zeker hier naar toe!

Ben Wielstra  ·  18 januari 2018  06:18

Heel gaaf! Kwamen de jagers een beetje dicht langs?

Jan van der Laan  ·  18 januari 2018  07:36

Erg leuk Paul. Grote Pijl heb ik nog steeds niet en dit lijkt me de plek buiten Ierland.

Max Berlijn  ·  18 januari 2018  07:57, gewijzigd 18 januari 2018  08:01

Gaaf Paul, verrassend (?) dat Kleine Pijl er zo zeldzaam is. Die werden niet zo heel lang geleden toch regelmatig gezien vanaf die bekende ferry van zuid Engeland naar Spanje? Zelf koos ik voor Madeira (Porto Moniz seawatch en pelagische tochten met Madeira Wind Birds ) om deze soorten te zien. Soorttechnisch veel overeenkomsten alleen daar veel lagere aantallen.

David Marques  ·  20 januari 2018  18:04

Dear Paul, I think one picture above (Kleinste Jager Stercorarius longicaudus, Paul Gnodde) is mis-identified. It actually shows a Parasitic Jaeger Stercorarius parasiticus, as can be seen from the small black beak tip covering less than half of the beak, the beak narrowing towards the tip and the prominent pale primary tips despite being a dark morph juvenile.

Garry Bakker  ·  20 januari 2018  19:42

Dear David, thanks for your remarks. Wrong caption has been changed. Regards, Garry Bakker (editor). 

Jan Hein van Steenis  ·  23 januari 2018  10:00

Ik heb ook wel eens naar de kaart van NW-Spanje gekeken en me afgevraagd wat nu de beste plekken zouden zijn. Ik had eigenlijk eerder aan de westkust gedacht (waar O Grove ligt), maar aan de noordkust heb je natuurlijk altijd goed licht en de (generaliserend) zuidwestelijke trekrichting zou alles tegen de kust aan moeten duwen.

Rinse van der Vliet  ·  23 januari 2018  10:44, gewijzigd 23 januari 2018  10:46

Cabo Finisterre is een van oudsher bekende goede locatie. Zie bijv.

Meer recent wordt er ook bij Peniche (Portugal) naar zeevogels gekeken.




Paul Gnodde  ·  23 januari 2018  20:36

@ Jan Hein, de Spanjaarden die ik sprak op Estaca kwamen uit verschillende delen van Galicië en allen zeiden dat Estaca de Bares 'es el mejor lugar para observar las aves marinas'.

@Ben, de jagers komen niet echt dichtbij, maar zijn goed te zien en op naam te brengen. Omdat je zo hoog zit op de rotsen kun je een gigantisch stuk zee zien en kijk je veel zeevogels a.h.w. op de rug.

Voor een goed beeld van de aantallen per soort per maand, verwijs ik naar het boek Las aves marinas de Estaca de Bares van Antonio Sandoval. 

Maarten Platteeuw  ·  6 januari 2020  18:49

Inderdaad is, bij noordwestelijke wind, Estaca de Bares met groot verschil de beste zeetrekpost van Spanje. Aantallen Grote Pijlen daar zijn onvergelijkbaar met welke andere Europese telpost dan ook, vaak tot enkele 100en per dag. Pterodroma sp. worden ieder jaar gezien en de twee meest frequente tellers aldaar, Ricardo Hevia Barcon en Antonio Sandoval Rey, hebben ieder al meer dan 30 exemplaren hiervan gezien. Ook Zuidpooljager, Bruine Gent en Roodsnavelkeerkringvogel zijn meer dan eens gezien. Zelf zag ik ooit eens bijna 1000 Rosse Franjepoten op een dag. Adulte Kleinste en Middelste Jagers komen in groepen voorbij. Maar inderdaad, berg je met oosten- of zuidoostenwind...

groeten,

Maarten Platteeuw


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?