Kleinst Waterhoen · 14-06-2017 · Noordwijk · Maarten Wielstra

Maarten Wielstra  ·  27 juni 2017  21:38

Ook Magnus denkt aan Kleinst Waterhoen, maar kan geen 100% zekerheid geven omdat het geluid een iets lagere frequentie heeft dan te verwachten voor die soort. Misschien kreeg ze (?) het er wat moeilijk uit in volle vlucht ;)

Diederik Kok  ·  28 juni 2017  09:55

Boeiend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet meteen aan Kleinst zou denken maar ik ben (nog) niet goed thuis in nachttrek roepjes. Heb je ook een sonagram online staan?

Maarten Wielstra  ·  28 juni 2017  16:55

Hai Diederik. Ik heb geen sonogram online nog (deel de laptop met mijn vriendin en die werkt er op, dus zal even duren). Ik had wel een vergelijking gemaakt met een willekeurige vrouwtjes roep:

https://waarneming.nl/sound/1/59061.mp3

Arnoud B van den Berg  ·  29 juni 2017  11:34, gewijzigd 3 juli 2017  10:40

In de collectie van The Sound Approach kan ik geen voorbeelden van nachtroepjes van Kleinst Waterhoen vinden. Heb daarom zojuist Magnus ernaar gevraagd en hij kent voorbeelden van met name een recordist in Azerbaijan die sterk lijken op wat Maarten heeft opgenomen. Hij noemt het allemaal nog wel 'wat onzeker' (Witvleugelstern zou erop lijken). Patricks woorden: 'het ziet er goed uit voor Kleinst maar het zou van alles kunnen zijn'.

Davy Bosman  ·  29 juni 2017  12:44, gewijzigd 29 juni 2017  12:46

Heb je al eens gecheckt in je opname van die roodkeelnachtegaal. Het zou mij ten zeerste verbazen als die geen kleinst  waterhoen geïmiteerd heeft!

Maarten Wielstra  ·  4 juli 2017  23:42

De recordist van de Azerbaijan calls denkt ook dat de Noordwijk vogel Kleinst is, maar het is nog onbekend hoe de variatie is bij eventuele trekroepers en of er andere soorten bestaan die ook dit geluid zouden kunnen maken. In Amerika knijpen ze nachtelijke roepjes uit ringvansten van warblers, om zo nieuwe roepjes te leren kennen...

Arnoud B van den Berg  ·  8 juli 2017  00:48

Patrick Franke deelt me zojuist mee dat de opname volgens een Duitse rallenkenner weliswaar slecht is maar desalniettemin goed klinkt voor Kleinst Waterhoen. Hij hoort er een 'female advertising call' in, of een meestal in vlucht te horen territoriale roep. 

Maarten Wielstra  ·  8 juli 2017  09:30

Cool! Heeft die een referentie opname? Ben ook benieuwd wat die persoon van de opname van Ran Schols van 17 mei vindt, zie waarneming.nl

Maarten Wielstra  ·  8 juli 2017  12:37

Dat de gemiddelde frequentie te laag zou zijn geloof ik inmiddels niet meer. https://waarneming.nl/waarneming/view/4569947 De eerste roep in deze opname van Rombout De Wijs laat dat denk ik wel voldoende zien. Wat ik echter nog steeds niet kan plaatsen is de monotoonheid. Tot nu toe zie/hoor ik steeds een boogje in toonhoogte bij de vrouwtjesroep. Maar ik heb nog niet voldoende gezocht. Ik vermoed dat dit gebrek aan een boogje niet komt door de kwaliteit van de opname, maar dat het écht een vlakke roep is. Ik ben benieuwd naar de mening van deze Duitse kenner over de vlakheid van de roep. En het liefst zou ik natuurlijk een soortgelijke opname zien. Ik neem aan dat 'vluchtroep' in zijn ervaring betekent dat de vogel een stukje opstijgt om weer in te vallen? Oftewel: dat de vogel op uiterlijk is herkend.

Maarten Wielstra  ·  4 juli 2018  23:34

https://waarneming.nl/waarneming/view/159489530


Nog een kandidaat. Sinds het voorjaar ook 11 waterral en 4 porseleinhoen over het (nieuwe) huis.

Maarten Wielstra  ·  21 mei 2019  00:49, gewijzigd 21 mei 2019  00:51

limburg.waarneming.nl/waarneming/view/172738998

Heel erg VET en zeer terecht door/voor Ran Schols. 


Diederik Kok  ·  21 mei 2019  12:48

In hoeverre zijn ratel roepjes van Acro's, zoals Rietzanger en Kl Kar, hier nog een pitfall? Verschillen die duidelijk in sonagram? 

Max Berlijn  ·  22 mei 2019  09:05

Als je die opname hoort moet die laag gezeten hebben? Super duidelijk

Maarten Wielstra  ·  22 mei 2019  23:15

Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld Diederik, n.a.v. de vogel waarmee dit topic start. Magnus dacht toen mee richting Kleinst, waardoor ik er eigenlijk nooit meer naar heb gekeken. Een dergelijke roep van een acro is bij mijn weten nooit gerecord als nachttrekker, dus zou tevens zeer zeldzaam zijn. 

Joachim Pintens  ·  22 mei 2019  23:58

Hier en hier nog twee recente opnames van nachttrekkers, uit Frankrijk.

Arnoud B van den Berg  ·  23 mei 2019  09:41

@Diederik: waarom denk je aan eventuele ratelroepjes van Acro's en niet bijvoorbeeld van baardgrasmussen of andere nachttrekkers?


Diederik Kok  ·  23 mei 2019  20:54

Zou ook kunnen... Van Acro's ken ik roepjes die me hier enigszins aan doen denken. Ik vraag het me gewoon af, ben niet goed bekend met deze materie en tast hier in het duister...

Maar ondertussen blijft mijn vraag onbeantwoord?

Jacob Bosma  ·  23 mei 2019  22:19

Wat ik tot nu toe heb gezien bij vergelijking van sonogrammen is dat de verticale streepjes bij acro's dichter bij elkaar staan, dus ze ratelen sneller. En bij flink inzoomen verschillen die streepjes ook in structuur. 

Maarten Wielstra  ·  23 mei 2019  22:59

Bij Kleinst zijn de streepjes wellicht blokkentorentjes ipv solide Jacob? Die blokjes viel mij en Vincent vd Spek althans op als gelijkend op Kleinst bij de topicstartopname. Ook is Kuifeend een valkuil bij een slechte recording. Die nam ik ook mee in overweging destijds en ook Joost van Bruggen noemde aan mij die soort als optie bij de 2e kandidaat in deze discussie.

Maarten Wielstra  ·  24 mei 2019  08:22

@Joachim: bedankt voor de linkjes. De opname van Julien klinkt in de buurt van de Noordwijk 2017 opname.

Maarten Wielstra  ·  7 juni 2019  12:59

waarneming.nl/observation/173940409/


WOW! In Frankrijk dit jaar inmiddels al 5 nachttrekkers opgenomen...

Maarten Wielstra  ·  7 juni 2019  19:53

Afgelopen nacht ook eentje bij Katwijk opgenomen tijdens trekvlucht. Waarneming zal vast nog worden ingevoerd. Gaat lekker zo!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?