Birds of the Indonesian Archipelago. Greater Sundas and Wallacea

Jan Hein van Steenis  ·  22 november 2016  15:33

Dit is natuurlijk een must-buy...

Borneo weglaten had ik merkwaardig gevonden, gezien de grote overlap met Sumatra en Java (Welke gidsen zou je voor Borneo adviseren? Mij zijn deze altijd ontgaan).

Ik denk dat er een markt blijft voor deelgebieden, aangezien je in de Molukken en Kleine Soenda’s met een dun boekje toe zou kunnen. Dat zou dan ook wat meer tekst toelaten om te lezen tijdens de vele vluchten...

Vincent van der Spek  ·  23 november 2016  13:12

Volgens mij kun je op Borneo goed uit de voeten met de combinatie Myers en Phillipps & Phillipps. Beide zeker geen perfecte boeken, maar je kunt je afvragen hoeveel dit nieuwe boek daar nog aan toevoegt.  

Je hebt gelijk dat de overlap met Sumatra groot is (en dus ook of mijn punt daarmee helemaal terecht is), maar het scheelt wel tientallen soorten.

Dat dit een must buy is, daar zijn we het hoe dan ook over eens!

Vincent van der Spek  ·  24 november 2016  20:57

First author James Eaton emailed me to explain why they did include Borneo (about 70 extra species). First of all it was for completeness, but they also added taxonomical updates and they had a lot of novel information about Kalimantan they wanted to share,  including two undescribed species. Sounds fair enough to me.   

John van der Woude  ·  8 augustus 2017  17:59

I have made a quick alphabetical index for this field guide. You can download it at http://www.jvanderw.nl/tripreports/indexBirdsIndonesiaArch.docx. It fits in the book.

Jan Hein van Steenis  ·  20 oktober 2017  20:54

Ik heb het eindelijk in huis.

Ik ben me door de vele taxonomische updates aan het heenwerken. Gelukkig is men af-en-toe zowaar conservatief. Bij de drongo’s niet…

De vele onbeschreven vormen die afgebeeld worden zijn natuurlijk super!

Het valt me op dat sommige platen te donker zijn (Yellownapes, Hylocitrea, Buru Warbling-flycatcher). De Malia wordt als een soort spotvogel afgebeeld wat qua verwantschap (iets) beter klopt, maar met de realiteit ook weinig van doen heeft.

De naamgeving is soms radicaal aangepast (o.a. de door mij raadselachtig gedipte Binaia Heleia), maar ik kan er over het algemeen beter mee leven dan ik gevreesd had.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?