Zwartkoprietzanger · 22-04-2016 · Ooijse Graaf · Thijs Fijen

Arend Wassink  ·  24 april 2016  14:59, gewijzigd 24 april 2016  16:25

Dag Thijs,

Ik denk niet dat dit plastic song is. Luister even naar deze opname XC253273  uit Kazachstan van subspecies A m mimicus. Daarop is zowel een zachte (wellicht alleen op opname te horen) als luidere (wel degelijk goed in het veld hoorbaar) lu-lu-lu frase te horen. Overigens is ook de lengte van de frase nogal variabel, zoals je ook op deze opname zult merken.

Fantastische waarneming trouwens!


Thijs Fijen  ·  22 april 2016  22:14

@Diederik, inderdaad. Dat gevoel hadden wij ook tijdens het maken van de opname. Mede hierdoor was het zeker vaststellen van de soort erg lastig. En al helemaal om onomstotelijk te kunnen zeggen dat het gebrabbel ook van de Zwartkoprietzanger kwam. Eind goed al goed. Ik stuur je na het weekend nog 'jouw' opname, daarop is inderdaad de lululu goed te horen. Op veel opnames is het overigens te horen, in het veld zelden.. wellicht is het een plastische zang?

@Anton, graag gedaan.

@Jeroen, bedankt!

Jeroen van Vianen  ·  22 april 2016  20:56

Ik heb het sonagram geconverteerd van TIFF naar JPEG. Staat nu weer goed.

Anton Duijnhouwer  ·  22 april 2016  20:26

Mooi vastgelegd en nogmaals bedankt dat ik mocht luisteren via je parabool.

Diederik Kok  ·  22 april 2016  18:10

Fraaie opname Thijs. Inderdaad, opvallend (en voor mij verrassend, ik had het veel prominenter verwacht) hoe zacht de 'lulululu' strofes zijn, lijkt haast wel een andere vogel die dat op de achtergrond maakt. 

Thijs Fijen  ·  22 april 2016  15:57

Mm, sonogram uploaden ging niet helemaal goed. Die staat ook hier.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?