Ringsnavelmeeuw · 15-03-2023 · Harmelen · Diederik Kok

Diederik Kok  ·  16 maart 2023  16:16

Dezelfde 'Kajzerka' had een jaar geleden nog grote mirrors op p9 (meer Stormmeeuw-achtig) en nu dus niet meer. Toch interessant om in de praktijk te zien hoe dat na de rui (afgelopen zomer) van een reeds lang adulte vogel kan veranderen. 

Overigens heeft ze, ondanks de richting van wegvliegen gisteravond, obv de update in GPS info niet in Woerden geslapen maar weer bij Loosdrecht. 

George Sangster  ·  16 maart 2023  16:45

Scherp opgemerkt, Diederik! Dat die mirrors kunnen veranderen bij een adulte vogel lijkt mij de moeite waard om te publiceren.

Rob van Bemmelen  ·  16 maart 2023  17:05

Zeker scherp gezien, Diederik! Hij is ook het zwarte bandje op p5 kwijtgeraakt.

Nils van Duivendijk  ·  16 maart 2023  18:50


Misschien moet je stellen: ‘Hij is WEL het zwarte bandje op p5 kwijtgeraakt’. Voor zover ik weet neemt de hoeveelheid zwart in de hand van meeuwen met de leeftijd eerder af dan toe.

Dat Diederik scherp is vind ik het minst opvallende hier.


Wietze Janse  ·  16 maart 2023  19:55

Dit is dezelfde vogel in 2012, lijkt de mirror op P9 ook niet zo groot als vorig jaar?

Diederik Kok  ·  16 maart 2023  20:01

Ha mannen, ik meen wel eerder ergens voorbeelden gezien te hebben van adulte meeuwen waarbij het hp-patroon over de jaren heen veranderde (gullresearch?). Ja f dat in die gevallen afnemend zwart is weet ik niet meer. De echte larofielen kunnen hier vast meer over zeggen?


@ Wietze: daar niet helemaal goed te zien, maar nog wel een duidelijke mirror op p9. 

Bas van der Burg  ·  16 maart 2023  21:18, gewijzigd 16 maart 2023  21:20

Ha Diederik, ik herinner me dat Maarten van Kleinwee dit ook eens heeft geconstateerd bij een Zilvermeeuw en dan niet alleen variatie in de mirror op P10 maar ook variatie bij andere handpennen (P7-P9). Net dus gezocht op zijn website en idd een artikel hierover gevonden. Dit zal dus ook wel voorkomen bij andere meeuwensoorten

(crossposting met Peter Adriaens 😁)

Peter Adriaens  ·  16 maart 2023  21:18, gewijzigd 16 maart 2023  21:22

Maarten van Kleinwee heeft dit het best opgevolgd en gedocumenteerd volgens mij. Het interessante is dat het handpenpatroon 'fluctueert', d.w.z. sommige jaren neemt de zwarte tekening wat af maar andere jaren neemt hij weer iets toe, zonder dat daar een rechte lijn in zit:


https://gullstothehorizon.wordpress.com/2014/05/24/primary-pattern-variation-in-individual-european-herring-gull-2014-update/


https://www.flickr.com/photos/little-w/40990578345

https://gullstothehorizon.wordpress.com/2015/04/22/adult-european-herring-gull-green-ybkc-with-pseudo-mirrors-on-p9-and-p10-20150420/


(edit: tegelijk met Bas gepost)

Diederik Kok  ·  16 maart 2023  22:14

Dank Bas en Peter (en Maarten) 👍🏻. 

Tiemen De Smedt  ·  16 maart 2023  23:22

Navraag gedaan bij de onderzoekers over het geslacht van Kajzerka:

Measurements were inconclusive, but with an indication of a male. However, photos from the nesting area show that it is definitely a male

Ted Hoogendoorn  ·  17 maart 2023  09:37, gewijzigd 17 maart 2023  15:56

@Diederik, sorry, de twee mirrorfoto's waar je naar verwijst tonen een Stormmeeuw. T.o.v. Kajzerka kop en snavel niet zwaar genoeg, kop niet wit genoeg, iris niet licht, grijstint te donker, (gesleten) witte vleugelachterrand te breed. Op twee van de andere vier foto's is behalve Kajzerka/Kaiserbroodje een adulte Stormmeeuw te zien die verdacht veel lijkt op de vogel van de twee mirrorfoto's, dikke kans dat dat de boosdoener is. 

De zender is deels te zien op een foerageerfoto, en zou ook op de vlucht-/mirrorfoto te zien moeten zijn.


Dit doet me denken aan de discutabele vogel van Wijchen van 2017, die naar verluidt gezien zijn (terechte) twijfels niet door de ontdekker zelf is ingediend maar door anderen, en ondanks de griezelige optelsom van diverse op-het-randje-kenmerken door de CDNA (naar verluidt) na veel wikken en wegen als zuivere Ringsnavelmeeuw is geaccepteerd, mede op grond van het ontbreken van bewijs voor hybridisatie Ringsnavelmeeuw X Stormmeeuw. Dat bewijs is afgelopen jaar door Kaiserbroodje geleverd in Nizjni Novgorod en reken maar dat hij in de 16 daaraan voorafgaande jaren ook niet stilgezeten heeft. Ringsnavelmeeuwen kunnen - vooral sinds Kaiserbroodje Europa onveilig maakt, en zagen we in 1986 al niet fanatiek baltsgedrag richting Stormmeeuwen van de MaVla-vogel ? - alleen maar met een volledige set van klassieke kenmerken worden geaccepteerd. Voldoende reden voor herroulatie van het Wijchen-geval.


Michiel Schoonderwoerd  ·  17 maart 2023  10:04

Scherp Ted, 
Bij foto's van de vogel in Belgie van dat jaar (voorjaar 2022) zie je dat zij wel een kleine mirror op P9 had. Dus wel enige variatie maar niet zoveel dat de vleugelformule op stormmeeuw lijkt.

Max Berlijn  ·  17 maart 2023  18:01

Help ff "de twee mirrorfoto's" welke foto's? en dat is dan dus een Stormmeeuw?

Diederik Kok  ·  17 maart 2023  20:55

Ha Ted, je hebt gelijk denk ik, dank. Max, deze waarneming toont weliswaar de Ringsnavelmeeuw maar de twee foto's met geopende vleugels tonen de verkeerde vogel, een Stormmeeuw. Dus dan valt de variatie in handpenpatroon over de jaren wel mee. Al had de vogel (de Ringsnavelmeeuw) zoals Michiel reeds opmerkte een jaar eerder wel mirrors op p9, maar minder groot en Stormmeeuw-achtig. Zie ook hier. Een bandje op p5 had de vogel toen ook niet. 

Ed van Boheemen  ·  18 maart 2023  23:04

Dank je voor terug vinden vandaag Jorrit!!! En Jeroen voor de updates!! Vraag van mijn kant, is het nou een mannetje of een vrouwtje? 

Tiemen De Smedt  ·  19 maart 2023  09:43

Mannetje. Zie 5 reacties hoger.

Wim Wiegant  ·  19 maart 2023  21:05

Nog even dit: de vogel wordt "Kajzerka" genoemd. Volgens mijn computer betekent dit "Worstenbroodje" of iets van een dergelijke strekking.
Weet iemand waarom deze vogel zo genoemd wordt, en is de naam "genderneutraal", nu de vogel ineens een mannetje blijkt te zijn...?

Frank Roos  ·  19 maart 2023  21:22

Ik weet het niet hoor, maar Kajzer lijkt me "keizer" en zo gedraagt hij zich ook, en "ka" is een verkleinwoord "tje" (v.g.l. woda = water en wodka =watertje 😉); dus "keizertje". Maar ik roep maar wat ...

Ted Hoogendoorn  ·  19 maart 2023  21:31


@Wim en Frank, Kajzerka betekent Kaiserbroodje, zie mijn posting van de 17e. Ik heb ergens een foto gezien van de vliegende vogel met een rond gevalletje in zijn snavel dat vermoedelijk zo'n broodje was. Daar heeft hij wellicht zijn bijnaam aan te danken.


Frank Roos  ·  19 maart 2023  21:39, gewijzigd 19 maart 2023  21:47

@Ted Heel plausibel, dat men in Polen een Kaiserbroodje in de volksmond een "keizertje" noemt (Oost-Europees "slang" staat bol van eufemistische verkleinwoorden). Maar "keizertje" is de letterlijke vertaling .... 😉

Edit off-topic: Er zijn heel wat "Kaiserbroodjes" in de internationale politiek 😀

Wim Wiegant  ·  19 maart 2023  22:25, gewijzigd 20 maart 2023  01:16

Heren,

Het gaat er mij niet om hoe je (of men) denkt dat de vogel aan zijn naam is gekomen, maar of je weet hoe de vogel aan zijn naam is gekomen. De naam van de Vlissingse Grote Burgemeester ("Jo") heb ik bijvoorbeeld zelf bedacht. Dat weet ík dan weer. Die naam is overigens nog geen gemeengoed...

Maar hoe zou het zitten met de beroemdste vogel van Europa...? In allerlei stukjes kan ik lezen dat de vogel overal wordt gezien (waarin dan weer  vaak wordt vergeten te vermelden dat het een Amerikaanse soort is), maar hoe de vogel aan zijn curieuze naam is gekomen, dat lees ik dan weer niet...

Jeroen Nagtegaal  ·  20 maart 2023  07:45

Voor wat betreft de naam. Hij is simpelweg vernoemd naar zijn ontdekker in Polen: Zbigniew Kajzer.

Sebastiaan Koppelle  ·  20 maart 2023  09:03

Zo en met 1 klap van Jeroen is die discussie ook beslecht ;)

Leo Stegeman  ·  20 maart 2023  12:36

Dus die meneer heet worstebroodje van zijn achternaam ? ;)

Wim Wiegant  ·  20 maart 2023  14:25, gewijzigd 20 maart 2023  14:50

De meneer heet "keizer" en de vogel heet "keizertje". De vogel werd in een Belgisch artikel uit 2012 (zie hier) ook wel Pol Polanski genoemd, maar onduidelijk is door wie. In 2012 was de naam Kajzerka kennelijk nog niet wijd en zijd bekend. 

Als de vogel niet al een naam had, zouden we de vogel in Nederland de minder voor de hand liggende naam Nagtegaaltje kunnen hebben gegeven. 

Ed van Boheemen  ·  20 maart 2023  15:28

Eens hoor Wim, Google Translate zegt Keizer(tje), maar tik Kajzerka eens in op Google en check dan vooral de afbeeldingen. Heerlijk met komijnekaas of een gebakken eitje!-)

Frank Roos  ·  20 maart 2023  17:14, gewijzigd 20 maart 2023  19:19

"Keizertje" (zoals ik hierboven al aangaf) of wellicht "Kajzer junior" lijkt me een projectnaam. Of is de vogel officieel ingeschreven in het Ringsnavelmeeuw stamboek c.q. het kleurringregister? Vooralsnog lijkt me geen enkele gedachtewisseling (geen "discussie" @Sebastiaan!) - een vorm van conversatie - geenszins "beslecht". Converseren kan eindeloos doorgaan ...

P.S. Alle dank overigens voor de geweldige assistentie door @Jeroen bij het dagelijks traceren van dit "keizertje" 👍Overigens had ik de GPS tracking website al gauw in het snotje en, oh wonder, ik kan nu de whereabouts van het beest ook traceren, al zal ik er geen gebruik meer van maken....

Ted Hoogendoorn  ·  21 maart 2023  18:23, gewijzigd 21 maart 2023  18:27

In aanvulling op @Jeroens/Sebastiaans klap en i.h.k.v. @Franks eindeloos doorgaand converseren, wat commentaar uit Polen:

So, it is very funny about your interperation of this nickname. From our side "kasier [sic] roll" is natural but 'Little Emperor' is quite new but much more immpresive. The real source of this nickname which is also play on words is simply different. Zbigniew Kajzer (brave ringer  and member of Polish Rarities Committee) cought and ringed this bird.

Voor wie het nog niet helemaal snapt: men heeft de vogel met een knipoog naar de ontdekker/ringer op z'n Pools "kaiserbroodje" genoemd. NIET "keizertje" dus, @Wim, Frank. Maar mocht je persé aan je keizertje-bevrediging willen komen: niets of niemand kan je beletten om de volgende keer bij de bakker dit broodje een keizertje te noemen. Vier verse keizertjes graag, heeft u ze lekker warm en knapperig ? 😁


Overigens noemt de veertiende editie van de Dikke Van Dale (2005) alleen maar een kaiserbrötchen. Dat heb ik dan jammerlijk gemist, na zo'n miskleun moet ik er maar mee stoppen ….


Max Berlijn  ·  21 maart 2023  19:24

Leuk filmpje, wat een goede inkijk geeft in een dag van een twitch(er).

Frank Roos  ·  23 maart 2023  21:36, gewijzigd 23 maart 2023  22:04

@Ted: "Converseren" is niets anders dan een dialoog (de filosofen onder de 'vogelaars' zouden dat moeten weten). "Discussiëren" is elkaar overtuigen van eenieders gelijk, wat tot niets leidt als je even logisch doordenkt, want uiteindelijk is het resultaat hetzelfde ... Converseren = dialoog  = gedachtenuitwisseling =/ discussiëren. Kwestie van semantiek.

Wim Wiegant  ·  23 maart 2023  22:21, gewijzigd 23 maart 2023  22:29

Ik lees "The real source of this nickname which is also play on words is simply different. Zbigniew Kajzer (brave ringer and member of Polish Rarities Committee) cought and ringed this bird". Simply different slaat volgens mij zowel op het broodje als op de keizer.

Overigens een heerlijk filmpje van Folkert Jan Hoogstra, The Dutch Birder, zie de verwijzing van Max Berlijn hierboven...

Frank Roos  ·  23 maart 2023  22:35

Het is inderdaad heel simpel "Kajzerka" = een dubbelzinnige woordgrap. Maar enfin: words , words . words ....

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?