Februari 2023

Wim Wiegant  ·  8 maart 2023  09:58

Als altijd kon de Terugblik weer niet bestaan zonder de bijdragen van Garry Bakker (correcties, fact checking, Nederlands) en Toy Janssen (ICT), waarvoor natuurlijk weer hartelijke dank...!. 

Jacob Bosma  ·  8 maart 2023  10:04

Dank weer, Wim! 

Op basis van de foto's gaat het wel om een en dezelfde Steppekiekendief ten westen van het Lauwersmeergebied. Jong mannetje met voor Steppekiekendief opvallend lichte baan op de armpennen. 

Ook de Kleine Burgemeester van Groningen bleek, na vergelijken verenkleed, dezelfde als die van Wijster. 

Wietze Janse  ·  8 maart 2023  12:54

En de Zwarte Zeekoet zit er inmiddels voor de 3e winter.

Wim Wiegant  ·  8 maart 2023  13:52

De correcties zijn alweer aangebracht. De Steppekiekendief moet zich wel bijna met de lichtsnelheid tussen de twee genoemde locaties hebben verplaatst, maar ik heb een en ander toch aangepast. 

Peter de Knijff  ·  8 maart 2023  15:17

Maak je over die Gorilla en Neanderthaler maar geen zorgen Wim, we hebben allemaal 2-5% Neanderthaler genoom, maar van die Gorilla hooguit 0.1% (hoewel je van sommigen het wel eens anders zou inschatten).

Gert Ottens  ·  8 maart 2023  16:32

Gezien de data en plekken zouden die waarnemingen van de Alpenheggemus zomaar betrekking kunnen hebben op  dezelfde (noordwaarts trekkende) vogel. Al komen we daar natuurlijk nooit achter.

Johan van 't Bosch  ·  8 maart 2023  17:32

Er was nog een Dwerggors op tenminste 19-21 februari bij Noordwijk.

Ed van Boheemen  ·  8 maart 2023  23:15

@Gert: precies hetzelfde zei ik gisteren op het viaduct bij het Ministerie van J&V. We zullen het idd nooit weten..

Eduard Sangster  ·  9 maart 2023  11:28

Mooi verhaal weer Wim, leuk!

De foto van Eric Verhagen is denk ik mijn foto (die er nu 2x instaat). Hij heeft inderdaad ook goede foto's gemaakt. Hij stond naast me ;)

Wim Wiegant  ·  9 maart 2023  11:41

Foto is aangepast, Eduard.
Ook met excuses voor Eric Verhagen. 

Wim Wiegant  ·  11 maart 2023  15:44

En ook de 'vergeten' Bastaardarend van Weststellingwerf van 4 februari is opgenomen...

Rik Klein Entink  ·  14 maart 2023  14:37

Mooie terugblik Wim. Dank!

Teus Luijendijk  ·  29 maart 2023  19:59

Mooi overzicht weer. Ik denk alleen dat het aantal in W-Europa vastgestelde japonicus Pacifische Waterpiepers wel wat hoger ligt. Alleen Zweden heeft er al 3. Verder (als ik dan toch de kniesoor ben) zaten er bij Strijen op 2 februari 38 Dwergganzen, nog net even wat meer dus. 

Wim Wiegant  ·  30 maart 2023  10:25, gewijzigd 30 maart 2023  10:26

Teus,
+ ik heb er 38 Dwergganzen op 2 februari van gemaakt;
+ de "iets als 4" Siberische Waterpiepers heb ik laten staan: ik zag alleen 3 in Zweden en 1 in Frankrijk. 

Jan Hein van Steenis  ·  30 maart 2023  23:48

Ik wist dat ik het ergens gemeld had: ook Noorwegen heeft één aanvaarde Siberische.

Wim Wiegant  ·  30 maart 2023  23:57, gewijzigd 30 maart 2023  23:58

Jan Hein, 
Je snapt dat ik niet alles bijhoud.
Ik vind + 1 in Noorwegen nog steeds "iets als 4"...!
Als een keer iemand niet oplet maak ik er "iets als 5" van...

Arnoud B van den Berg  ·  31 maart 2023  15:36

Wim: prachtig maandoverzicht, opnieuw. Bij Alpenheggenmus zeg je dat er al eens eerder een Alpenheggenmus op enige hoogte is ontdekt, op de zesde verdieping van een flatgebouw in Den Helder, op 16 april 2000. Daar zou je aan toe kunnen voegen dat het door Roland Nuyver op 16 april 1986 ontdekte exemplaar van de Peizerweg, Groningen, zich vaak bovenop een zeven verdiepingen hoge PTT-centrale bevond. Onzichtbaar vanaf de grond. Ben de volgende dag om 16:00, toen de meeste twitchers waren vertrokken, met een ambtenaar het dak op geweest om foto's te maken. De vogel vloog hier van de ene hoek van het dak naar de andere en liet zich er tot op 10 m benaderen. Heb leuke foto's maar de plaatjes in het gras beneden op de grond rond het gebouw waren kleurrijker.

Wim Wiegant  ·  31 maart 2023  16:30, gewijzigd 31 maart 2023  16:37

Die vogel, Arnoud, de eerste Alpenheggenmus van Nederland, die zat soms wel hoog, maar die was ontdekt op de grond.  Voor de competitie "hoogst ontdekte geval van Nederland" telt die dus niet mee...! Het is overigens wel een leuk verhaal!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?