Arabian Golden-winged Grosbeak · 02-01-2023 · Oman, Wadi Kheshem · Thijs Glastra

Peter Symens  ·  21 februari 2023  11:09, gewijzigd 21 februari 2023  11:22

Ook in Saudi Arabië is dit alleszins één van, zo niet de lastigste endeem om te vinden.  Beste kans om ze aan te treffen is in enkele hooggelegen wadisystemen tussen Taïf en Baha waar de vegetatie gedomineerd wordt door 2 tot 3 meter hoge Euphorbia's (Euphorbia ammak), maar dat is op zich reeds een zeer zeldzaam vegetatietype in die regio.  De zaden van die plant lijken in het late najaar echt wel het voorkeursvoedsel van deze soort, maar wanneer die planten geen zaden dragen zijn ze ook daar zo goed als onvindbaar.  Ze zakken dan blijkbaar af naar lager gelegen wadisystemen in de foothills, maar om ze daar te vinden is steeds een toevalstreffer.  Ook meer zuidelijk rond Abha kwam ik ze in de periode 1986-95 sporadisch wel eens tegen, maar in die regio heb ik nooit een 'vaste plek' voor deze soort kunnen vinden...

Max Berlijn  ·  21 februari 2023  05:40, gewijzigd 23 februari 2023  08:08

Altijd een van de meer lastige in Oman. Ik had er drie bezoekjes voor nodig bij een drinkbak voor Dromedarissen. In Yemen was het minder lastig. Deze wordt afgesplitst in HBW en was minder lastig op het eiland.

Jan Hein van Steenis  ·  20 februari 2023  23:20

Ayn Tobruk is een zijdal van Wadi Keshem, dus dat kan goed kloppen...

Remco Hofland  ·  20 februari 2023  20:21

Wadi Kheshem zegt mij niks, maar Ayn Tobruk, waar wij een aantal vogels zagen drinken, zegt jou misschien wel weer niks - Arabische namen worden vaak heel verschillend gespeld en op veel kaarten komen heel uiteenlopende namen voor. Sterker nog, als ik je andere foto zie, dan zou dit heel wel dezelfde plek kunnen betreffen; wij hadden in februari 2016 maar liefst 26 Arabian Grosbeaks!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?